מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכספים קבעה: תיבדק זכאות לאישור הקלת מס לארגון הימין 'עד כאן'

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, קיימה היום (ראשון) דיון לעניין אישור הקלות במס לעמותות במסגרת סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין, במסגרת הדיון אושרו הקלות במס לעשרות עמותות מתחומי פעילות שונים. עוד קודם לאישור, נקבע כי הוועדה תחזור לפעול במסגרת הנוהל הקודם, הנוגע לאישור ההקלות לעמותות, נוכח קביעת בג"ץ כי פסילת 2 עמותות מצד הוועדה, במסגרת הנוהל החדש שקבעה ביוני 2020, התקבלה בחוסר סמכות.

כזכור ועדת הכספים קבעה ביוני אשתקד נוהל לעניין מנגנון אישור הקלות במס לעמותות. במסגרת הנוהל נקבעו הפרוצדורות השונות במסגרת אישור סעיף 46, להקלות במס לעמותות, ונקבע, כי לבקשת חבר ועדת הכספים, תקיים הוועדה דיון נפרד לעניין עמותה ספציפית, וכי בהמשך לכך, במידה ויושג רוב של שני שליש מחברי הוועדה, שמתוכם שליש חברי אופוזיציה, יוכלו חברי הוועדה לדחות בקשת עמותה להקלות, בנימוק ש"מטרותיה של עמותה מסוימת או פעילותה שנויות במחלוקת ציבורית עמוקה באופן כזה שמביא לכך שלדעתם אין זה ראוי לאשר תקצוב עקיף דרך סעיף 46".

במסגרת החזרה לנוהל הקודם, ציין יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר כי כדי שלא לעכב את הסיוע לעשרות העמותות תחזור הוועדה זמנית לנוהל זה: "יש לנו צבר עמותות שמבקשות וצריכות את האישור הזה, אבל הנוהל שהתנהלו במסגרתו בשנה האחרונה לא תקף נוכח החלטת בית המשפט. אף על פי שדעתי לא נחה באופן מוחלט עם הנוהל הקודם, כשאני בוחן את לוח הזמנים שעומד בפנינו יש לנו סדר עדיפות לקיום דיונים על חוק ההסדרים בוועדה, לכן היום נאשר את הנוהל החדש וכן נאשר את מתן ההטבות לעמותות שברשימה, אשר עומדות בתנאי הנוהל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כך ציין יו"ר הוועדה, כי בהמשך ואחר סיום הליכי חקיקת התקציב, תפעל הוועדה לקביעת נוהל חדש, שייתכן שיקבע במסגרת חקיקה: "לאחר חוק ההסדרים נסדיר אחת ולתמיד את הנוהל, כדי לא להיות נתונים לחסדיהם של גורמים כאלה ואחרים, ונביא לידי ביטוי את כלל השיקולים שרואים לנכון חברי הוועדה"

הנוהל הקודם, אליו חזרה הוועדה, הינו טכני בעיקרו ובמסגרתו רשאים חברי הכנסת שלא לאשר עמותה אם מצאו כי זו לא עומדת בקריטריונים שקבעה רשות המיסים לעניין כך, או לבקש בחינה מחודשת לעניין המסכת העובדתית שהוצגה על ידי רשות המסים לגבי אותה עמותה, אם יש להם ספק לעניין עמידת העמותה בקריטריונים או התנאים שקבעה רשות המסים לאישור ההקלות עמותות.

במהלך הדיון עלה כי גובה ההקלות לעמותות במסגרת זו, מגיע ל-כחצי מיליארד ₪ בשנה. כך הועלו עמדות שונות מצד חברי הוועדה, מחברי כנסת שסברו כי יש לעשות בחינה מחודשת ואולי לוותר על ההקלות במס במתכונתן הנוכחית, דרך חברי כנסת שסברו שיש לעשות בחינה מחודשת של דרך הענקת ההטבות במישור העקרוני ומניעת התערבות ברמת העמותות הבודדות, ועד חברי כנסת שסברו שיש להותיר את מתן ההקלות במצבן הנוכחי, בלי התערבות מהותית בדרך האישור הנוכחית. יו"ר הוועדה סבר כאמור כי יש לאשר את הרשימות הנוכחיות ולהסדיר את הנושא בהמשך.

במהלך הדיון, חלק מחברי הוועדה קראו להשהות עד לבחינה המחודשת את המצב הקיים, במסגרתו רשות המיסים מאשרת את ההטבות, גם לעמותות חדשות שטרם זכו לאישור ניהול תקין – הניתן לעמותות לאחר שנתיים של פעילות.

ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים ציין כי ההחלטה להעניק לעמותות ללא אישור ניהול תקין הטבות "ניתנה על רקע כך שנוצר פקק, היו עמותות שהמתינו ארבע ושבע שנים, רצו לייצר הקלות בפרוצדורות, והחלטנו להקל ולתת אישור זמני, על מנת לא לפגוע בעמותות שמתחילות לפעול ונותנים להן אישור לשנה אחת בלבד, עד להנפקת אישור ניהול תקין".

נוכח הדברים, קבע יו"ר הוועדה כי עמותות ללא אישור ניהול תקין, הנמצאות ברשימות שהובאו בפני הוועדה היום, יאושרו בכפוף לרביזיה, זאת עד לקיום דיון בסוגיה בוועדה. מספר חברי כנסת הביעו תרעומת על ההחלטה, וטענו לפגיעה בעמותות, במיוחד בתקופת החגים. ח"כ קושניר השיב כי אין בצעד פגיעה, שעה שהוועדה תתכנס לדון בסוגיה בהקדם, ותגבש מדיניות בקרוב, במקביל לדיוני התקציב.

בנוסף ובהתאם לאפשרות שמעמיד הנוהל אליו חזרה הוועדה כאמור, קבע יו"ר הוועדה כי הוועדה לא תקיים הצבעה לעניין עמותת 'עד כאן צעירים למען ישראל', על רקע טענת מספר חברי כנסת כי העמותה נמצאת תחת הליך פלילי שאמור למנוע ממנה לקבל את ההקלה במס לפי כללי רשות המיסים. ברשות ציינו כי אינם מכירים זאת, וכך קבע יו"ר הוועדה כי רשות המיסים תקיים בחינה נוספת לעניין כך, בטרם תתקיים הצבעה לעניין עמותה זאת.

ההחלטה עוררה ביקורת בוועדה, כאשר מספר חברי כנסת טענו כי לא הוכח דבר המטיל דופי בעמותה וכי בהעדר פסיקה של בית משפט לא ניתן לעכב את המתן ההטבה לעמותה, וכי ההתנגדות לעמותה נובעת על רקע היותה עמותה המזוהה עם הימין. במסגרת חילופי הדברים הוצא ח"כ איתמר בן גביר מהדיון.

יו"ר הוועדה הבהיר על רקע הדברים כי "העמותה לא נפסלה אלא ביקשנו לבדוק שוב את המסכת העובדתית של פעילות העמותה כדי לראות האם היא תאומת את פעילותה בשטח, בעקבות הטענות שהועלו פה על ידי חברי הכנסת, זה המצב העובדתי, כל הודעה אחרת חוטאת לאמת. אני מאוד מצר שחלק מחברי הכנסת רצים לתקשורת ומספרים על כך שהעמותה נפסלה, גם לי יש דעות לכאן ולכאן על כל מיני עמותות, אבל אני מקיים את הדיון במנותק מעמדות אלה".

ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "היחס שהוועדה מעניקה לעמותה מהימין לעומת עמותות בשמאל, מקומם. עמותת עד כאן עושה עבודת קודש למען המדינה ונלחמת נגד ארגונים אנטי ישראלים, הוועדה בחרה להיאבק בימין ולתמוך בעמותות שמאל שכן אושרו למרבה האבסורד, במקום להעניק צל"ש למי שדואג למדינה ונלחם למענה".

בארגון "עד כאן" הגיבו: "לאחר שורה של מתקפות מצד ארגונים אנטי ישראליים הממומנים מכספי ממשלות זרות , אנחנו בארגון "עד כאן" יודעים שאנחנו פועלים בכיוון הנכון. בפעם הזאת, אנו עומדים בפני ניסיון למנוע מאיתנו קבלת סעיף 46 תוך הצגת שקרים ממוחזרים שאין להם אח ורע עם המציאות. מפרסמי שקרים אלו כבר מטופלים במספר תביעות דיבה. אל אותם ארגוני דה לגיטמציה, הצטרפה חברת כנסת אלמונית נעמה לזימי אשר חברה לתומך המחבלים עופר כסיף וגורמים הזויים נוספים ממפלגת מרצ ומבקשת לפגוע בארגון שבראשו קצינים, לוחמי צה"ל ולוחמים במערכת הביטחון במיל' אשר פועלים להגנת חיילי צה"ל ומדינת ישראל בזירה הבינלאומית".

עוד הדגישו בארגון כי: "אנו מבינים את הצורך של חברת כנסת אלמונית לעשות סיבוב יחסי ציבור בכדי שהשם שלה יוזכר, אך היא לא תעשה זאת על גב לוחמי צה"ל. אם היא עומדת מאחורי שקריה, אנו קוראים לה להסיר את חסינותה ולבוא להתמודד מולנו בבית המשפט בתביעת דיבה. ארגון "עד כאן" גאה להיות השכפ"ץ שסופג את האש עבור חיילי צה"ל. אנו נמשיך לפעול למען עם ישראל תוך שמירה על חיילי צה"ל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) כתב בחשבון הטוויטר: "במידה וקיים ספק על גבי המסכת העובדתית שהוצגה מרשות המסים, רשאית ועדת כספים לבקש מרשות המסים לבחון מחדש את במסכת העובדתית. במהלך הדיון הוצגו טענות כאלה מחברי ועדת הכספים לגבי העמותה, ולכן ביקשתי מרשות המסים לבחון שוב את עמותה. אין זה אומר שהיא נפסלה או לא קיבלה אישור. מדובר בבדיקה בלבד. ואני מצר על כך שחלק מחברי הכנסת הוציאו הודעות שקריות שהעמותה נפסלה."

ח"כ אלכס קושניר
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button