מבזקיםתנועה ותחבורה

סקר: כשליש מהציבור תקועים בפקק יותר מלפני הקורונה, הכי הרבה באזור המרכז

כולנו מרגישים את העומס בכבישים בשעות הבוקר ואחר הצהריים, אך האם ההרגשה מוצדקת או שלכולנו זיכרון קצר ועומסי התנועה היו בדיוק כאלו לפני פרוץ מגפת הקורונה? סקר חדש של עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" נועד לבחון את מצב עומסי התנועה בישראל וחלופת התחבורה הציבורית כפתרון לעומסי התנועה, עונה על השאלה.

מהסקר עולה כי בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, רבים נוסעים פחות בתחבורה הציבורית, כ-36% מהציבור נמצאים יותר בפקקים ועושים שימוש יומיומי ברכב הפרטי.

עוד עולה מהסקר כי:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
  • 82% מתושבי אזור הצפון העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 24% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

  • 42% מתושבי אזור הדרום העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

    -45% מתושבי אזור המרכז טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

    -79% מהנשאלים מאזור ירושלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

  • 50% מהנשאלים באזור השרון העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

תושבי המרכז עומדים יותר בפקקים:

  • 82% מתושבי אזור הצפון העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 24% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

    -78% מתושבי אזור השרון העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 30% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

  • 86% מתושבי אזור המרכז העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 33% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

  • 80% מתושבי אזור ירושלים העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 20% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

  • 75% מתושבי אזור הדרום העידו כי הם נוסעים בפקקים כל יום. 13% מהמשיבים טוענים כי הם נוסעים בפקק בין שעה לשעתיים ואף יותר בכל יום.

בעקבות הקורונה: קרוב למחצית מתושבי ירושלים נוסעים פחות בתחבורה הציבורית

  • 35% מתושבי אזור הצפון העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

  • 31% מתושבי אזור השרון העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

  • 40% מתושבי אזור המרכז העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

  • 45% מתושבי אזור ירושלים העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

  • 42% מתושבי אזור הדרום העידו כי בעקבות מגפת הקורונה הם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית.

כמחצית מתושבי המרכז נוסעים זמן ממושך יותר בפקקים בהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה:

  • 30% מתושבי אזור הצפון טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

    -38% מתושבי אזור השרון טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

  • 45% מתושבי אזור המרכז טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

  • 38% מתושבי אזור ירושלים טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

  • 29% מתושבי אזור הדרום טוענים שמאז משבר הקורונה הם נוסעים יותר זמן בפקקים.

הרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה המרכזי:

  • 73% מהנשאלים באזור הצפון משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי.

  • 62% מהנשאלים באזור השרון משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי.

  • 67% מהנשאלים באזור המרכז משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי.

  • 70% מהנשאלים באזור ירושלים משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי.

  • 65% מהנשאלים באזור הדרום משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי.

רובם המוחלט של הנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום לצמצום תאונות הדרכים:

  • אזור הצפון: 73% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה ובמידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

  • אזור השרון: 64% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

  • אזור המרכז: 74% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

  • אזור ירושלים: 79% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

  • אזור הדרום: 78% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.

כשנשאלו מה לדעתם יכול להקל על הפקקים:

  • 43% מהנשאלים באזור הצפון העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

  • 50% מהנשאלים באזור השרון העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

  • 68% מהנשאלים באזור המרכז העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

  • 64% מהנשאלים באזור ירושלים העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

  • 56% מהנשאלים באזור הדרום העריכו כי מה שיכול להקל על הפקקים הוא שיפור התחבורה הציבורית.

ממצאים מעניינים נוספים:

  • נשים נוסעות פחות (בשיעור גבוה יותר לעומת הגברים) בתחבורה ציבורית בעקבות משבר הקורונה.

  • גברים משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי התחבורה העיקרי, בשיעור גבוה יותר לעומת נשים.

  • ככל שגיל המשיבים עולה, כך הזמן בו הם נמצאים בפקקים יורד.

  • ככל שרמת ההכנסה עולה, כך עולה השימוש ברכב הפרטי כאמצעי התחבורה העיקרי.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "המצב בכבישים בלתי נסבל ובעיקר בגוש דן שנמצא בפקק אחד גדול. הסקר מראה שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהעברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. במשך שנה שלמה הייתה לנו הזדמנות גדולה לשפר את מערך הסעת ההמונים, דבר שלא רק שלא קרה אלא שהמצב היום חמור משהיה בעבר ואנשים מבזבזים זמן יקר בפקקים. המשק הישראלי מפסיד הרבה כסף מעומסי התנועה ולכן חייבים להשקיע יותר בשיפור מערך הסעת ההמונים כדי לחסוך כסף, לצמצם את זיהום האוויר ולהפחית את תאונות הדרכים. זוהי השקעה שתחזיר את עצמה מהר מאוד".

המחקר בוצע בסוף חודש אפריל 2021 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 523 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 419 יהודים 104 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

קרדיט: pixabay

Back to top button