חדשות הארץמבזקים

תל אביב: רחוב נקרא על שם הרמטכ"ל ה-15 אמנון ליפקין שחק

הערב (ישני), נערך טקס קריאת שם רחוב ע"ש רא"ל אמנון ליפקין-שחק ז"ל. הטקס התקיים ברח' רא"ל אמנון ליפקין-שחק (לשעבר 1304), במרחב נמל תל אביב, במעמד ראש עיריית תל אביב- יפו, רון חולדאי, רא"ל במיל' גדי אייזנקוט, משפחת ליפקין-שחק ומוקירי זכרו. במהלך הטקס נשאו דברים רא"ל במיל' גדי אייזנקוט, עו"ד ירון קליין, מנכ"ל חברת אתרים ורעייתו של אמנון, טלי ליפקין- שחק. הטקס לווה בשירה ונגינה של להקת "תל אביב מקול הלב" של מת"ש- מרכזי תעסוקה שיקומיים.

רא"ל אמנון ליפקין-שחק (2012-1944) נולד בתל אביב. בשנת 1962 התגייס לצה"ל והתנדב לצנחנים. לאחר מלחמת ששת הימים קיבל פיקוד על סיירת דוכיפת איתה גם השתתף בפעולת כראמה בירדן. על תעוזתו בפעולה הוענק לו עיטור העוז בפעם הראשונה. באפריל 1973 השתתף במבצע "אביב נעורים" בביירות כמפקד כוח הצנחנים. על האופן בו פיקד על חייליו הוענק לו עיטור העוז בפעם השנייה. בשנת 1995 בגיל 51, מונה כרמטכ"ל ה-15 של צה"ל. כרמטכ"ל שינה ליפקין-שחק את דפוס החשיבה הצה"לי כלפי הלחימה בלבנון, מפעילות שוטף למלחמה וקבע כי יש לראות בחיזבאללה ארגון טרור וגרילה ולפעול נגדו בהתאם. בשנת 1999, מיד לאחר שחרורו מהצבא, עבר ליפקין-שחק לקריירה פוליטית וכיהן כשר התיירות ושר התחבורה מטעם מפלגת מרכז. היה נשוי לדליה אבני, ולהם בן ושתי בנות. בשנות ה-80 נישא בשנית, לעיתונאית טלי זלינגר, ולזוג נולדו שני בנים. בדצמבר 2021 נפטר ליפקין-שחק ממחלת הסרטן.

מדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו בטקס: "אמנון, היה לא רק לוחם. מתוך עמדה של כוח וביטחון עצמי, ומתוך קריאה מפוכחת, ציונית וישראלית, של האלטרנטיבות העומדות בפני החברה הישראלית, אמנון נרתם כל כולו למאמצי האמת של ישראל להגיע אל מציאות של שלום וביטחון. הוא היה מוכן להושיט יד וללכת כברת דרך עד יבוא יום ומדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, תחיה במרחב מזרח תיכוני, משגשג ומפותח. דרכנו לא הצטלבו במהלך שירותו הצבאי, אבל נפגשנו, לא פעם עם מינויו לשר התיירות ואחר כך גם לשר התחבורה. בכל הדיונים המורכבים, אמנון התגלה כאדם ישר, עניני, כזה שחותר לפתרון, מאוד לא פוליטי אבל תל אביבי אמיתי, שאוהב את תל אביב ומחויב לפיתוחה. הענייניות הזו שלו, הייתה זו שסללה את הדרך, לשיקומו של הנמל, ואך טבעי שבחרנו להנציח, את האדם היקר הזה, בן תל אביב, שנולד בה, וטמון באדמתה, כאן ברחוב ליד הנמל, ליד הים. יהי זכרו ברוך."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טקס קריאת שם הרחוב ע"ש רא"ל אמנון ליפקין – שחק, מתקיים לאחר תקופה ממושכת בה לא ניתנו שמות חדשים לרחובות בתל אביב-יפו נוכח הצטברות של שמות מונצחים אך ללא רחובות ראויים להנצחתם. לאחר עבודה מקיפה של איתור חלופות, קבלת הסכמת משפחות האישים ואישור משרד הפנים – עיריית תל אביב-יפו שמחה להשלים שיום של 16 רחובות נוספים ברחבי העיר, ביניהם רחוב ע"ש ד"ר ויקי שירן, רחוב ע"ש יוסי בנאי, רחוב ע"ש דליה רביקוביץ', רחוב ע"ש אפרים קישון, רחוב ע"ש פרופ' פנינה זלצמן ועוד. מלאכת הצמדת השמות ברשימת ההנצחה לא הושלמה, ונמשיך לעמול עליה מול המשפחות. לאחרונה תוקן נוהל ההנצחה העירוני והוחלף בנוהל שיום שעיקרו מציאת שם הולם למקומות/רחובות קיימים. מאז כניסת הנוהל לתוקפו לפני כשנה רחובות ובתי ספר נקראו ע"ש יצחק נבון, נאדיה חילו, יורם קניוק, אריק איינשטיין, עפרה חזה, יצחק שמיר, יפה ירקוני, שושנה דמארי ועוד.

טקס קריאת שם רחוב על שמו של אמנון ליפקין שחק
צילום: נועה גוטמן
טקס קריאת שם רחוב על שמו של אמנון ליפקין שחק
צילום: נועה גוטמן
טקס קריאת שם רחוב על שמו של אמנון ליפקין שחק
צילום: נועה גוטמן
טקס קריאת שם רחוב על שמו של אמנון ליפקין שחק
צילום: נועה גוטמן

Back to top button