חדשות הארץמבזקים

אידה נודל, אסירת ציון לשעבר, הלכה לעולמה בגיל 90

אידה נודל, אסירת ציון בברית המועצות בשנות ה- 70 וה- 80, הלכה היום (שלישי) לעולמה בגיל 90.

נודל הייתה סמל למאבק עליית היהודים מברית המועצות כשמדיניות מסך הברזל מנעה מהם לעלות ארצה. היא אף נשלחה לארבע שנות מאסר על מאבקה.

בסופו של דבר, נודל עלתה ארצה בשנת 1987, ופעלה עבור חינוך ילדי העולים החדשים באמצעות ארגון "אם לאם". בתחילת שנות ה-90 היא פרסמה את האוטוביוגרפיה "יד בחשיכה", שאף תורגמה לכמה שפות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אידה נודל מזוהה עם חוגי הימין הפוליטי והייתה שותפה למחאה נגד תוכנית ההתנתקות. בריאיון עיתונאי שעורר הדים ביוני 2005 הביעה תמיכה בתאוריית הקשר על רצח רבין של ברי חמיש.

אחייניתה כתבה בחשבון הפייסבוק: "בצער רב אנחנו מודיעים על פטירתה של דודתנו האהובה, אישה מיוחדת ודמות מופת לכולנו, אידה נודל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "אידה נודל, אסירת ציון וסמל לגבורת ישראל הלכה היום לעולמה. אני זוכר כאילו היה זה היום כיצד התרגש אבי, הנשיא חיים הרצוג לקבל את פניה בחום בבית הנשיא עם עלייתה. חשוב לזכור ולהזכיר את סיפורם של אסירי ציון שברוח ובאומץ שינו עולם. יהי זכרה ברוך."

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ספד: "אסירת ציון אידה נודל, סמל למאבק העלייה מברית המועצות, הלכה לעולמה. היא הייתה אישה נמוכת קומה וענקית ברוחה. סיפור חייה של אידה, שעורר עניין ואהדה ברחבי העולם, הוא סיפורם של העולים ושל העם היהודי כולו – הכמיהה לציון, אהבת הארץ והמאבק לעלות לארץ ישראל בכל מחיר. גם לאחר שעלתה, המשיכה לפעול בישראל עבור חינוך ילדי העולים החדשים, אליהם הייתה נאמנה עד יומה האחרון. אידה נודל היא דמות מופת של גיבורה יהודית עבור כולנו. יהי זכרה ברוך".

צילום: הנריק נאטי/לע"מ

Back to top button