מבזקיםפוליטי / מדיני

הנשיא הרצוג צפוי לצאת לביקור ממלכתי ראשון בבאבי יאר, אוקראינה

נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא ביום שלישי, כ"ט בתשרי, 5 באוקטובר, לביקור ממלכתי ראשון בכהונתו באוקראינה בהזמנת הנשיא ולדימיר זלנסקי. במסגרת הביקור, ישתתף הנשיא בטקס רשמי ובינלאומי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר וחניכת מרכז הנצחה עולמי, בהשתתפות נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. אל המשלחת יצטרפו גם השר זאב אלקין, הממונה על הדיאלוג עם אוקראינה וחברי כנסת נוספים.
 
במסגרת האירוע ייערכו בקייב סדרה של אירועים ממלכתיים, במעמד נשיא אוקראינה, נשיא גרמניה ובשיתוף המרכז להנצחת השואה באבי יאר (BYHMC).
 
נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת ביקורו הממלכתי הראשון: "חובה לחזור ולהזכיר את המאורע המחריד וללמוד את לקחו. המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר הוא אתר חשוב בהנכחת הזיכרון הכואב, ובהצהרה שעלינו לשוב ולהצהיר יחד: לעולם לא עוד.
 
הדרך היחידה לבניית הווה ועתיד שבהם זוועות ופשעים נגד האנושות לא ימצאו את מקומם, היא אך ורק בלימוד העבר ובו שואת העם היהודי ורדיפתו, בבחינת והגדת לבנך ולבתך. אני מברך על הזמנתו של הנשיא זלנסקי, ועל מחויבותו למלחמה באנטישמיות."
 
ביום שלישי בבוקר ימריא נשיא המדינה לאוקראינה, שם יפתח את ביקורו בהנחת זר בקבר החייל האלמוני ולאחר מכן ימשיך לטקס קבלת פנים בארמון הנשיאות ויתקבל על ידי משמר כבוד. בהמשך ייפגש עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי והשניים יעניקו הצהרות לתקשורת. בשעות הערב יארח נשיא אוקראינה את נשיא המדינה לארוחת ערב ממלכתית.
 
בבוקר יומו השני של הביקור ינאם נשיא המדינה בפני הפרלמנט האוקראיני. בהמשך היום ישתתף באירוע עם הקהילה היהודית ובנוסף ייפגש עם נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, שישתתף אף הוא בטקס בבאבי יאר.
 
ביום רביעי בשעות אחר הצהריים ינאם הנשיא בטקס ההנצחה הרשמי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר, ב'מרכז להנצחת השואה באבי יאר׳ שבקייב.
 
המרכז מוקם בימים אלו על מנת להנציח את סיפורם של 2.5 מיליון יהודי מזרח אירופה, מתוכם 1.5 מיליון מאוקראינה לבדה, אשר נרצחו ונקברו בקברי אחים סמוך לבתיהם. בשנה האחרונה הוקמו בבאבי יאר מספר אנדרטאות זיכרון כחלק מהקמת קומפלקס מוזיאלי חדשני ורחב היקף על כל שטח באבי יאר. את הקמת המרכז מלווים אישי ציבור ומנהיגים מרחבי העולם ובראשם נתן שרנסקי המשמש כיו״ר מועצת המנהלים של המרכז.
 
ביום חמישי בשעות הבוקר יעשה הנשיא את דרכו חזרה לישראל.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
 

Back to top button