מבזקיםפוליטי / מדיניתנועה ותחבורה

"ישראל צפויה להיות הצפופה ביותר מבין מדינות ה-OECD ב- 2050"

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי התכנסה היום (רביעי) להמשך דיון בהצעת החוק תוכנית הכלכלית – רכבת תחתית- מטרו. לאחר אישור הפרק הראשון והשני שעוסק בסמכויות הרשות, היום דנו בפרק ג' העוסק במימון ופיתוח מיזם המטרו. לאחמ"כ , נדחו כל ההסתייגויות שהוגשו לאחר אישור פרקים א' וב' בחוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי, אמרה בדיון: "בשנת 2000 במשרד הכלכלה ניסחו דוח על הפערים בתחום ההנדסי שקשורים להון האנושי וגילו שיש מחסור של כוח אדם איכותי בתחומים ההנדסיים. לקראת שנת 2030 אם לא נעשה שום דבר בנוגע למטרו, יהיה לנו כאן מחסור של בין 11 אלף ל-15 אלף אנשי מקצוע. הדגש הוא על חברתי כלכלי. החלטת הממשלה אימצה את הדוח הזה וזה עוד לפני חוק ההסדרים והתקציב וככה צריך לפעול בשיטתיות. 75 אחוז מהבנייה בישראל היא בנייה ישנה שלא עומדת בסטנדרטים. אני נלחמתי עם ראש עיריית חולון שנים על חידוש מבנים ישנים וזה לא רק בחולון זה גם בקריית שמונה בבני ברק ועוד. אני רואה בחוק המטרו מנוע צמיחה לכל נושא הפינוי בינוי. למטרו תהייה השפעה עצומה גם חברתית, גם כלכלית וגם תכנונית על כל תושבי המדינה".

רכז תשתיות באגף תקציבים, איליה כץ, הציג בוועדה את פרטי המימון לתכנית המטרו, אשר לדבריו, "הוא הפרויקט הגדול, המורכב והיקר ביותר שקודם בישראל ומגה פרויקט ענק גם בקנה מידה בינלאומי". בדבריו: "קצב גידול האוכלוסייה בישראל גבוה פי 10 מממוצע מדינות הOECD וכיום ישראל היא בין המדינות הצפופות ביותר מבין מדינות ה-OECD וב-2050 צפויה להיות הצפופה ביותר. המטרו יאפשר לצופף את אזורי הביקוש, להגדיל את היצע הדיור ולשפר את התכנון האורבני". כץ הציג את סעיפי החוק שקובעים מנגנון משולב למימון הפרויקט שיבוא מהשלטון המקומי שבו יעבור המטרו וכן מרווחי הנדל"ן שיהיה סביב המטרו. לדבריו, "חבילת המימון משלבת מקורות תקציביים ולכידת ערך בדומה לפרקטיקה במדינות רבות אחרות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, אמר בדיון כי יש לשנות את הגדרות המימון שנקבע בחוק. לדבריו, "לא נכון להשאיר קביעת עלות לרשויות לפי אחוזים מבלי לחשב שיהיה תקרה בסכום הזה שיפול על העיריות. בנוסף, מכיוון ויש כאן עוצמה גדולה של טיפול בסעיף 197 – ברור שיהיו תביעות בעשרות מאות של מיליארדים ולכן צריך לקבוע בחוק מי יטפל בזה ולא אנחנו נהיה הכתובת".

לייבה הוסיף טענה שזכתה לגיבוי מיו"ר הוועדה שאמרה שתפעל לשינוי החוק בעניין, "לא הגיוני שתקציב כזה לאורך כל כך הרבה שנים, אינו יודע חזרה לבדיקה ובקרה בכנסת. מדובר על טווח ארוך של שנים". עוד אמר לייבה כי לדעתו, "זה דבר מיותר שמדינה תעסוק בשומה מקומית ששייכת לוועדה מקומית. זה לא תקין שהמדינה יכולה לבקש שומה מראש כמה כסף צפוי להיות לו בעתיד".

יו"ר אגף יזמות ובנייה בהתאחדות הקבלנים, חיים פייגלין, התריע בדיון כי העליות שיוטלו במיסוי הקרקע באזור המטרו, יפגע בבנייה ופיתוח. "היטל השבחה כבר היום מכשיל את מימוש הפרויקטים בקרקעות. אם יש 75% בהיטל השבחה, אז כל המגזר הזה לא ייבנה בכלל. לא יהיה שווה לו".

עמירם סטרולוב, מהנדס ויועץ לפרויקטים של מערכות תחבורה, טען בדיון כי פרויקט המטרו בכלל לא נחוץ והדבר היחיד שצריך לעשות כעת זה לעצור ולפגוש את התושבים שבתחומם יעבור תוואי המטרו. "יש כאן הליך בעייתי ביותר הות"ל הוא מאוד דורסני".

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי, סיכמה את הדיון: "כל המשרדים צריכים להיכנס לדו שיח צפוף עם שלטון מקומי והתאחדות הקבלנים. יש להם הרבה חכמה ידע ניסיון והבנת השטח. צריך לחשוב יחד מה מתאים לכל עיר ורשות. הטענות של שלטון מקומי לגבי חישוב של היטל השבחה, יש בהן הגיון וצריך לחשוב על נוסחה אחרת של חישוב. הפרויקט יהיה חייב לתרום חברתי כלכלי ולייצר דיור בר השגה, מעונות לקשישים וכו'."

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button