חדשות הארץמבזקים

נחשף בכנסת: קיים מחסור במעונות יום שיקומיים במרכז הארץ

מחסור במעונות-יום שיקומיים, בעיקר לילדים עם אוטיזם, במרכז הארץ, כך נחשף היום (שני) בוועדה לזכויות הילד בכנסת. מיכל שיר-סגמן (תקווה חדשה), יו"ר הוועדה, הדגישה כי תבצע מעקב רציף אחרי מעבר תקציבים למשרדי הממשלה להקמת מעונות שיקומיים חדשים. היא דרשה לקצר את התורים לאבחון לילדים עם מוגבלויות, להגדיל את מספר המעונות הללו בחברה הערבית, להגדיל את שכר המטפלים ולהסדיר את מעמד הסייעות במעונות הפרטיים. בנוסף היא קראה לשקול להשאיר את אחריות הטיפול בילדים אלו במשרד הרווחה – עד התבססות התחום במשרד החינוך, לילדים מעל גיל שלוש.

לדברי יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) הגיל הצעיר הוא קריטי להתפתחות הילד, ועדיין נדרש הגדלת שעות הזכאות למלווה למי שאינם זכאים או אינם יכולים להשתלב במעון שיקומי. שירלי פינטו (ימינה) ציינה את זכויות העובדים במעונות השיקומיים, ואת השכר הנמוך, כ-38 ₪ ברוטו, ושאלה "איך אנו מצפים לקבל חינוך איכותי לילדינו – אם השכר לעובדים אלו הוא כה-נמוך?!".

לדברי נחום עידו, מנהל שירות ילדים ומתבגרים במשרד הרווחה, המשרד מפעיל את מעונות היום השיקומיים, כבר כ-20 שנה, לפי החוק. "יש בהם כוח אדם רב ותקציב ותקנים רבים ניתנים להם. בגלל הגידול בכמות הילדים עם אוטיזם אנו משקיעים בהם רבות, מתפרסמים מכרזים, מופנים תקציבים ונמצאים מבנים ייעודיים לכך או נבנים מעונות ע"י המדינה. בשנה הקרובה לבדה ייבנו שישה מעונות חדשים כאלו, ובפריפריה לא נרשם מחסור. באזור המרכז יש פעוטות רבים שעדיין אין להם מקומות במעונות שיקומיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מריה רבינוביץ, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, ציינה כי קיימים מעונות-יום לילדים עם אוטיזם, מעונות בתחום נכות ושיקום, מעונות בתחום ליקוי שמיעה ומעונות בתחום ליקוי ראיה. בכל המעונות כלל הפעוטות זכאים ל-4 שעות שבועיות של טיפולים פרא-רפואיים: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. לילדים עם אוטיזם ישנה זכאות ל-10.5 שעות שבועיות לטיפול בריאותי מקדם.

בסוף שנת הלימודים תשפ"א פעלו 139 מעונות כאלו, בעוד שבשנת 2018 היו רק 103 מעונות, ואולם נרשמת ירידה של מספר סייעות שילוב במעונות היום, אך יתכן שהירידה נובעת ממשבר הקורונה.

כמו כן קיים מחסור במעונות שיקומיים לילדים עם אוטיזם, ולפי נתוני משרד הרווחה עשרות פעוטות כאלו נותרים מדי שנה ללא מענה. חלק מהזכאים למעון שיקומי – אך לא נמצא להם מקום במעון כזה, זכאים ל-180 שעות שיקומיות.

ד"ר הדר ירדני, מנהלת המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות, ציינה את הישיבה השבועית בנושא מעונות שיקומיים המתקיימת עם משרד הרווחה, ובתקופת הקורונה הגיעו צוותים לבתי הפעוטות, ונפתחו אף מעונות ייעודיים לחברה החרדית. לדבריה, אף הוגדל התקציב למעונות שיקומיים, אם-כי יש עדיין צורך בעדכון התקנות – כדי לענות על הצורך בגידול המספרי של הילדים.

רועי פילפל, יו"ר ועד מעונות היום השיקומיים, הדגיש אף הוא את התקציב הנמוך המועבר מהמדינה לתפעול מעונות אלו, שהוא הגורם לשכר הנמוך של העובדים – בעוד שקופות החולים משלמים למטפלים פרא-רפואיים שכר גבוה בהרבה, לעיתים כפול.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button