מבזקיםצבא וביטחון

אושר בקריאה ראשונה: דחיית קיצור השירות בצה"ל

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 24), התשפ"א-2021. 14 תמכו מול 9 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיון. בשנת 2016 תוקן חוק שירות ביטחון ונקבע בו כי החל מ-1.7.2020 משך שירות החובה לגברים ירד מ-32 ל-30 חודשים. מוצע לדחות את מועד קיצור השירות ל-1.7.2024, וכן לקבוע כי גם חיילים שהתגייסו לאחר ה-1.7.2020 ישרתו 32 חודשים ולא 30 חודשים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנת 2019 נערכה, בהתאם להחלטה ב/136 ,בחינה מחודשת ועדכנית לגבי ההשלכות של קיצור השירות הצפוי ל־30 חודשים. זאת, בין השאר, בהתחשבות בלקחים מיישום קיצור השירות ל־32 חודשים. מהבחינה שנערכה עלה כי הקיצור הקודם של השירות, שכבר מיושם, הביא לירידה במצבת הלוחמים וכתוצאה מכך במסגרות לוחמות נוצר מחסור בכוח אדם, דבר שהשפיע על כשירות היחידות לביצוע משימותיהן ועל מוכנותן לתרחישי הייחוס. כמו כן נמצא כי יש חוסר איזון בהיקף כוח האדם בצה"ל במקצועות מסוימים ובייחוד בתפקידי לחימה ותומכי לחימה, המערך הטכנולוגי ומקצועות חיוניים נוספים. נוסף על כך בעקבות המציאות הביטחונית הדינמית והשינויים בפני המערכה, חלים שינויים בצורכי צה"ל בכוח אדם כדי לעמוד בכלל משימותיו, בין השאר בהתחשב במשך זמן ההכשרות בצה"ל."

ח"כ יואב גלנט: "אני חושב שבמקרה הזה אנחנו עושים את הדבר הנכון ואני רוצה להסביר. לפני כ-5 שנים העברת התקציב של 2015 2016 התקבלה החלטה שגוייה וההחלטה הייתה לקצר את השירות ל-32 חודש וליצור גם את האופציה לקצר אותו ל-30 לחודש הייתי השר היחיד שהתנגד לעניין הזה בקבינט המדיני הביטחוני שהתקיים תוך כדי הדיון בתקציב המדינה ולאחר מכן הייתי השר היחיד שהצביע כנגד הדבר הזה בהיותי חבר הממשלה ולבסוף גם הצבעתי נגד זה במליאה בכנסת מסיבה פשוטה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"כאשר חיילים בצה"ל משרתים 36 חודש בממוצע יש להם 24 חודשים כשנתיים שהם אפקטיביות כלומר שנה אחת בממוצע הולכת להכשרות ועוד שנתיים לשירות אפקטיבי. כאשר אתה מוריד מזה ל-30 חודש קרי מוריד חצי שנה המשמעות של העניין הזה היא שלמעשה אתה מקצר ברמת השירות האפקטיבי סדר גודל של קיצוץ של 25% על סד"כ האפקטיבי של צה"ל. אני חושב עדיין שזה מחיר כבד ולכן המשחק הזה היה משחק שאסור היה לעשות אותו." הוסיף גלנט.

ח"כ יריב לוין: "איך אתם לא מתביישים? אתם הבטחתם לחיילי החובה שאתם תדאגו להם ומה אתם עושים? מביאים חוק שערורייתי שבא וקובע שקיצור השירות שכבר אושר יבוטל ולא רק שהוא יבוטל אלא לחיילים שהם משרתים עכשיו ושהתגייסו כאשר החוק היה בתוקף אתם באים ואומרים אנחנו נאריך לכם עכשיו את השירות ככה סתם כך בלי שום הסבר, בלי שום נימוק, בלי שום סיבה. הרי לא השתנה שום דבר כבר מאז שהחוק הזה הוא נחקק לעכשיו."

אילוסטרציה. צילום: אתר צה"ל

Back to top button