כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר ועדת הפנים על תכנון הקמת תחנות כוח ליד ישובים: "כל העולם מתנגד, מינהל התכנון מעל הכל?"

יו"ר ועדת הפנים, ווליד טאהא , שדנה היום (שלישי) בתכנון הקמת תחנות כוח מבוססות גז באזור ראש העין, כפר קאסם וחדרה, תהה: " איך, מצד אחד מדברים על ייצור חשמל באמצעות טכנולוגיות חדשות, ולא רואים תכנון הולם החלטה זו? מגבילים את מספר הדונמים לשימוש סולארי. כל העולם מתנגד, והתכנון מתקדם כאילו אין התנגדות. מינהל התכנון מעל הכל? לטובת מי הוא מתכנן? איננו רוצים למנוע הקמת חחנת כח מבוססת גז ביישוב איקס, כדי לפגוע ביישוב אחר. אנו נגד העיקרון, ולא משנה שם היישוב. אנו מבקשים למצוא חלופות".

ראש עירית ראש העין, שלום בן משה, אמר: "אנו מתנגדים בכל תוקף לבניה והרחבה של תחנות כוח מופעלות על גז שבכלל לא טבעי. בצומת קאסם יש מאגר לאומי של מים לשעת חירום והבאר של כפר קאסם. כל השרים הרלוונטיים, שרי האנרגיה, הבריאות והגנת הסביבה, מתנגדים להקמת התחנה. הבתים של כפר קאסם במרחק 50 מטר משם. אנחנו במרחק 800 מטר, ומרכז עסקים עצום, שנותן תעסוקה לכל האזור, במרחק 250 מטר".

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "לא רוצים ספיירים של ייצור חשמל. לכן הוועדה צריכה לקרוא למוסדות התכנון – אין דבר כזה יותר תחנות גז חדשות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יפה זעפרני, פעילת מטה קסם הוסיפה: "תחנת הכוח לא מוגבלת. אפשר יהיה להקים 2-3 תחנות, וגם אין הגבלה על הטכנולוגיה. זה צ'ק פתוח. אחרי שזה יאושר, אי אפשר יהיה להגביל אותם בכלום. היזם יחליט. עסק טוב מאד, בטוח יש מי שמאד מרוצים. מנכ"ל משרד האנרגיה אמר שכבר יש מספיק תכנון במרכז. נציגת משרד האנרגיה הצביכה נגד. התחנה מתוכננת לקום על מאגר מים אסטרטגי. התחושה היא שהחוקר, שאמור להיות מומחה אובייקטיבי מוטה לטובת היזם".

רן דרסלר, יועץ למינהל התכנון ציין: "זה מצב ייחודי. התכנון עוד לא הסתיים. המצב מעין שיפוטי. תוכניות הופקדו להשגות. הוגשו השגות. יש חוקרים שבוחנים את ההשגות. מליאת הות"ל טרם הכריעה, לכן התייחסות קונקרטית בלתי אפשרית בשלב זה".

יו"ר הוועדה, ח"כ וויד טאהא שאל: "מי שקובע זה מינהל התכנון. איך זה מסתדר? כאילו המשרדים הרלוונטיים לא קיימים? מתי עושים חושבים?".

נאוה אלינסקי, מינהל התכנון אמרה: "יש המון תוכניות מיתאר שקובעות מה ניתן להקים היכן. חלק על פי החלטות ממשלה. מנסים לקדם תחנות כוח. התוכנית עוברת מוסד תכנון שדן ברעיון התכנוני. לא כל ההצעות עוברות. יש שנדחות בשלב מוקדם. יש פרוייקטים שבשלב מאוחר, אם נמצאים לא מתאימים. פרויקט שעבר את כל ההיבטים התכנוניים מגיע לקו הגמר. 'חושבים' עושים לאורך כך הדרך".

ראש מועצת ג'לג'וליה, דרוויש ראבי, הוסיף: :אל תסתכלו על היישובים הערביים מבחוץ. אנחנו רוצים להתחבר, להשתלב. לא בגזירת דין מוות על התרחבות היישוב. תחנת הכוח המתוכננת היא במקום היחיד שג'לג'וליה יכולה להתרחב אליו, כי בכל שאר הכיוונים היא כלואה בין כבישים".

ח"כ אוסמה סעדי :"היינו יחד במאבקים עם ראש העין וחדרה כשהתחיל העניין. היום כמעט כל משרדי הממשלה מתנגדים. משרד הבריאות מתנגד כי יש נזק בריאותי, אז מה מדברים על 'מלאי תכנוני'?".

ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר: "כולם נגד ובכל זאת התעקשות מינהל התכנון כאילו כלום לא קרה. זה מה שקורה כשנותנים ליזם פרטי לקדם תוכנית. אם ממשיכים בתכנון, רוצים להקים את התחנה. התחנה בצומת קאסם לא תקום. היא במקום רגיש מאד מעל מאגר המים הגדול של ישראל. יש שם באר שסיפקה מים עשרות שנים לכפר קאסם. נמצאת שם שכונת מגורים מאושרת".

צילום: pexels
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button