חדשות הארץמבזקים

המתמחים דוחים את המתווה המסתמן לקיצור התורנויות: "נגיש מחר 2,300 מכתבי התפטרות"

ארגון המתמחים לרפואה בישראל, "מרשם", דחה הבוקר (רביעי) את מתווה המתגבש לקיצור התורנויות. יו"ר הארגון, ד"ר ריי ביטון, אמרה במסיבת עיתונאים: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו אותנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות של 2300 מתמחים סטאז'רים וסטודנטים. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים מהצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות. במתווה אין בשורה אמיתית. הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגים. 90% מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומלר"דים לא נכנסה למתווה- מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים. הייתה אפשרות לתקן את זה. רצינו להגיע למתווה מקובל. אבל לצערנו התערבו מספיק גורמים נגדנו כדי למנוע את התהליך. אנחנו לא מתעלמים מהבשורה בהתחלת קיצור התורניות אבל זה לא מספיק. ממסמסים אותנו שנים. לא ניתן לזה לקרות.

עוד אמרה: "כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים. 25 עד 30 אחוז מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה כולל פנימיות ומלרדים בכל הארץ כבר ב2022. והעובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי היא בלתי מתקבלת. אין לנו הבטחה להמשך לכלןם- בלי התחייבות ומתווה ברור שמתווה באמת את הדרך לקיצור, עם תאריך יעד, אנחנו נישאר לנצח עם 90%מהמתמחים שימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג."

מטעם האיגוד הישראלי לרפואה פנימית נמסר: "האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פועל לחיזוק המחלקות הפנימיות בישראל, תוך שמירה על איכות הטיפול והשירות לחולים, בצד הבטחת מקצועיות, איכות ותנאי העבודה של הרופאים בהן. האיגוד מברך על המאמץ הממשלתי לקיצור שעות עבודת המתמחים במחלקות. עם זאת עומד על שמירת שלושה עקרונות מרכזיים: הבטחת טיפול מיטבי ובטוח לחולים, במשך כל שעות היממה והשבוע, תוך שמירה על רציפות טיפול; שימור ושיפור איכות ההתמחות ואיכות ההתנסות הקלינית המודרכת, והבטחת תנאי עבודה הולמים לרופאים במחלקות ומניעת שחיקתם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נמסר: "האיגוד מתריע ומזכיר כי ממשלת ישראל מעכבת את יישום המלצות ועדת טור כספא לחיזוק המחלקות הפנימיות לאיוש לפחות 16 תקני רופאים (מומחים ומתמחים), בכל מחלקה פנימית. במחלקות הפנימיות בארץ חסרים מאות מתמחים, עוד טרום קיצור התורנויות. לשם כך, עומד האיגוד על כך ששלב מקדים לקיצור התורנויות, יהיה: יישום המלצות וועדת טור כספא בנושא תקני הרופאים במלואן. קרי: תקן קבוע וממוסד של 16 רופאים לפחות בכל מחלקה פנימית, בהתאם להחלטות הוועדה. ללא תוספת תקנים בהתאם להמלצות ועדת טור כספא – לא ניתן לקצר תורנויות המתמחים. לא יהיה מי שיטפל במאושפזים. האיגוד מבקש להבטיח שמירה על היקף ההתמחות הקיימת ועל איכותה."

לסיום נמסר: "זוהי הזדמנות היסטורית לעדכן ולהתאים את תבנית ההתמחות לצרכי ולאתגרי הרפואה הפנימית בעשור השלישי של המאה ה- 21, ודאי על רקע הניסיון מהתגייסות הרפואה הפנימית לחזית המאבק במגיפת הקורונה. כרבע מכלל מיטות האשפוז בארץ הן במחלקות הפנימיות. לאור זאת, קורא האיגוד למשרדי הממשלה, ובעיקר למשרד הבריאות, לבצע עבודת מטה מסודרת, בשיתוף פעולה, ולחדול מתופעת קבלת החלטות ותהליכים בגובה רב מהקרקע, ובמנותק מהשטח."

רופאות ורופאים מתמחים בביה"ח פוריה, וולפסון, אסותא ומאיר. צילום: ללא קרדיט

Back to top button