צרכנות

מה הגורמים שמובילים לירידה של ערך רכב פרטי

קרדיט תמונה FREEPIK

רכישה של רכב חדש היא תמיד דבר מרגש מאוד. כל אחד זוכר את הרכב הראשון שלו. את מגע עור המושב על הכיסא ואת ההגה שהסתובב בקלות בין ידיו של הנהג. אלא שמה שברגעים הראשונים נדמה כמו פסגת השאיפות של כל אחד, הופך מהר מאוד למוצר שמאבד מערכו בנסיבות כאלו ואחרות. במידה ואתם מעוניינים למכור את הרכב שלכם או למסור אותו לפירוק, כדאי לכם לשמוע מה הגורמים שהשפיעו על ירידת ערך הרכב ומתי אתם בכל זאת יכולים לסובב את הנסיבות שיהיו לטובתכם.

איך קובעים את ערך הרכב לכתחילה

רכישה של רכב היא לא תמיד תהיה יד ראשונה. בדרך כלל, רכישה של רכב תהיה מיד שניה או שלישית אפילו. במקרים כאלו, כאשר הרכב לא מגיע ישר מהיצרן, קשה להעריך על פניו כמה הרכב שווה. לשם כך נועדו מחירוני הרכב. על ידם ניתן להעריך כמה שווה הרכב לאור נתונים כמו מספר הקילומטרים שהרכב עבר, שנת הייצור שלו, שם היצרן, מספר הבעלויות שהיו על הרכב ועוד. ירידת ערך הרכב היא לעולם ההשוואה בין המחיר הקודם של הרכב, כלומר, מחיר הרכב ביום בו רכשתם אותו ובין המחיר שלו היום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הגורמים היבשים שמובילים לירידת הערך של הרכב

לפני שמדברים על גורמים יוצאי דופן כמו תאונות, קיימת שחיקה טבעית של המכונה לאורך זמן. מספר הקילומטרים אותם עברה המכונית בתוספת השנים שעברו מהרגע בו זו יוצרה, משפיעים על הערך של המכונית במידה ניכרת. כאן אולי המקום לצטט את המשפט המפורסם של רוברט קיוסקי, מחבר הספר 'אבא עשיר אבא עני': 'רכב הוא נכס שהערך שלו יורד ברגע בו אתם יוצאים מהחנות'.

האם תאונות משפיעות על ערך הרכב

כאן המקום להגיד כי בדרך כלל, במקרים בהם הרכב היה מעורב בתאונה, שמאי רכב מקצועי הוא איש המקצוע הנכון לאבחון של מחיר הרכב נכון להיום. שכן מדובר על משוואה מתמטית מורכבת שצריכה לקחת בחשבון את עוצמת הנזק שהרכב עבר, מידת ההצלחה של התיקון אם היה כזה ואת הבליה הטבעית שעובר כל רכב, כאמור לעיל.

כדאי לדעת כי בחינה של ערך הרכב מורכבת גם כתוצאה מבחינה של המקומות בהם הרכב נפגע. למשל, תאונה שהובילה לחבלה בפגוש תוריד את ערך הרכב במידה משמעותית יותר מתאונה שהובילה לחלון שבור בלבד. בדרך כלל האבחנה תהיה בין פגיעות בחלקים אותם ניתן לתקן יחסית בקלות ולשחזר אותם במדויק, לעומת חלקים אחרים של הרכב אותם קשה יותר לשחזר או לתקן.

האם קיימים מקרים בהם תיקון מקצועי מעלה את ערך הרכב

כאמור, ההשוואה היא לעולם בין מחיר הרכב ביום בו רכשתם אותו ובין מחיר הרכב היום. בדרך כלל תיקון, מקצועי ככל שיהיה, לא יצליח להשוות בין מחיר הרכב היום למחירו ביום בו רכשתם אותו. מה שתיקון של רכב על ידי אנשי מקצוע מיומנים כן יכול לעשות הוא להעלות את ערך הרכב באופן יחסי לערך הנכס במקרה בו לא היה נעשה תיקון.

מתי מגיע הזמן לפרק את הרכב

כאמור, מדובר על החלטה מורכבת שכוללת שיקלול של פרמטרים שונים. ההמלצה היא לדבר עם מי שעוסקים בתהליך רכישה של רכבים לפירוק ולהבין מהם מה הסכום שתוכלו לקבל על הרכב. לאחר השוואת מחירים קצרה בין האפשרות הזו לתהליך של מכירת הרכב, תהיו חכמים יותר ותדעו לבחור את הבחירה הנכונה והמשתלמת ביותר עבורכם.

Back to top button