הסכמות חלקיות על אגרות הגודש בוועדת הכספים
ועדת הכספים סיימה לפני זמן קצר (חמישי) דיון בן 7 שעות על אגרות גודש מתוך חוק ההסדרים. יו"ר ועדת הכספים.
חה"כ אלכס קושניר ממפלגת ישראל ביתנו סיכם את עיקרי השינויים בחוק:
1. השארת גמישות תפעולית לממשלה לעבור למיסוי וניטור רציף- עם הבשלת הטכנולוגיה הרלוונטית. על מנת להטיל אגרה יעילה יותר על הנהגים.
2. דרישה כי 700 מיליון ₪ הראשונים שיכנסו מאגרות הגודש ילכו לשיפור שירותי התחבורה הציבורית, והיתר לפרויקט המטרו. כל ההכנסות מהרפורמה ייועדו לשיפור התחב"צ במדינת ישראל.
3. כל שינוי באגרה יהיה טעון את אישור וועדת הכספים, ויעילות המודל תיבחן מידי שנה בוועדת הכספים.
הסוגיות עליהן עדיין לא הגיעו להסכמות וידרשו לדון בהן בשבוע הבא:
1. האם מוניות פרטיות יכנסו לחוק או יוחרגו ממנו?
2. מה הדין על חציית טבעת לזמן קצר? לנהגים שחיים על גבול הטבעת, שחוצים את הטבעות כדי לבצע מעבר אופקי, או יוצאים בטעות וחוזרים.
3. סוגיית החרגת תושבי הפריפריה שנדרשים להגיע למרכז לקבל שירות רפואי שלא בהישג ידם.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
במהלך דיון הוועדה בראשות ח"כ אלכס קושניר, עלו מספר נקודות מהותיות, חברי הוועדה ביקשו לאפשר בחוק אופציה עתידית של החלת טכנולוגית ניטור רציפה, במסגרתה החיוב יהיה על אורך הנסיעה בתוך טבעות הגודש תוך שמירה על פרטיות נתוני הנהגים, ולא רק בגין הכניסה אל מרכז הגודש בלבד, כפי שקובע החוק כעת.
חברי הכנסת נימקו את הבקשה בכך שאדם שנכנס לאותו אזור הגודש למספר שעות, ישלם כיום מחיר זהה לאדם שנכנס לאותו אזור ל-10 דקות בלבד, וכי יש בכך פגיעה בשוויון ובמטרת החוק. כן ציינו חברי הכנסת כי מתן אפשרות כזו בחוק, תאפשר את הגמישות של ביצוע תיקון בחוק במידה והדבר יתאפשר טכנולוגית, מבלי לחוקק חוק חדש.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "הוועדה מבקשת לבחון אפשרות להכניס לחוק את האופציה לפיתוחים טכנולוגים, המאפשרים ניטור רציף, ולהגדיר מגבלות מבחינת הפרטיות, ולתת לממשלה את האפשרות בעתיד לעבור לגבייה מהסוג הזה".
במשרד המשפטים ציינו כי הם מתנגדים להכנסת סעיף כזה, נוכח חשש לפגיעה בפרטיות.
עמית עמיר, משרד המשפטים: "הטכנולוגיה משתנה מעת לעת, אנחנו לא יכולים לחזות את ההתפתחויות ומכל מה שאנחנו מבינים היום הוא שבסוף מערכת שמותקנת, גם אם היא על הרכב או על הטלפון, היא צריכה לדעת בכל שלב איפה הרכב נמצא, והיא נשלטת ע"י המדינה, היא בסוף מערכת איתור רציף שמותקנת על כלי רכב. יש פה פעולה ממשלתית שפוגעת פגיעה קשה בפרטיות, גם אם לא משתמשים בה לצורך מעקב, היא מאפשרת מעקב.
ח"כ קושניר: "אם מדובר בהסכמה של אזרח להתקנת מערכת כזו, יש לכם בעיה עם זה?"
עמיר: "אם ההסכמה מקושרת לקבלת הנחה במס, אז אנחנו כבר לא שם. אדם יכול להסכים לפגיעה בפרטיותו אבל הרשות צריכה לפעול לפי חוק, לפי הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, פה מגיע העניין של הניטור הרציף, החוק הזה לא מאפשר ניטור רציף – בפני היועמ"ש לא הובא מתווה של ניטור רציף".
עוד נטען מצד נציגי הממשלה, כי החוק מושתת על מתווה הטבעות וכי הכנסת אפשרות כזו לחוק, גם אם עתידי תדרוש שינויים נרחבים בניסוחו.
ח"כ בצלאל סמוטריץ': "מה שמוצע פה היום, זה דור א', הוא דור טיפש, הוא פחות יעיל, יש מודלים שהרבה יותר יתאימו לתכלית, לכן אנחנו מבקשים שתהייה את האפשרות. אנחנו הולכים להטיל מס של מיליארדים על אזרחי ישראל, כאשר בגלל שאלות של פרטיות בלמו כל מיני חלופות אחרות".
ח"כ צבי האוזר: "כדי לשנות את הפגיעה הזו בשוויון וביעילות, כאשר אנשים שישהו שעתיים במרכז הגודש, ישלמו אותו מחיר של אנשים שישהו 10 דקות, צריך לעבור למערכת של איכון רציף, בשים לב לפרטיות, אי אפשר להכפיף את כל המדיניות רק לנושא הפרטיות. בעיני זה מודל לא יעיל של שקילת השיקול הציבורי, הייתי אפילו מחייב את המדינה בנוסח, לתת את דעתה לדור ב'".
יו"ר הוועדה סיכם את הסוגיה: "אני דורש לקבל נוסח שנותן אפשרות למדינה להטיל ניטור ומיסוי רציף בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ותוך שמירה על הפרטיות".
בהמשך נידון נושא זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, כאשר בתחילה ביקשו באוצר למסות גם נסיעות עבודה. לאחר הערות הוועדה הודיעו באוצר כי הם מורידים סעיף זה, כאשר נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה. בהמשך נידונה בהרחבה סוגיית נהגי המוניות.
במהלך הדיון הציגו באוצר כי בהמשך לדיון הוועדה הקודם, התכנסה ועדת המחירים ודנה בסוגיה והעלויות של אגרת הגודש שיוטלו על מוניות כאשר ישנו נוסע בתוכן, יוכלו להתווסף למחיר המקסימלי בתעריף, ולהתגלגל בעצם ללקוח.
נציג נהגי המוניות הביע התנגדות נחרצת לגלגול העלויות לנוסע, וציין כי הדבר יביא לכך שנוסעים יעדיפו של לנסוע כלל במוניות.
באוצר טענו מנגד כי "בסוף המהירות שתעלה באזורים האלה והיכולת להגיע למונית תגדל ולכן לא תהייה פגיעה כי המוניות יוכלו לבצע יותר נסיעות. מוניות הן אמצעי משלים לתחבורה ציבורית, כל הרעיון להסית יותר אנשים לתחבורה הציבורית, לכן יהיו גם יותר אנשים שיסעו בתחבורה הציבורית ויהיו להם יותר נוסעים".
במהלך הדיון עלה כי מצד אחד מסיכימים באוצר כי המונית תורמת כאמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית ומנגד, מבחינת מקדם מספר הנוסעים היא תורמת לגודש בדומה לרכב פרטי.
נוכח הדברים נקבע כי הוועדה תמשיך ותדון בנושא המוניות, ותקבע את המדיניות לעניין המוניות בהמשך הדיונים.
לעניין עדכון תעריפי מס הגודש, שבאוצר ובמשרד התחבורה הציגו במהלך הדיונים כי אלה צפויים להתעדכן לפי אחוז הירידה בגודש, ביקש יו"ר הוועדה לקבוע כי כל שינוי במס יובא לאישור ועדת הכספים.
לשאלת ח"כ שלמה קרעי, ציינו במשרד האוצר כי העלות התקציבית לעניין התוכנית ותכנון המערך בשנת 2022 הינה כ-70 מיליון ש"ח.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "יש עוד סוגיות שלא פטורות, נפיץ נוסח מעודכן לקראת הדיון הבא עם הנושאים הדורשים פתרון: הטלת אגרה על מוניות פרטיות, אותו נוסח שאנחנו מבקשים לדור ב' – ניטור ומיסוי רציף, פריפריה – לחשוב איך אנחנו מוצאים פתרון בהיבט של מתן שירותים נחוצים שאי אפשר לקבל בפריפריה. יש סוגיות לגבי ועדת היישום, ויש את נושא החיים לצד הטבעת לעניין חצייה של הטבעת לזמן קצר, היא חייבת לקבל מענה, גם בגלל הנושא של אנשים שחיים על גבול הטבעת, וגם אותם אנשים שחוצים את הטבעות רק בשביל לעבור אופקית או כאלה שנכנסים ויוצאים, זו גם סוגיה שיש לתת עליה את הדעת בדיון הבא".
בסיום אמר יו"ר הוועדה: "אני מברך על כך שהדיון לכל אורכו עבר במקצועיות של כל חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה. בשבוע הבא נמשיך לדון ביתר הסוגיות הפתוחות." הוסיף קושניר.