צרכנות

הפקדות סוף שנה לעצמאים, או: למקסם את הפנסיה שלכם

עצמאים רבים מתמקדים בטווח הקצר והבינוני בבניית העסק, ושוכחים לדאוג גם לעתיד שבו אולי יתקשו להמשיך להחזיק אותו. החוק מחייב עצמאים להפקיד לפנסיה סכומים מינימליים שלא בטוח שיספיקו בעתיד. איך מקסום הטבות המס על החיסכון לפנסיה והפקדה מוקדמת יעזרו לכם להשיג יותר מקרן הפנסיה שלכם? מדריך

מאת: דסי ניר

אחרי שנת משבר בעקבות הקורונה בה עסקים רבים צמצמו את היקף הפעילות ואף נסגרו, ב-2021 עסקים רבים החלו להתאושש. הרחבת מבצעי החיסונים והבדיקות אפשרו לכולנו לחזור לפעילות כלכלית בהיקף הולך ועולה ובצורה בטוחה יותר. אחרי שעבדתם קשה כל השנה כדי להחזיר את העסק לפסים של צמיחה כדאי להיערך גם לעתיד שלכם לאחר גיל הפרישה. אפשר להתחיל בהפקדות סוף השנה לקרנות הפנסיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
Shutterstock.

פנסיה חובה לעצמאים – מי חייב להפקיד וכמה?

החל משנת 2017 כל עצמאי מעל גיל 21 ועד גיל 60 חייב להפקיד לפנסיה לפחות את שיעורי ההפקדה המינימליים תוך חצי שנה מיום שפתח את העסק. חובה זו אינה תקפה לעצמאים אשר נולדו לפני 31.12.1961. אם אתם גם עצמאים וגם שכירים, אתם מחוייבים להפקיד לחיסכון לפנסיה רק אם ההפקדות שלכם לפנסיה כשכירים (כולל החלק שעל חשבון המעסיק) נמוכות מסכום ההפקדה המינימלי שאתם חייבים בו כעצמאים.

שיעורי ההפקדה המינימליים שתהיו חייבים להפקיד לחיסכון לפנסיה כעצמאים מחולקים לשניים, לפי גובה ההכנסה שלכם כאשר יש להתייחס להכנסה החייבת במס, לאחר קיזוז ההוצאות המותרות:

  • 45% מההכנסה השנתית שעד 63,306 ש״ח בשנת 2021,
  • 55% מהחלק של ההכנסה החודשית שבין 63,306 ש״ח ל-126,612 ש״ח, נכון לשנת 2021.

מהן הטבות המס לעצמאים על הפקדה לקרן הפנסיה?

הפקדות לקרן הפנסיה כעצמאים מאפשרות לכם ליהנות מהטבות מס משמעותיות על הפקדה בשיעור של עד 16.5% מההכנסה השנתית החייבת שלכם עד לתקרת הכנסה שנתית של 208,800 ש״ח בשנת 2021. תקבלו הטבת מס על הפקדה בשיעור של עד 16.5%, גם אם היא גבוהה משיעור ההפקדה המינימלי שאתם מחויבים בו. הטבות המס מחולקות גם הן לשני מרכיבים:

  • אפשרות להכיר בהפקדה לקרן הפנסיה בשיעור של עד 11% מההכנסה השנתית החייבת כהוצאה מוכרת שמאפשרת לכם להקטין את ההכנסה החייבת במס. הטבה זו נקראת ״ניכוי מס״.
  • זיכוי מס של 35% על הפקדה לקרן הפנסיה בשיעור של עד 5.5% מההכנסה השנתית החייבת שלכם. כלומר על חלק זה של ההפקדה תוכלו לקבל זיכוי של 35% מסכום ההפקדה, כדי להפחית את סך המס שתידרשו לשלם. לדוגמה אם חלק זה של ההפקדה שלכם לקרן הפנסיה עמד על 1,000 ש״ח, תוכלו לקבל זיכוי מס בסך 350 ש״ח = 1,000 * 35%.

תוכלו להיעזר ברו״ח או יועץ המס שמלווים אתכם ובמחשבוני הטבות המס באתרי קרנות הפנסיה השונות כדי להעריך את גובה הטבות המס שתוכלו לקבל בהתאם לנתונים שלכם.

Shutterstock.

איך ממקסמים את החיסכון לפנסיה?

כדי למקסם את הטבות המס בקרן הפנסיה וכדי להצליח לצבור חיסכון מספיק לגיל הפרישה, כדאי להפקיד בקרן הפנסיה כמה שיותר וכמה שיותר מוקדם.

סכומי ההפקדה המינימליים המחייבים לפי חוק פנסיה חובה לעצמאים הם נמוכים יחסית והם עלולים להוביל לקצבת פנסיה נמוכה יחסית לאחר הפרישה. בשל חוסר הוודאות לגבי היקף ההכנסות שלהם, עצמאים רבים ממתינים לסוף שנת הכספים כדי לחשב את גובה ההפקדה לפנסיה.

עצמאים רבים מפקידים לקרן הפנסיה במרוכז בסוף השנה, אך חשוב להבין שבאופן כזה אתם מפסידים את האפשרות לצבור תשואה לאורך השנה על הפקדות חודשיות כמו עובדים שכירים. לקראת סוף השנה, תוכלו לבצע חישוב מדויק יותר ולבדוק אם צריך או אם אפשר להוסיף על ההפקדות שכבר הפקדתם לקרן הפנסיה מדי חודש. הפקדה חודשית עשויה גם להקל על התזרים שלכם ולמנוע מצב שבו תתקשו לעמוד בהפקדת סכום חד-פעמי גבוה בסוף השנה. יתרון נוסף להפקדות חודשיות לקרן הפנסיה הוא שהן מאפשרות לכם לשמור על הותק שלכם בכיסוי הביטוחי שכלול בקרן הפנסיה למקרה של נכות או מוות.

החיסכון בקרן הפנסיה יאפשר לכם לבנות לעצמכם רשת ביטחון לגיל הפרישה שבו אולי תתקשו להמשיך לתפעל את העסק. הטבות המס הרבות שניתנות לעצמאים על הפקדות לפנסיה הופכות את קרן הפנסיה לאפיק חיסכון משתלם במיוחד. תוכלו להגדיל את החיסכון לפנסיה גם באמצעות חיסכון בקרן השתלמות או באפיקי חיסכון נוספים כמו קופת גמל להשקעה למשל. ככל שתדאגו לפנסיה שלכם מוקדם יותר, כך תוכלו להגיע מוכנים לגיל הפרישה.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

Back to top button