מבזקיםפוליטי / מדיני

ישיר מהכנסת: ישיבה מיוחדת לזכרו של רה"מ יצחק רבין ז"ל

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (שני) בישיבה המיוחדת במליאת הכנסת לזכר יצחק רבין: "בעשרים ושש השנים שחלפו מאז הרצח, חזרתי פעמים רבות אל הלילה ההוא בכיכר מלכי ישראל. אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מובהק. אני מקווה שלמדנו גם כי אסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו, אסור להכפיש ציבור שלם אם פרט בתוך אותו ציבור פשע או סרח. לא הימין רצח את רבין ולא הדתיים רצחו אתרבין. יגאל עמיר רצח את רבין. ואני בעיקר מקווה שלמדנו כי אם נקום איש על רעהו, אם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו, אם ניתן להכללות להשתלט על השיח בינינו, נאבד את כל מה שיקר לכולנו, וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו. מדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו, אנחנו חייבים לא רק לפעול לביצור ביטחונה כלפי חוץ אלא להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים."

"אחרי שנתיים בצבא שהייתי בלי הכיפה, את הכיפה שעל ראשי החזרתי בימים שלאחר הרצח הנורא. חשתי שזאת התשובה הראויה למתקפה נגד חובשי הכיפות. שני לקחים עולים מהרצח, האחד שגם אם אתה בטוח במאה אחוז בצדקת דרכך, יש קווים שלא חוצים אותם, לא משנה מה. אלימות זה מחוץ לתחום נקודה. הלקח השני הוא שאסור להשחיר קבוצות בישראל בגלל היחיד. הקלח הוא שצריך ללמוד לנהל את הויכוח בין שמאל לימין ומה גבולות הגזרה של הוויכוח. הממשלה אשר הקמנו, חבריי ואני, לפני כארבעה חודשים, מביאה בעצם כינונה מסר אחד מהלקחים האלה. כזה המעצים את המשותף, המחבר והמאחד בינינו – והוא רב כל-כך וגדול כל-כך מהמפלג. אנחנו רוצים שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים בין אם יש להם ייצוג בקואליציה ובין אם אין להם ייצוג בקואליציה."

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, תקף: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת ישראל. מקבלים לגיטימציה, אורחים רצויים בכל האולפנים. אילולא חוללנו את הנס של ממשלת השינוי, הם היו עכשיו שרים בממשלה. הבחירות האחרונות היו משאל עם על הדמוקרטיה. על השאלה אם אנחנו עדיין רוצים לחיות במשטר דמוקרטי עם שלטון חוק, או שאנחנו רוצים לעבור למשטר פופוליסטי, סמכותני, קיצוני ולאומני. על זה היו הבחירות. זוהי החלוקה. לא שמאל וימין – אלה שמאמינים בדמוקרטיה מול אלה שנמאס להם מהדמוקרטיה. אלה שרוצים לאחד את העם, מול אלה שרוצים לפרק אותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר לפיד: "בכל ארבע מערכות הבחירות של השנה שחלפה, בכל המהלך המסובך של הקמת הממשלה, המקהלה האנטי-דמוקרטית לא הפסיקה לצעוק את המילה "שמאל, שמאל, שמאל." בגלל זה הם הפסידו. כי הם נתקעו בשפה של האתמול. כי זה ישן. הממשלה שהקמנו היא לא שמאל ולא ימין, היא ממשלה של רוב אזרחי ישראל, שהחליטו להציל את הדמוקרטיה הישראלית. ראש ממשלה מחליפים בקלפי, למרות כל קשיי השנה האחרונה, עדיף שלוש מערכות בחירות משלושה כדורי אקדח. ההסתה היום דומה מאוד להסתה אז. אותם אנשים, אומרים אותם דברים. מי שמדבר ככה, מי שפועל ככה, לא מאמין בדמוקרטיה. לא מאמין בחיים שיש בהם גבולות וחוקים. "

לסיום אמר: "העובדות הן שהיו בחירות ונצחנו. הבאנו לאולם הזה 61 אצבעות והקמנו ממשלה. אלה החוקים. ככה זה עובד. התברר שגם הדמוקרטים יודעים לעמוד על שלהם. יודעים להיאבק על העמדות שלהם – ולנצח. רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. בשנים האחרונות היה פה נסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון. מתוך מחוייבות, מתוך פטריוטיות, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור. ואני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטים שמסתובבים בינינו. אנחנו פה להרבה זמן."

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר: "תמיד האמנתי שאם השלום עם מדינות-ערב יהיה תלוי בהסכמת הפלסטינים, לעולם לא יהיה שלום. יכול להיות שהם יהיו האחרונים ובטח לא הראשונים ואולי הם לא יבואו בכלל. אז למה לחכות, למה לתת להם וטו ולמה לשים את השלום בידיים שלהם? הסכמי אוסלו המחישו שלא ניתן להשיג שלום בר-קיימא על יסודות של תקוות בלבד – ובוודאי לא על בָּסִיס של תקוות-שווא. תמיד האמנתי ששלום עושים עם אויבים – אבל רק עם אלה שמחליטים להפסיק להיות אויבים. לא עושים שלום מדומה – עם מי שמשתמשים בהסכם שלום כדי לשפר עמדות להמשך המאבק בישראל. ובהקשר זה אני חוזר ואומר: אין דבר כזה 'קורבנות שלום'. יש 'קורבנות טרור'. טרור הוא טרור, ושלום הוא שלום!."

עוד אמר נתניהו: "הפולמוס עם עמדת הממשלה דאז היה מהותי, תקיף וחריף – כיוון שהוא עסק בנושאים גורליים לקיומנו ולעתידנו. אבל גם בלהט הוויכוח אמרתי שוב ושוב, מעל כל במה – וזה מתועד: "יש לנו עניין עם יריבים פוליטיים, לא עם אויבים. בני עַם אחד אנחנו". אמרתי: 'רבין אינו בוגד. הוא טועה, אבל הוא אינו בוגד'. מעל דוכן הכנסת, חודש לפני הרצח, אמרתי בצורה חד-משמעית: "התופעה הזאת של כינוי מנהיגי ישראל בתואר 'רוצחים' ו'בוגדים' – רבין רוצח, בגין רוצח, שמיר רוצח, שרון רוצח – אלה דברים שהיו פסולים תמיד, ואנחנו מגנים זאת בכל פה"."

נתניהו הגיב לביקורת נגדו כשלא נכח בטקס לזכרו של רבין ז"ל: "נתניהו הגיב לביקורת נגדו כשלא נכח בטקס לזכרו של רבין ז"ל: " יש צד אחד שכל מה שהוא אומר ועושה, כולל הביטויים הקיצוניים ביותר (כולל הצגת חבלי תלייה, וגיליוטינות וביזוי סמלי המדינה), זה 'דמוקרטיה', 'ממלכתיות', 'חופש הביטוי'. ויש צד אחר – אנחנו – שגם כשאנו מבטאים עמדות שמייצגות את רוב הציבור הישראלי- עמדות לגיטימיות – לא חבלי תלייה ולא גיליוטינות ולא ביזוי סמלי המדינה – זה כבר מתויג כ'הסתה', 'שיח שנאה', פילוג', 'שיסוי', 'וולגריות'. עכשיו יש גם תוספת חדשה: ׳חוסר ממלכתיות׳. שנה אחרי שנה יש מי שמשתמש ברצח רבין כדי לתקוף את המחנה שלי ואותו. 26 שנה שמעתי בטקסים את זה וחרקתי שן אך מילאתי את חובתי כראש הממשלה. כשבאתי שאלו למה באתי וכשאני לא בא – למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים."

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button