פוליטי / מדיני

נאום רה"מ במליאה: "לא היה נעים להיות חובש כיפה באותם ימים שאחרי רצח רבין"

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נאם לפני זמן קצר (שני) במליאת הכנסת, בישיבה מיוחדת לזכרו של רה"מ לשעבר, יצחק רבין ז"ל.

מדברי רה"מ: "כל מי שחווה את ליל הארבעה בנובמבר 1995 לעולם לא ישכח את הרגע, אותו לילה בו נרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין. באותה תקופה שירתתי כמ"פ במגלן והייתי בחופשת שבת בחיפה. הייתי בסרט קולנוע במרכז הכרמל. יצאנו, חברתי ואני, מחשיכת אולם הקולנוע אל חשיכה ובלבול גדולים בהרבה. "ירו ברבין" – כך אמרו מסביב האנשים. דהרנו הביתה לבית הוריי בחיפה ובדרך שמענו שרבין מת. הלם שאין מילים לתארו. יצחק רבין, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, רמטכ"ל הניצחון הגדול בששת הימים. ראש ממשלת ישראל נרצח ע"י יהודי. יצחק רבין, זה שכנער ראיתי את תמונתו באותם אלבומי ניצחון שהייתי קורא בסלון ביתי על ניצחון ששת הימים. רבין שהוערץ כמפקד, כמצביא. הבושה והמבוכה היו גדולות. קודם כל, בגלל האיש שהיה ואיננו. הצבר הראשון שהיה לראש ממשלה בישראל, עם החיוך המבויש, הג׳ינג׳י שידע לקחת אחריות בהצלחות, אבל גם בכישלונות. כולנו זוכרים איך הוא התייצב אחרי הכישלון בפעולת החילוץ של נחשון וקסמן ז"ל ולקח אחריות."

בנט שחזר את ערב הרצח ואמר: "אותו לילה היה שעה קשה, כי לא באמת האמנו. לא האמנו שאפשר, שהתרחש אצלנו, במדינת ישראל, דבר כזה. שמתנקש יהודי ימתין באקדח טעון ויירה שלושה כדורים קטלניים בגבו של ראש ממשלת ישראל. חברים, ב-26 השנים שחלפו מאז הרצח, חזרתי הרבה פעמים, כמו בוודאי רבים מאיתנו, אל הלילה ההוא בכיכר מלכי ישראל. אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מובהק, מוחלט. אני מקווה שגם למדנו שאסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו, אסור להכפיש ציבור שלם אם פרט מתוך אותו ציבור פשע או סרח. לא הימין רצח את רבין, לא הדתיים רצחו את רבין – יגאל עמיר רצח את רבין. אני בעיקר מקווה שלמדנו שאם חלילה נקום איש על רעהו פה במדינה הטובה שלנו, אם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו, אם ניתן להכללות להשתלט על השיח בינינו, נאבד את כל מה שיקר לכולנו, וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו. אנחנו, הדור הזה, שרובנו כבר נולדנו במדינת ישראל, לוקחים את מדינת ישראל כמובן מאליו. מדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו. אנחנו חייבים, כל פעם, לא רק לפעול לביצור ביטחונה של המדינה כלפי חוץ, אלא להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים. כשהרומאים הגיעו לתוך ירושלים היא כבר הייתה חרבה, עשינו עבורם את העבודה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

עוד הוסיף ותאר את תחושותיו בשנים שאחרי האירוע הקשה: "מכובדיי, לא היה נעים להיות חובש כיפה באותם ימים שאחרי רצח רבין. זאת בדיוק הסיבה שהחזרתי את הכיפה לראשי אחרי שנתיים בצבא שהייתי בלעדיה. אני חשבתי שזאת התשובה הראויה לאותה מתקפה שהייתה באותה עת אל מול חובשי הכיפות. כי באותם ימים כל חובש כיפה כמעט הואשם ברצח ראש הממשלה, כך זה הרגיש. אולי אני אומר את זה סובייקטיבית, אבל זה לא רק. באותם שבועות שאותו ציבור הפך להיות סכנה למדינה, דווקא אז, כמפקד פלוגה – היו לי 80 חיילים, ידעתי שהם מאוד מעריכים אותי – החלטתי שאני שם את הכיפה על הראש כדי לבטא את תחושתי ואת אמונתי. שני לקחים גדולים עולים מהרצח ומהתקופה: האחד – גם אם אתה בטוח במאה אחוז בצדקת דרכך ואתה פשוט בטוח, שהצד השני שוגה, יש קווים אדומים שבשום אופן לא חוצים, לא משנה מה. אלימות, מכל סוג, היא מחוץ לתחום, נקודה."

עוד הוסיף בנט ואמר: "הלקח השני הוא שאסור להשחיר קבוצות בישראל או להאשימן בחטא היחיד. אני רוצה להדגיש – הלקח הוא לא שצד כלשהו צריך לוותר על ערכיו, על האידיאולוגיה שלו או על אמונותיו, בגלל הרצח. הרצח כשלעצמו לא מוכיח את צדקת הדרך של אף צד. לא של מפלגות משמאל, לא של המפלגות מימין. הלקח של הרצח צריך ללמד אותנו איך לנהל את הוויכוח בין שמאל לימין ומה גבולות הגזרה של הוויכוח. בשום מצב ובשום תנאי לא מרימים יד איש על רעהו. הממשלה שהקמנו, חבריי ואני, לפני כארבעה חודשים, מיישמת בעצם כינונה את שני הלקחים אלו, ומביאה מסר ברור. מסר שמעצים את המשותף, שמעצים את המחבר והמאחד בינינו, ואני לומד מיום ליום כמה המחבר הזה הוא רב. כמה הוא הרבה יותר גדול מהמפלג, למרות שיש מחלוקות."

"כראש ממשלת ישראל, אני גם רוצה לומר לאזרחי ישראל: אנחנו רוצים שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים. כל המגזרים במדינת ישראל, בין שיש להם ייצוג בקואליציה ובין שאין להם ייצוג בקואליציה – אתם רצויים. אנחנו ממשלה של כולם, אנחנו דואגים לכולם ואכפת לנו מכולם. אנחנו לא מנופפים הצידה אף אחד. כולם אזרחינו. ב-4 בנובמבר 1993, שנתיים בדיוק לפני שנרצח, נשא יצחק רבין את הדברים הבאים: "מדינה נבנית במעשים קטנים, אפורים, יומיומיים. אם נבנה בתים ונבנה קורת גג לעולים חדשים ולזוגות צעירים ולחיילים משוחררים, אם נדאג לתעסוקה לכל מי שרוצה ויכול לעבוד, אם יחושו אזרחי ישראל ביטחון בחייהם, בבית וברחוב, אם נסלול כבישים ואם נדאג לחינוך נכון לילדינו, אם כל אחד מכם ומבני משפחותיכם, וחבריכם, אם יהיו לו המזון, והבית, והביטחון והבריאות במידה הראויה, כי אז עשינו את שלנו כממשלה, הצדקנו את התקוות שתלו בנו". אמר.

לסיום, אמר בנט: "חבריי לממשלה, זאת בדיוק המשימה שלנו, הדברים האלה – לדאוג לעולים, לדאוג למשוחררי צבא, לדאוג לאנשים שמוכנים ורוצים לעבוד, לדאוג לתעסוקה לכולם, לדאוג לתחבורה ציבורית יעילה, למערכת בריאות חזקה ולבצר את ביטחון ישראל בכל גבולותינו, ואת זה אנחנו עושים בשיתוף פעולה, ברצון טוב, בשקט. עבודה שקטה לא יוצרת כותרות – אבל היא בונה מדינה. בעזרת ה', נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי שבכל יום ויום, לא רק נזכור את שאירע בנובמבר 1995, אלא גם נעשה הכל, כפרטים וכחברה, כדי שחלילה זה לא יקרה שוב. יהי זכרו של יצחק רבין ברוך".

Back to top button