מבזקיםפוליטי / מדיני

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית. ח"כ מוסי רז, מיוזמי הדיון אמר: "האלימות המינית היא תופעה שמלווה את האנושות כמעט מתחילתה אבל היא תופעה שאנחנו חייבים להיות מספיק נחושים כדי לשים לה סוף, והלוואי שמדינת ישראל תהיה הראשונה בעולם שמצליחה לשים לה סוף."

"האלימות המינית היא תופעה שעד לפני לא הרבה זמן לא דיברו עליה. הראשונות שדיברו עליה בבית הזה היו חברות כנסת כמו שולמית אלוני, יעל דיין, מרשה פרידמן ואחרות. תופעה חדשה שלא דיברו עליה בכלל. היום מדברים עליה, מדברים עליה אנשים, מדברים עליה גברים, מדברים עליה יהודים, מדברים עליה ערבים, מדברים עליה חרדים, מדברים עליה חילונים, בארץ ובכל העולם. למה זה חשוב לדבר? כי כשמתחילים לדבר מתחילים לשים סוף לתופעה הזו." הוסיף חה"כ רז.

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

ח"כ מיכל שיר סגמן: "אנחנו מציינים היום בכנסת את יום המאבק באלימות מינית. אותה סטטיסטיקה פשוטה של אחד מכל חמישה ילדים נפגע מינית במדינת ישראל מלמד אותנו, שכנראה לפחות 24 מבין חברות וחברי הכנסת נפגעו בעצמם. תסתכלו סביבכם, אתם מכירים מישהו שנפגע מינית. הם לא מדברים. הם לא יכלו לדבר, והרבה אולי גם לא ידברו. אחד ואחת מכל חמישה ילדים, בין אם היא או הוא שומרים את הפגיעה בסוד או בחרו לשתף, נושאים את הצלקות הפיזיות והנפשיות. רוב הנפגעים והנפגעות לא הגישו תלונה או קיבלו סיוע כלשהו. ואלה שכן פנו, ברוב הפעמים לא קיבלו מענה ראוי הולם שהלם את הצרכים שלהם. וזה, חבריי חברי הכנסת, זה באחריות שלנו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "כל אישה שלישית חווה פגיעה מינית, כל ילד עשירי נחשף להטרדה מינית. הנגע הזה נמצא בכל שכבות האוכלוסייה. והתמונה העגומה והמזעזעת הזאת הולכת ומחמירה מדוח לדוח ומשנה לשנה, והמערכת לא עושה די כדי לבער את הנגע הזה לצערי. כשאני מדברת על המערכת, אני מדברת על תקציבים שנחסכים ונדחים, וכל שקל כזה שנחסך היום, תבינו שישולם בריבית דריבית גם כספית, גם בטיפול לאותן נפשות שהוזנחו וגם יכול להיות מאוד מצב, ואני אומרת את זה לצערי הרב, שאותו קטין שנפגע שלא יקבל את הטיפול, יהפוך להיות פוגע בעצמו. המחקרים מראים את זה."

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

ח"כ שרון רופא אופיר: "הנתונים שמתפרסמים היום מלמדים כי בשנת 2020 נפתחו במשטרת ישראל 5,205 תיקים על עבירות מין, וב-62% מן המקרים הייתה היכרות מוקדמת בין התוקף לנפגעת או לנפגע. 16% מהנפגעים הם ילדים. 27% הם בני נוער. אבל מדובר בתופעה רחבה בהרבה, נפגעות ונפגעים רבים בוחרים שלא לפנות כלל למשטרה. עלינו לגרום להם לדעת שיש להם כתובת, שיש להם כתובת בטוחה; לבחון את סוגיית ההתיישנות שחלה על עבירות מין כי אין התיישנות על הכאב; לבחון את סוגיית ההרכבים בבתי המשפט הדנים בתיקי עבירות המין; להחמיר את הענישה; לפעול לקידום תוכנית חינוך בנושא שוויון מגדרי ואלימות מינית בבתי הספר ובגני הילדים; להגדיל את התקנים בכדי לאפשר לנפגעות ולנפגעים רבים נוספים לקבל טיפול נפשי, שחשוב כל כך."

שר הרווה מאיר כהן השיב: "משרד הרווחה והביטחון החברתי ועוד משרדים כמו משרד הבריאות, מכירים היטב את ההשלכות החמורות של תופעת האלימות המינית. חלק מהנפגעים והנפגעות אף סובלים מבעיות תפקודיות שונות, חלק אנחנו פוגשים אותם בהתמכרות לסמים, אלכוהול ובעיסוק בזנות. חלק מתקשים לנהל חיים בוגרים תקינים. והקושי הוא גדול מאוד. כך אנחנו פוגשים אותם ברצף המענים במשרד. רצף המענים הניתנים על ידי המשרד כוללים: הפעלתם בשיתוף משרדי ממשלה נוספים של שמונה מרכזי הגנה לצורך מתן סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין ואלימות בעלות שנתית של 7.6 מיליון שקלים. בשנת 2020 המרכזים האלה סייעו ל-5,600 קטינים. מתוכם, פנו למרכזי ההגנה בעקבות אלימות מינית כ-4,000 ישירות. 720 עובדים סוציאליים לפי חוק הנוער טיפול והשגחה נמצאים ברשויות המקומיות, ובין יתר התפקידים שלהם לטפל ישירות בנפגעים ונפגעות של התעללות מינית או תקיפות מיניות."

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לציון יום המאבק באלימות מינית
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

Back to top button