ועדת הכספים אישרה את חוק מס הגודש בגוש דן לקריאה שנייה ושלישית
במסגרת הדיון שהחל אתמול (חמישי) בשעות אחר הצהריים והסתיים לאחר השעה 1 בלילה, הוכנסו מספר שינויים לטובת הציבור, בראשם דחיית כניסת המתווה לתוקף בשנה – למרץ 2025 על מנת לוודא שיועמד מלוא המענה הנדרש מצד התחבורה הציבורית. עוד נקבע כי מוניות הספיישל ישלמו 50% מסכום המס, מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום, כי תושבים שיגיעו לאזור לשם טיפול רפואי, יהיו זכאים להחזר מלא מקופות החולים, וכי יקבע בתקנות כי תושבי אזור הגודש שיכנסו ויצאו מאותו אזור בתוך חצי שעה, יהיו פטורים מתשלום, על מנת לאפשר להם מרקם חיים בסיסי.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "החוק הינו צעד משמעותי מאוד קדימה בתחום התחבורה בישראל. הכנסנו תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, למוניות נגישות, לחולים ועוד".
במסגרת החקיקה המוצעת, מס הגודש יכנס לתוקף ב-1 למרץ 2025, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל תקודם תכנית חומש להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
תאריך התחילה נדחה לבקשת ח"כ ולדימר בליאק ובהסכמת הוועדה לאחר שבנוסח המקורי הוא נקבע למרץ 2024, ח"כ בליאק נימק את בקשתו בכך שספק אם התשתית התחבורתית שאמורה לתת מענה לצרכים שתוליד אגרת הגודש במסגרת תכנית החומש, תבשיל מספיק עד לתאריך שנקבע בתחילה.
האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר ת"א, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 ₪ בשעות אלה. בשעות אחר הצהריים – 15:00 עד 19:00 בערב, בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 ₪.
כן קובע החוק כי המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף הנגבה מהציבור, כאשר במידה ומהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהייה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס (השנה שקודמת להפעלת המתווה) ב-עד 5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-7.5% ובמידה והיא נמוכה ביותר מ-5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-15%. במידה והמהירות תהייה גבוה יותר בעד 5 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, יעלו הסכומים ב-7.5%. במידה והמהירות הייתה גבוה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. במידה והמהירות גדלה ב10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%, בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.
התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. כך גם רכבי ביטחון. אופנועים יהיו פטורים לאחר שהחוק המוצע שונה לדרישת הוועדה. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. לעניין המוניות הפרטיות (ספישל), קבעה הוועדה כי לאור כך שהינן אמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית, ומנגד הן יוצרות גודש, תעריפן יקבע על מחצית התעריף, אך ללא תקרת הגבלה יומית, כאשר העלויות יוכלו להיות מושתות על הנוסע. לצד כך נקבע פטור למוניות נגישות.
עוד נקבע כי רכבי גרר יהיו פטורים ממס. לעניין תושבים המגיעים לקבל שירותי רפואה, יתבצע החזר כספי מלא למקבל השירות מול קופות החולים, כאשר האוצר התחייב לממן זאת.
לעניין זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, לדרישת הוועדה נקבע כי נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.
עוד נקבע במסגרת החוק, כי על שר האוצר יהיה לתקן תקנות חצי שנה לפני כניסת המתווה לתוקף, אשר יסדירו מצב במסגרתו אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב המס. זאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צרכי חיים בסיסים.
לצורך מעקב ובקרה נקבע כי שינוי גבולות טבעת, סכום המס ושעות הגודש יעשה באישור ועדת הכספים. עוד נקבע לדרישת הוועדה, כי שר האוצר ושר התחבורה ידווחו לוועדת הכספים החל ממרץ 2023 בכל שנה, על התפתחות טכנולוגית לניטור רציף, מחקר השוואתי ממדינות העולם לגביית מס גודש, ונתונים נוספים, זאת על מנת לבחון האם ישנם אמצעים מתקדמים יותר לגבייה יעילה ומדויקת יותר של אגרת הגודש. עוד נדרשו המשרדים לדווח על ההשקעה בפיתוח תחבורה ציבורית בישראל, תדירות והקמת תשתיות תחבורה ונתונים נוספים לעניין התחבורה בישראל מיום תחילת החוק ומידי שנה, זאת על מנת לעקוב אחר התפתחות התחבורה הציבורית לקראת כניסת מס הגודש לתוקף.
באוצר העריכו על בסיס ניסוי שביצעו כי האגרה תפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%, כאשר הכנסות מהאגרה, מוערכות ב-1.3 מיליארד ₪ בשנה מלאה. במסגרת החוק נקבע כי 700 מיליון ₪ מסכום זה ייועדו לשיפור הפעלת שירותי התחבורה הציבורית.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "זהו חוק מאוד מורכב, עבדנו עליו במשך 4-5 דיונים, וקיימנו עוד הרבה מאוד פגישות עבודה מסביב. היה לאורך כל הדרך דיון מאוד ענייני ורציני. הבנו שהמודל לא מושלם אבל זה צעד מאוד משמעותי קדימה לעניין התחבורה בישראל, והכנסנו כמה תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, מוניות נגישות, לחולים וכן ניסוחים שונים, כאשר חברי הכנסת תרמו לאורך כל הדרך. עכשיו נקווה שהחוק יצליח ויכנס לתוקף, ונוריד לאחר מכן את המחירים כי הגודש יעלם מהכבישים".