מבזקיםפוליטי / מדיני

רשות המסים בוועדת הכלכלה: 26,500 עסקים מתבקשים להחזיר כ-650 מיליון שקל ממענקי הקורונה

ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שני) ועדת הכלכלה לישיבת מעקב אחר הדרישה מעסקים להחזיר מענקי קורונה שקיבלו. הישיבה התקיימה לאחר שלפני למעלה מחודשיים יזם היו"ר ביטון דיון בעניין, על רקע פניות שקיבל מבעלי עסקים על כך שעשרות אלפים מהם קיבלו דרישה להחזיר מענקי קורונה מסיבות שונות, בשעה שהם עדיין מתמודדים עם השלכות המגיפה. היו"ר ביטון הזכיר כי בדיון הקודם ביקשה הוועדה נתונים ובחנה אפשרות לפריסת ההלוואות, ואמר כי הוא שומע שהנושא לא סודר.

המשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון, אמרה כי בשלב זה ההחזרים הם וולונטריים, כך שמאפשרים לעסקים שמזהים שקיבלו מענק שלא היו אמורים לקבל להחזיר אותם בפריסה ארוכה של 18 תשלומים. לדבריה, "יותר מ-26,500 עסקים ביקשו להחזיר מענקים בסך של כמעט 650 מיליון שקלים. מתוכם כבר שולמו יותר מ-370 מיליון. מי מהם שרוצה זכאי לפריסה של 18 תשלומים. סה"כ החזירו יותר מ-20 אלף עסקים סכום כולל של למעלה מ-370 מיליון שקלים. יש עוד 11,500 עסקים שיש להם יתרת חוב של קצת יותר מ-270 מיליון שקלים".

היו"ר ביטון שאל האם יש נתונים לגבי עסקים שנפגעו קצת פחות מהרף המזכה במענק וסביון השיבה כי זה מצריך בדיקה, וכי בהמשך תעשה הרשות אומדנים לכל התופעות השונות. היו"ר ביטון שאל אם יש תכניות נוספות תמיכה בעסקים שעדיין נפגעים כתוצאה ממשבר הקורונה, וסביון השיבה כי זה לא חלק מעולם התוכן של רשות המסים, אלא צריך להיבחן ברמה אוצרית ואף מעבר לכך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המסעדנית לילי בן שלום אמרה כי גם משרד האוצר לא יודע את הנתונים, אם הוא מבקש לגבות כספים מעסקים שממש לא התאוששו. נשיא לה"ב, רועי כהן, אמר כי גם עסק שהמחזור שלו ירד ב-38%, מתחת לרף 40% שמזכה במענק, גם עסק כזה אין לו סיכוי לשרוד. לכן דרש להקים ועדת חריגים. היו"ר ביטון התייחס לכך ואמר כי הדבר עלול ליצור אפליה. יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, יורם מועלמי, טען כי האוצר לא מפרש את החוק נכון.

ח"כ ולדימיר בליאק ביקש להאריך את ההחזרים עד אמצע יוני 2022, ולאפשר להחזירם בלפחות 36 תשלומים, בהתחשב בגל הרביעי. ח"כ קרן ברק דרשה להקים ועדת חריגים ולסייע למי שלא יכלו לחזור לעבוד. ח"כ סמי אבו שחאדה אמר כי עסקים שנפתחו בתחילת 2020 בכלל לא יכלו לקבל מענקים למרות שנפגעו, וצריך לסייע גם להם. ח"כ יעקב אשר הוסיף כי רשות המסים לא יודעת לטפל בעסקים שנפתחו במהלך הקורונה והצטרף לקריאה להקמת ועדת חריגים. ח"כ שמחה רוטמן אמר כי העצמאים הם שמשלמים את עלות היציאה מהמשבר.

ח"כ מיכל שיר, שמילאה בתום הדיון את מקומו של היו"ר, סיכמה את הישיבה ברוח הדברים שאמר היו"ר ביטון במהלך הדיון. היא אמרה כי "הוועדה שבה וקוראת למשרד האוצר ולרשות המסים להקים ועדת חריגים שתבחן כל עסק לגופו וכי עסקים שנמנע מהם לחזור לעבוד באופן מלא בשל החלטות של הממשלה. ככל שנדרש לשם כך תיקון חקיקה אנא הביאו זאת במהרה לכנסת והוועדה תטפל בו במהירות הנדרשת. הוועדה דורשת ממשרד האוצר ורשות המסים לאפשר לעסקים לפרוש את ההחזרים ל-36 תשלומים. הוועדה סבורה שיש לאפשר לעסקים לבצע את פריסת התשלומים באמצעים אלקטרוניים ואחרים ולהימנע מדרישה מהם להגיע למשרדי רשות המסים לשם כך".

עוד אמרה ח"כ שיר, כי "הוועדה מציעה למשרד האוצר ולרשות המסים לבדוק טענות שהועלו לסתירה בלשון החוק ויישומן. הוועדה ממליצה למשרד האוצר לבחון הקמת קרן סיוע לעסקים במשבר מכספי המענקים שיוחזרו ולסייע לעסקים שקיים קושי בהגדרות החוק הקיים לתת להם מענה ואשר נפגעו כתוצאה מהחלטות הממשלה בתקופת משבר זו. הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לרכז את הנתונים שהתבקשו בדבר מספר העסקים המצויים על סף העמידה בקריטריונים ולהעבירם אליה בהקדם ותקיים ישיבת מעקב בנושא".

קרדיט: freepik

Back to top button