חדשות הארץמבזקים

מאות בני נוער חפרו בשומרון – ומצאו מטבעות עתיקים בני אלפי שנים

מאות בני נוער השתתפו בשבוע חפירות ארכאולוגיות ובעבודות שימור באתר תל חייא, ביישוב איתמר בשומרון. במהלך החפירות נמצאו ממצאים ארכאולוגים רבים, בניהם מטבעות וכלים נוספים. את השבוע אירגנה תנועת אמונים.

החפירות בתל מתבצעות בהובלתו של ד"ר דביר רביב מהמכון לארכאולוגיה בבר אילן בשיתוף פעולה עם "המשמר זאב ח' אדלר", בהשתתפות סטודנטים מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, ומהחוג ללימודי ארץ ישראל במכללת הרצוג.

ראש המועצה האזרית שומרון יוסי דגן הגיע לאתר נפגש עם בני הנוער במקום, וקיבל סקירה על החפירות והממצאים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דגן סיפר לבני הנוער על ההיסטוריה של המקום, החל מימי אברהם אבינו, תקופת החשמונאים ועל כל ההיסטוריה של האזור: "כאן גרו יהודים, הממצאים שאתם מצאתם כאן, הם מעידים על השורשים העמורים שלנו באזור. מולכם ניתן לראות את דגל אש"ף מעל תל ארומה, מקום מתקופת אבימלך בן גדעון השופט, בו היה גם מבצר ענק בתקופה החשמונאית, ויתכן שהמקום הזה היה הכפר שליד המבצר, או העיר שהמבצר הגן עליה בתקופת בית המקדש השני. ואם תסתכלו מאחוריכם תוכלו לראות את הישיבה הגבוהה באיתמר, לידה הישיבה התיכונית חצים, מעליהם את רכס הגבעות ומאחורינו היישוב הוותיק איתמר. אין עם שזוכה לבוא אחרי 2,000 שנה, לגלות את השורשים הכי עמוקים שלו ולבנות מתוכם את העתיד", אמר דגן.

צילום: מועצה אזורית שומרון

"אנחנו נמצאים במקום הכי חשוב בעולם. מה גורם לנשיא ארצות הברית, להתעניין האם נבנים ביישוב איתמר עוד ארבעה בתים, מכיוון שזהו המקום החשוב בעולם. המקום הזה הוא המקום הקשה בעולם כאזור התיישבות, והתפקיד שלנו הוא להמשיך את תנופת הבנייה בארץ ישראל, ולחזק את השורשים שלנו כאן. בזכות העבר המפואר שלנו שמתגלה כאן, אנחנו ממשיכים ובונים את העתיד", סיכם דגן

בתל נמצאו פריטים מהתקופה ההלניסטית ומהתקופה החשמונאית ביניהם מטבעות, סירי בישול, בית בד, מקווה ועוד מבנים מפוארים. הארכיאולוג העומד בראש צוות החפירות דביר רביב אמר כי: "עשינו צעד חשוב נוסף בהבנת תולדות האתר ובשימור שרידיו".

הגעת הנערים להתנדבות באתר החפירה, אורגנה בידי ארגון אמונים בשיתוף המועצה האזורית שומרון ומחלקת התיירות במועצה.

יו"ר תנועת אמונים צבי סוכות מסר: "מרגש מאוד לראות את מאות בני הנוער מכל רחבי הארץ משתתפים באופן פעיל בחקר השומרון, ומתחקים אחרי השורשים הקדומים ביותר של העם היהודי"..

בעקבות הממצאים הייחודיים במקום, מתכננת משלחת החפירה לחזור לאתר תל חייא ולהמשיך את מאמצי החפירה והשימור.

צילום: מועצה אזורית שומרון

תגובה אחת

Back to top button