כלכלהמבזקים

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה של המנופאים בענף הבניין: "זלזול והפקרה של חיי אדם"

ההסתדרות הכריזה היום (שלישי) על סכסוך עבודה של המנופאים בענף הבניין. זאת, על רקע תאונות העבודה הרבות בענף הבנייה ואי-הקפדה של מעסיקים, על חוקי העבודה והרווחה של העובדים. באיגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בהסתדרות, דורשים ממשרד הכלכלה והתעשייה, מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, מהתאחדות מעסיקי המנופאים ומחברות כוח אדם להעסקת מנופאים – לפעול לשמירה על בטיחות המנופאים ולקיים את חוקי העבודה.

הסכסוך רלוונטי לכ-2,500 מנופאים בכל הארץ, ומאפשר להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך שבועיים. הוא הוכרז על רקע: "תופעה חמורה של זלזול והפקרה של חיי המנופאים באתרי הבנייה עקב התנהלות שיטתית ופוגענית, בכל הקשור לבטיחות בעבודה ושלמות גופם ובריאותם של המנופאים", כך נכתב בעילות לסכסוך.

עוד נכתב, כי: "יש ריבוי מקרים של מועסקים באתרי בנייה, הקשורים לעבודת המנופאים, שהינם עובדים בלתי מורשים או לא עברו הכשרה מתאימה להכוונת המנופאים, דבר שגורם לבעיות בטיחות קשות ולפגיעות. בנוסף, על מנת לעמוד ביעדים ובלוחות זמנים מוכתבים, נדרשים המנופאים לעבוד מעבר לשעות העבודה המותרות בחוק, דבר שיש בו בבירור כדי לסכן את חייהם של המנופאים ושל כלל העובדים באתר הבנייה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנציגות העובדים דורשים הסדרה מוסכמת במסגרת קיבוצית, שעיקרה שמירה והגנה על זכותם הבסיסית של העובדים לעבודה בטוחה באתרי הבנייה, וטוענים: "חרף ניסיונות להביא לפתרון הסכסוך ולהגברת הבטיחות של המנופאים במקומות העבודה, נציגות העובדים נתקלה בסחבת ובגרירת רגלים".

יו"ר איגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, אמר: "עשיתי את כל המאמצים כדי למנוע את הסכסוך ופניתי לכל הגורמים, כולל התאחדות הקבלנים ומשרד הכלכלה, כדי למנוע את ניצול העובדים המוחלשים. הפרות הבטיחות יכולות לגרום לאסונות ולמוות. לא אתן למסמס את החוקים והתקנות שהעברנו במסמך השרים, למיגור תאונות העבודה בענף הבניין. אני שולח אצבע מאשימה למינהל האכיפה וההסדרה של משרד הכלכלה שנכשל במשימתו על הגנת העובדים, ודורש מהתאחדות הקבלנים לפעול מיידית לתקן את המצב".

יו"ר הוועד הארצי של מפעילי עגורן-צריח, דן ורשבסקי, אמר: "אנחנו לא ניתן לפגוע בזכויות, בתנאים ובבטיחות של העובדים. נפעל בכל דרך לשינוי משמעותי, לטובת העובדים ולטובת המקצוע".

מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים, אדי בן ליש, אמר: "ענף מפעילי עגורן צריח הידרדר בשנים האחרונות וכמעט כל החברות העוסקות בתחום עוברות על החוק. כאשר נותנים היתר להעסקת מנופאים בסיטונאות, ללא פיקוח ללא אכיפה וללא ענישה – השוק פרוץ. חברות כוח אדם אינן שומרות על כללי הבטיחות. אני מברך על הכרזת סכסוך העבודה, בתקווה שיחזיר את החוק והבטיחות לענף".

Back to top button