כלכלהמבזקים

מנכ"ל חברת החשמל: "לא נוכל לסגור ארבע יחידות לייצור חשמל מפחם עד אמצע 2022"

הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ) דנה היום (שלישי) במעבר לייצור חשמל מפחם לגז ובהמשך מאנרגיות מתחדשות.

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "עמדת הוועדה כמו גם עמדת הממשלה, שיש צורך להקדים את המעבר לייצור חשמל ללא פחם ובהמשך ללא גז, ולעבור לאנרגיות מתחדשות."

מנכל חברת החשמל, עופר בלוך, סקר את היסטוריית ייצור החשמל, יצור שהיה מפחם מזוט ואף בהידרו-אלקטרי שבעבר היה לו חלק נכבד מייצור החשמל. בלוך הציג את תוכנית החברה למעבר לאנרגיות מתחדשות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, "משנת 2012 אנחנו בירידה בשימוש בפחם לייצור חשמל מ-61% עד 26% בשנה שעברה. כאשר הכוונה להפסיק לייצר בפחם בסוף שנת 2025. זו התוכנית המאושרת על ידי משרד האנרגיה. מדובר בהשקעה של מעל מיליארד ש"ח."

בלוך אמר שהחלטת הממשלה הקובעת שיחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין הפועלות בפחם, יסגרו עד יוני 2022, לא יכולה להתקיים. (החלטת הממשלה מספר 4080 מיום 29.07.2018) בלתי אפשרי מבחינה מערכתית להשבית את תחנות 1-4, יהיה צורך להאריך את המועד.

בנושא המעבר לאנרגיות מתחדשות אמר בלוך: "לא נעשתה עבודה על תוכנית להפסקת ייצור חשמל מגז. אנחנו במגמה להגיע לשנת 2050, כשמרבית ייצור החשמל תהיה מאנרגיות מתחדשות. אולם יהיו שעות בהם לא נוכל לספק את כל הייצור והדרישה מאנרגיות מתחדשות."

המנכ"ל אמר כי "חברת חשמל מנהלת מו"מ לאספקת גז ממאגר תמר בתנאים טובים יותר מהיום. חברת החשמל מרוצה מהתקדמות המו"מ. בלוך הבטיח לדווח לוועדה על סיום המו"מ."

ד"ר גיל פרואקטור ראש תחום אנרגיה במשרד להגנת הסביבה אמר שהוא "מופתע מדבריו של מנכ"ל חברת חשמל. שמונה חודשים לפני מימוש ההחלטה, אנחנו שומעים על כך לראשונה." לדבריו, "משרד האנרגיה לא מתכוון לשנות את ההחלטה. מבחינת המשרד להגנת הסביבה, אין לחברת החשמל היתרי פליטות, מעבר ליוני 2022. לדבריו, יחידות 1-4 לייצור חשמל, הינם המזהמות ביותר בארץ. מדובר בהחלטה קריטית."

שיקי פישר מנהל יחידת ניהול המערכת בחברת חשמל אמר: "אנחנו עובדים על ייצור במינימום פחם. אולם אנחנו שומרים על רזרבות. תפיסת הייצור שלנו, היא להשתמש תמיד במקסימום גז ובמינימום פחם."

נציג משרד האנרגיה, תמיר שניידרמן, הוסיף: "רשות החרום הלאומית הגדירה את האנרגיה כמשאב על לאומי. ע"כ, כל החלטה, צריכה להתקבל בזהירות ובלי פגיעה באספקת החשמל."

ניב מאירסון מארגון מגמה ירוקה סיכם: "חייבים לעשות שינוי כיוון מסיבי, ולשנות את כל הנחות המוצא. צריך לקבוע מה המועד שבה אנחנו נגמלים מגז."

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button