מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הפנים בראשות וואליד טאהא החלה לדון בחוק החשמל

ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא החלה היום לדון בהצעת חוק החשמל, לקראת קריאה ראשונה. מציע החוק הם חברי הכנסת ווליד טאהא, מנסור עבאס, מאזן גנאים, אימאן חטיב יאסין וג'ידא רינאוי זועבי. לטענת המציעים, הצעת חוק זו תביא פתרון לעשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה אשר מאפשרת רמת חיים נאותה, כזו המתאימה לישראל 2021.

יו"ר הוועדה ויוזם החוק, ח"כ ווליד טאהא: "יש בחברה הערבית עשרות אלפי בתים לא מחוברים לרשת החשמל, לא בגלל משבר אנרגיה אלא בגלל מדיניות בת עשרות שנים של העדר תכנון. בשל הריבוי הבעי אנשים בנו בתים בעל כורחם, על אדמתם בפרטית, ללא היתר, כי לא יכלו להוציא היתר. גם לרשויות שרובן חלשות כלכלית, בגלל העדר פארקי תעסוקה, לא היה להן כסף לתכנן. נוצרה תופעה זוועתית. הסוגיה בוערת כואבת ויוצרת מצב מסוכן. יש אזרחים ששילמו בחייהם בשל אלתורי חיבור לחשמל. החוק בא להבטיח שאדם יקבל זכות בסיסית להתחבר לחשמל. עד כה נבצר ממנו לתכנן את ביתו לפי היתר. בהסכמים הקואליציוניים דרשנו וקיבלנו הרבה כסף להאצת והשלמת התכנון. אנו רוצים למשוך את השטיח מתחת אלה שבקלות מאשימים חברה שלמה כאילו היא עבריינית, בשעה שמעמידים אותה בפני מציאות בלתי אפשרית. אזרחים ערבים רוצים לשמור חוק, רוצים לתכנן, רוצים לגור בבית חוקי, אבל במשך שנים לא נעשה דבר על מנת לאפשר להם את זה".

ח"כ אורית סטרוק: "אנו חיים במדינת חוק. מי שעובר על החוק הוא עבריין ואם יש עבירה מאסיבית על החוק זו עבריינות. עכשיו יש דרישה לעקם את החוק כדי להתאים אותו לעבריינות". ח"כ איתן גינזבורג: "זה נכון גם לגבי קראוונים לא חוקיים ביו"ש?" ח"כ סטרוק: "ביוש לא השלימו הסדרת מאחזים מסיבות מדיניות. אני מבקשת שנלמד את השלכות החוק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא: "ההשלכות הן שבית יקבל זכות להתחבר לחשמל".

אורן הלמן, סמנכ"ל חברת חשמל: "חברת חשמל תומכת בהצעת החוק. היא תאפשר לנו לעמוד בהוראות חוק החשמל. בין השנים 1996-2007 חיברו 9000 בתים ביישובים ערביים לחשמל. מאז הוגשו מאות רבות של בקשות לחיבור לחשמל, אבל לא היה טופס 4. הבעיות במצב הנוכחי הן: בטיחות, שרידות, כלכלית וסביבתית. הבעיה קיימת גם במגזר החרדי ובחקלאי. מצד אחד אף אחד לא הורס מבנים, מצד שני הסדרת הבניה מתקדמת לאט. אנשים מתחברים בצורה פירטית וזו בעיה בטיחותית. שימוש שלא כדין יוצר מפגעים – כבלים בצורה לקויה, בלי סימון. זה מסכן את הציבור ומסכן עובדים שלנו. החיבור לחשמל מעבר למונה נעשה ללא ביקורת המתקין. יש מקרי התחשמלות בבתים ובמרחב הציבורי".

בעת הדיון התגלו מספר קשיים, שמגיש החוק, יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא ביקש ללבן; אפרת ברנד, מנהל התכנון: "כשתוכנית מוגשת מתכנן המחוז בוחן אותה ואז מחליטים על הפקדת התוכנית. לפעמים ההפקדה מותנית בתנאים. פרק הזמן מקליטת התוכנית עד הפקדה הוא כשנה פלוס".

יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא: "אם זה היה כך, הייתי מוותר על החוק. אזרח ערבי מחכה עשרות שנים. למה נוצרה הבעיה הזו, אם לוקח שנה לאשר תוכנית. עזבי את הממצוע הארצי, מה הממוצע הערבי?" ברנד: "אין לי פילוח". יו"ר הוועדה, ח"כ טאהא: "יש מציאות קטסטרופלית. אין תוכניות מאושרות. הקו הכחול בגיל שלי. יש הרבה הבדל בין התאוריה למציאות"

ח"כ איתן גינזבורג: "גם אם הממוצע מהקליטה להפקדה לוקח שנה זה המון זמן. אם זהו הממוצע הארצי, אז מקרי הקצה בבעיה של ממש". אפרת ברנד: ,ההתייעצות עם הוועדה המחוזית, אם מה שהוגש נכון שימשיך ויקדם מאד חשובה. לא נכון לוותר על זה. קורה שבמסגרת ההתייעצות הוועדה תגיד – פה לא נכון לאשר מכל מיני טעמים. למרות נכונות הממשלה להקדים את שלב חיבור החשמל, צריך להחיל זאת בשום שכל ולא באופן גורף".

ח"כ איתן גינזבורג: "לא מובן למה צריך להגיע לרמת השר. למה לא ברמות הרבה יותר נמוכות". היו"ר טאהא: "עכשיו כל מתחם שולח בקשה לשר שיחתום לו? בלי קשר להצעת החוק, אף אחד לא עושה את זה". ח"כ גינזבורג: "על כמה צווים חתמו שרי הפנים בשנתיים האחרונות? היו"ר טאהא: ,מאז הקמת המדינה כמה צווים חתמו על חיבור לחשמל?" ברנד: "יש 4 צווים מאז 2014".

היו"ר טאהא: "ואם יחליט שר הפנים לשים את הבקשות במגירה?" ברנד: ,החלטות השר נתונות לביקורת שיפוטית". היו"ר טאהא: "אני רוצה לדעת מתי הבקשה משתחררת מכבלי חתימת השר. קיבל השר 20 פניות, אין לו זמן או הוא לא רוצה. מה יקרה כדי שהצו יחול אוטומטית? יש בעיה עם נוסח שלא מבטיח חיבור, אם השר לא בא לו". הדברים טרם הוכרעו.

צילום: אתר הכנסת

Back to top button