בריאותמבזקים

מרפאה לטיפול בתסמונת NPH נפתחה בביה"ח סורוקה

לאחרונה, נפתחה בסורוקה מרפאת NPH – Normal Pressure Hydrocephalus, הכוללת צוות רב-תחומי לאבחון ולטיפול בתסמונת NPH. במרפאה ניתן טיפול ממוקד ומותאם אישית בתסמונת, ששכיחותה עולה עם העלייה בתוחלת החיים וניתנת לטיפול בניתוח יחסית פשוט.

תסמונת NPH מאופיינת בקשיי זיכרון ובתסמיני דמנציה, בהפרעות הליכה ובהפרעה בשליטה על מתן שתן, תסמינים שמאפיינים גם מחלות אחרות. כך למשל, הסובלים מהתסמונת מאובחנים לפעמים בטעות כחולי מחלת פרקינסון או מחלת אלצהיימר, שכן הפרעות הליכה, איטיות כללית ובריחת שתן מופיעות גם במחלת פרקינסון ובעיות קוגניטיביות מאפיינות גם את מחלת אלצהיימר.

המרפאה החדשה נותנת לתושבי האזור שסובלים מהתסמונת מענה יעודי וייחודי לאבחון ולטיפול ב-NPH, על ידי צוות רב מקצועי מתחומים שונים, כמו: נוירולוגיה, נוירוכירורגיה, רדיולוגיה, נוירו-פסיכולוגיה, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, מה שמאפשר זיהוי נכון, מדוייק ומותאם למאובחנים בתסמונת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר יאיר זלוטניק, סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית בסורוקה, ממקימי המרפאה ומומחה להפרעות תנועה: " NPH היא תסמונת שכיחה, שחולים בה 5% מהנשים והגברים שעברו את גיל 80 ואחוז אחד מהאנשים בני יותר מ-60. יחד עם זאת, העלייה בתוחלת החיים, תביא לעלייה בחולים ובמאובחנים בתסמונת. מטופלים שלהם תסמיני NPH, מופנים אל המרפאה על ידי רופאי משפחה, נוירולוגים וגריאטרים. במסגרת המרפאה הם עוברים הערכה נוירולוגית מקיפה, הכוללת בדיקת MRI והערכה נוירו פסיכולוגית. מטופל שמאובחן כסובל מהתסמונת מוזמן לאשפוז שבמהלכו מבוצע ניקור מותני שמחקה את הניתוח לטיפול בבעיה, ונבחן האם חל שיפור קוגנטיבי ותפקודי לאחר הבדיקה. אם חל שיפור, קיימת סבירות גבוהה שפרוצדורה ניתוחית תשפר באופן דרמטי את מצב החולה בתסמונת".

ד"ר עמית עזריאל, מומחה בנוירוכירוגיה ומצוות מרפאת NPH בחטיבת לרפואת המוח בסורוקה, אמר: "מטופלים שמתאימים לניתוח, עוברים לפני ביצוע הפרוצדורה הערכה מקיפה הכוללת בחינה של מחלות רקע, של הטיפול התרופתי ושל המצב התפקודי. בניתוח עצמו, מושתלת מערכת פנימית קבועה המנקזת נוזל מחדרי המוח לחלל הבטן באופן רציף ומתמשך. המערכת כוללת וסת זרימה שניתן לכוונו בצורה פשוטה ולא פולשנית, ומאפשר את התאמת הניקוז לקצב ההתקדמות של המטופלים לאחר הניתוח. מדובר בהתערבות נוירוכירורגית שכיחה עם אחוזי הצלחה גבוהים. רוב המטופלים מדווחים על שיפור בהליכה ובתפקוד כבר בביקור המעקב הראשון, כשבוע לאחר שחרורם".

פרופ' גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית ויו"ר החטיבה לרפואת המוח בסורוקה: "שיתוף פעולה רב מקצועי בין צוותי נוירוכירורגיה, נוירולוגיה, נוירו-רדיולוגיה, נוירו-פסיכולוגיה, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק חיוני להערכה אמינה כאשר מתעורר חשד ל-NPH, על מנת לקבל החלטות אבחנתיות וטיפוליות. המרפאה המשותפת מהווה קפיצת מדרגה בסינרגיה בין המקצועות השונים בבית החולים".

צילום: רחל דוד- סורוקה

Back to top button