מבזקיםפוליטי / מדיני

שידור חי מהכנסת: החל הדיון על תקציב המדינה במליאה

מליאת הכנסת החלה לפני זמן קצר (רביעי) את הדיון על תקציב המדינה לשנת 2021- 2022 במליאת הכנסת.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "הגענו לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה, רגע העברת התקציב, זוהי שעה חשובה ליציבות המדינה. אחרי שלוש שנים וחצי של בלגאן, ניהול כושל ושיתוק של המערכות, שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי, שנים של ארבע מערכות בחירות, אחת אחרי השנייה, בלי הכרעה. הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל, אלה שחששו באמת לגורל המדינה, שראו פוליטיקאים שמשחקים באש ושוברים אותה מבפנים. הקשבנו וקיבלנו החלטה הקמנו ממשלה בישראל. העברת התקציב תבטיח יציבות ותשדר לאזרחים, למשק ולעולם שכלכלת ישראל איתנה וצומחת למי שלא שם לב אנחנו ב- 7% צמיחה השנה, זה נתון פנטסטי.

ראש הממשלה תקף: "אבל, יש מי שרוצה מדינת ישראל יציבה ויש מי שרוצה מדינה בתוהו ובוהו תמידי. מולנו, בעיקר מול האגף הימני יותר של הממשלה הזאת יש קמפיין מופרע של דה לגיטימציה ופייק. מכל הטענות בעולם לבחור דווקא במימון חמאס? נתניהו, האיש שהמציא את מזוודות הכסף לחמאס לא האמנתי שזה הגיוני. אבל כנראה שאין מה לחפש הגיון פה. ביבי זה אתה, זה המודל העסקי שלך, בלי שהעם מפולג אין לך קיום פוליטי, ואם צריך להגיד שמדינת ישראל מממנת את חמאס -נגיד. שקר, כשחוזרים עליו מספיק פעמים, עם מכונה מספיק אפקטיבית, ויש פה מכונה בסוף יהפוך לאמת. אני רוצה להגיד פה משהו אין כסף לחמאס. גם את מזוודות הדולרים שלך הפסקנו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנט סיכם: "הבעיה היחידה האמיתית שלך בממשלה עם רע"מ היא שאתה לא עומד בראשה. אותה מכונה שעושה עכשיו קמפיין השחרה לממשלה עם רע"מ היא אותה ממשלה בדיוק שהכשירה את רע"מ כשזה התאים לביבי. אבו יאיר חשב שהדרך היחידה להמשיך את שלטונו זה להכניס את רע"מ כל החבורה נרתמה להסביר את החשיבות בשילוב החברה הערבית. מנסור עבאס מותג כמאמי לאומי, אני זוכר את התקופה הזאת זה היה ממש האביב הערבי. נתן אשל כתב מאמרים ל"הארץ" על הברית החדשה. תקופה מרגשת. עד הרגע האחרון הדבר הזה נמשך. הרי גם אני הייתי שם, בחדרים הסגורים של המו“מ. דובר על ממשלת נתניהו בתמיכת רע"מ. זה היה הדיל היחיד האפשרי. בשביל זה הרי שלחת את מנסור לרב דרוקמן. על מי אתה עובד. תראו – זה ביבי. אין פה שום דבר מפתיע. ברגע שהתקציב הזה עובר, בליכוד יאלצו לחשב מסלול מחדש. זה כל הסיפור. לפנינו הצבעות רבות וארוכות, כל הצבעה זה עוד לבנה בבניין הארת והמדינה״.

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד נשא דברים: "האנשים ששלחו אותנו לכאן הם שונים. הם ימין והם שמאל, הם חרדים והם חילונים, הם יהודים והם ערבים. הם שונים, אבל ברוב מוחלט של הנושאים – הם רוצים אותו דבר. קודם כל ולפני הכל הם רוצים עתיד טוב יותר לילדים שלהם. זה הדבר שהכי חשוב להם. הם רוצים לעבוד. הם רוצים להביא הביתה תלוש משכורת הוגן, והם רוצים שלילדים שלהם יהיו חיים טובים. הלילה המדינה כבר לא בממתינה, היא חוזרת למקום הנכון שלה. המקום שבו היא עובדת בשביל האזרחים, לא הם בשבילה. הבניין הזה, הפוליטיקה, מתעסק כל היום במה ששונה בינינו. אבל רוב האנשים לא עד כדי כך שונים ולא עד כדי כך שונאים. הם לא רוצים לריב, הם רוצים שמישהו יעזור להם לעבור את התקופות הקשות."

עוד אמר לפיד: "רוב האנשים רוצים אותו דבר. שתהיה פה מדינה חכמה ואכפתית שתיתן להם להזדמנות התפרנס ולהצליח. הם לא רוצים נדבות, הם רוצים הזדמנויות. התקציב הזה אומר לאזרחים האלה: בשביל זה אנחנו פה. אנחנו עובדים בשבילכם. לפעמים גם הבניין הזה צריך להכיר בעובדה שלא תמיד אם צד אחד מנצח סימן שהשני הפסיד. לפעמים אנחנו מפסידים יחד, לפעמים מנצחים יחד. התקציב הזה הוא ניצחון משותף. כבר הרבה זמן כמדינה כחברה לא היה לנו ניצחון משותף. לאופוזיציה, זה בסדר שתצביעו נגד. זכותכם, אבל זה ניצחון משותף של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה. אני מברך את שר האוצר, ידידי ושותפי איווט ליברמן, על המקצוענות, על העבודה הקשה, על זה שבכל פעם שהייתה לו בחירה בין פופוליזם לדבר הנכון, הוא הלך על הדבר הנכון. אני מברך את ראש הממשלה נפתלי בנט, ואת כל חברי הממשלה וחברי הכנסת מכל המפלגות, בעיקר על היכולת להתיישב סביב השולחן ולדבר על ההבדלים בינינו עד שאנחנו מגלים שהם לא כל כך גדולים שחשבנו."

שר האוצר אביגדור ליברמן, הציג את עיקרי התקציב ואמר: "סוף סוף מדינת ישראל הופכת למדינה נורמלית עם תקציב. הממשלה הזו קמה לפני 143 ימים, וביום הקמת הממשלה תחזיות הצמיחה היו 5.1% והערכות לגבי הגרעון היו 6.8% נכון להיום אנחנו בצמיחה של 7.1% וגירעון סביב 5%. זה לא קרה בעצמו, זה מהחלטות דרמטיות שקיבלה הממשלה, אולי לא פופולריות אבל נכונות. החלטה ראשונה לוותר על החל"ת, השנייה לא להיכנס יותר לסגרים והשלישית לרוץ לחיסון השלישי. היום זה נשמע פשוט אבל אני יודע איזה לבטים היו למקבלי ההחלטות. ממשלה שמסוגלת לקבל החלטות מהסוג הזה, תדע להצעיד את מדינת ישראל הרבה יותר רחוק ממה שחלמנו."

עוד אמר ליברמן: "השאלה למה אנחנו מגיעים לתקציב רק אחרי 3.5 שנים? בגלל אינטרס אישי פרסונלי של איש אחד שהיה מוכן להקריב את כל כלכלת ישראל בגלל האינטרס האישי שלו.השאלה הנוספת היא למה הליכוד נמצא באופוזיציה? בליכוד כבר לא מכירים את המושג הדר בית"רי. נתניהו היה מוכן לעשות רוטציה עם כל אחד אבל לא היה מוכן לוותר על המקום שלו לאף אחד בליכוד. לו היה זז הצידה הליכוד היה מרכיב את הממשלה. אני שומע חדשות לבקרים שכל אגף התקציבים הגיע לכפר קאסם לפגוש את מנסור עבאס, אבל מי היה ראש הממשלה באותה תקופה? בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, את זה שכחו להגיד. הגיעו שלושה מקורבים של נתניהו וביקשו ממנו להצטרף, ואז נתניהו הזמין את מנסור עבאס והציע לו לבטל את חוק קמניץ."

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר: "ערב חודש כסלו, באנו חושך לגרש כי במקום שנוכל לברך על הנסים אנחנו מקבלים בתקציב הזה על המסים. בנט הבטיח להוריד מיסים, המזל של כולנו שאין מס על ההבטחות של בנט אחרת כלכלת ישראל הייתה קורס לדורות. הם מעלים מיסים על שתייה קלה, כלים חד פעמיים, מס על הפריפריה שקוראים לו בשם מכובס מס גודש. אלה מיסים שיוצרים אפליה חמורה נגד השכבות החלשות, נגד החברה החרדית ונגד הפריפריה. דווקא לעשירים דאגתם במיוחד, דאגתם לרפורמה שתאפשר להם להקים עוד יחידות דיור במגרשי הווילות שלהם. אבל לחיילים שלנו – לא דאגתם, אותם השלכתם הצדה. גם כאן הפרתם עוד הבטחה ברורה של בנט. ממשלת השקרים שלכם הבטיחה שתוריד מחירים אבל בפועל אתם מעלים מחירים. הדלק עולה, החשמל עולה, התחבורה הציבורית עולה, הפירות והירקות עולים. הכל מתייקר, הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט.

נתניהו תקף: "לפיד יצא למלחמה נגד הכספים הקואליציוניים, בפועל הכפלתם את הכספים הקואליציוניים. לפיד גם תקף את החוק הנורווגי והביא היום עם בנט שיא עולמי במספר הח"כים הנורווגים. יש להם שיא גינס במספר חברי הכנסת הנורווגים, כאן בכנסת בונים לשכות חדשות כדי לאכלס את כל החגים הנורווגים, הם פשוט הקימו מושבה סקנדינבית בכנסת. לפיד תקף את קק״ל ואמר שהיא צינור להעברת כסף למפלגות. עכשיו הוא מינה את גיסתו לדירקטוריון קק״ל. על זה נאמר אין הנחתום מעיד על גיסתו. התנועה האיסלמית מקבלת הון עתק, עם כל הניסיון שלי בפוליטיקה לא העלתי בדעתי שהכסף של אזרחי ישראל יועבר מהתקציב לעמותות של התנועה האיסלאמית. מה הפלא שחמאס רוצים שהתקציב הזה יעבור? מה הפלא אבו מאזן רוצה שהתקציב הזה יעבור? השבוע דווח שבכירים ברשות הפלסטינית רוצים שהתקציב לא יפול, הפלסטינים יודעים שמבנט ולפיד הם יקבלו כל מה שהם רוצים, ומה שהם רוצים רע למדינת ישראל. "

לסיום אמר: "בראשות הממשלה הזאת נמצא מי שהבטיח שלא ישב עם מרצ, שלא ישב עם רע"ם, שלא יתמנה לרה"מ עם פחות מעשרה מנדטים. אבל בנט שיקר לציבור, לבוחריו ולכל אזרחי ישראל, וזו הסיבה שמשהו מדהים קורה פה: ארבעה חודשים בלבד, אחרי כינון הממשלה הרעה הזו, בנט בקושי עובר את אחוז החסימה, אם בכלל. בנט לקח לוועידת האקלים את המשלחת השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה״ב. במשלחת הזאת היו לבנט יותר מלווים ממצביעים. ובשביל מה? בשביל בנט חולצה אפורה. הוא מצטלם במסדרון עם מנהיגים שבכלל לא סופרים אותו. יש דבר מעודד שקורה בימים אלו, המוני ישראלים שבים הביתה לליכוד ולמפלגות הימין האמיתי, כי רואים ששיקרו להם. ימינה זה בעצם שמאלה, הגה השלטון נמצא בידיים חסרות ניסיון, הם רוצים לראות את הממשלה הזו מפנה את מקומה. הציבור רוצה ממשלה אמיתית ולא ממשלת ריאליטי. הממשלה הזו היא הכלאה מוזרה בין חתונה ממבט ראשון להישרדות, קבוצת אנשים ללא קשר אמיתי שכולם יודעים שלא יחזיקו מעמד, והדבר היחיד שמחזיק אותם זה הרצון של לשרוד עבור 15 דקות של תהילה חולפת של פליטי ריאליטי."

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button