מבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר הכנסת: "בן גוריון לא פתר את כל הבעיות, אסור לגלגל את הבעיות הללו לדורות הבאים"

מליאת הכנסת מקיימת בשעה זו (שני) דיון מיוחד לציון יום הזיכרון לדוד בן גוריון. יו"ר הכנסת מיקי לוי פתח את הדיון ואמר: " בן גוריון היה האיש הנכון בזמן הנכון. איש חזון עם תודעה היסטורית מפותחת. האיש שהמציא את הממלכתיות הישראלית והכפיף אליה את המוסדות והארגונים של המדינה שבדרך. ממלכתיות שלא הייתה חפה מטעויות של כור היתוך ואלטלנה, אבל שיצרה ביחד מוסדות מדינה וחלום ישראלי משותף. יחד עם זאת, יותר מ- 73 שנים לאחר הקמת המדינה בעיות היסוד שליוו את הקמת המדינה ואת שנותיה הראשונות, עודן מלוות אותנו גם היום. בן גוריון לא פתר את כל הבעיות שהיו מונחות על השולחן. המטרה הגדולה שליוותה את בני דורו הייתה הקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ ישראל לפני כל דבר אחר. וכך לישראל עדיין אין חוקה ואפילו מערכת היחסים בין רשויות השלטון השונות, אינה מוסדרת."

עוד אמר יו"ר הכנסת?: "לשיטת הבחירות שלנו יש חולאים שחייבים פתרון, כפי שנוכחנו לדעת בשנתיים וחצי האחרונות בהן לא הצלחנו להגיע להכרעה. חולאים שאפילו בן גוריון לא הצליח לתקן ולשנות לאחר הקמת המדינה, למרות שניסה. לישראל אין גבולות טריטוריאליים ברורים, ויחסי הדת והמדינה סביב השבת, הנישואים והגירושין, הגיוס והכשרות והיחס לזרמים השונים של העם היהודי ממשיכים לעורר ויכוחים עזים. הבעיות הללו ורבות אחרות, מחייבות אותנו היום למנהיגות עם חזון ועם אומץ כמו זה שהיה לבן גוריון. הוא לא היה אל או מלאך, הוא היה אדם כמו כל אדם אחר. פוליטיקאי עם אהבות ושנאות, עם קטנוניות לצד ראייה רחבת אופקים ועם אידיאולוגיה ותפיסות עולם ברורות שהתכופפו לעיתים לטובת פשרות הכרחיות. אסור לגלגל את הבעיות הללו לדורות הבאים. "

לסיום אמר היו"ר לוי: "בן גוריון אמנם עיצב את דמותה וזהותה של מדינת ישראל ועד היום אנחנו פועלים במסגרת שאותה יצר, אבל העבודה לא הושלמה. החובה של הבית הזה ושל הדור שלנו לשים אותן על השולחן, לדון בהן באומץ ולנסות להגיע לפתרון."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button