מבזקיםפוליטי / מדיני

"כל הכסף בעולם לא יפתור את זה שעו"סית אחת צריכה לתת מענה ל-500 אנשים"

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן מרום קיימה הבוקר (רביעי) דיון בנושא רפורמת הישג לתנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים. הרפורמה אושרה לפני כשבועיים לאחר משא ומתן של שנה, שהחל בעקבות מחאת העו"סים. בין היתר כוללת הרפורמה שינוי כולל במבנה השכר תוך יצירת אופק לקידום מקצועי וכלכלי לעובדות והעובדים הסוציאליים. שכר הבסיס של כל עובד ועובדת יעמוד מעתה על 8,000 ₪ בחודש לפני תוספות, יוגדרו שש רמות מקצועיות ורמות ניהוליות שיכללו גם הן תגמול כספי, כל זאת בתקציב של 200 מיליון ש"ח בשנה. בנוסף, תוקצבה תכנית המוגנות לעובדים הסוציאליים ב-70 מיליון ש"ח בשנה, פי 7 מתקצובה לפני הרפורמה.

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום: "עקבתי אחרי המאבק המוצדק שלכם שכלל דרישות לגיטימיות, כולל דברים שעדיין לא נכנסו ומקווה שיכנסו בעתיד. אין ישראלי אחד, במיוחד בשנים האחרונות לאור מגפת הקורונה, שומר החומות ואירועים נוספים, שלא נתקל או נזקק לסיוע ולעזרה של העובדים והעובדות הסוציאליות. תודה על העבודה המסורה של כולכם". בהמשך הוסיפה "אני מעריצה אתכם על שאתם סופגים את הטירוף והאנומליה של המערכת הזו. הרפורמה מבורכת אבל יש פה עוד הרבה מה לעשות".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני הודתה ליו"ר הוועדה ולחברי הכנסת שתמכו במאבק ואמרה: "המאבק החל לפני כשלוש שנים כשבשבוע אחד קיבלתי חמישה דיווחים על מקרי אלימות קשים כלפי עו"סים בכל הארץ, כשבאחד מהם עו"סית הותקפה על ידי פונה עם פטיש ונפגעה בראשה כשיצאה לרכבה. אלימות היא מופע קיצון של שירותי רווחה מוזנחים. השכר הזעום, העומסים והאלימות גורמים לעובדים לעזוב, ואז מתחיל מעגל בו העומס גדל עוד יותר ואיתו גם האלימות. יצאנו מהמאבק עם הישגים חשובים, בראשם תכנית המוגנות, שעשתה כבר היום שינוי משמעותי בשטח, ומודל השכר החדש. גם אחרי הרפורמה השכר לא יהיה מספיק גבוה, אבל זה צעד חשוב בכיוון הנכון ויש מטרות נוספות להשיג כמו הפחתת העומס על כל עובדת ועובד. כל הכסף בעולם לא יפתור את זה שעובדת אחת צריכה לתת מענה ל-500 אנשים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

חברי הכנסת שנכחו בדיון שיבחו את עבודתם החשובה של העובדים הסוציאליים ואף סברו כי יש להעניק להם יותר מהישגי הרפורמה. ח"כ מיכל וולדיגר: "אתן ואתם הלב הפועם שמחזיק את החברה שלנו כחברה יצרנית, טובה וראויה. הרפורמה מבורכת, אך לצערי היא לא מספיקה".

ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) ציין: "העובדים הסוציאליים הם אנשי ונשות צללים שעושים את עבודתם החשובה למען הפרט מבלי שאנשים יודעים ומכירים. אירוע של ילד אזרח במצוקה שלא מטופל נכון יכול להיות בלתי הפיך ולכן חשובה חשיבה מהירה, תפקוד יעיל וטוב. אני מברך על מה שניתן אבל זה פחות ממה שמגיע לכם, צריך לתת יותר".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה: "אני שואבת מכן השראה על מאבק הרואי שהציל את תחום הרווחה בישראל אחרי שנים שהממשלה יבשה והתעללה בו. על זה כל אזרחי ישראל חייבים לכן תודה. אתן הוכחה שעבודה מאורגנת היא כוח חשוב ומשמעותי במשק. תראו בי ובכולנו שותפים להמשך הדרך, לעוד מטרות שצריך להשיג, אבל היום זה הזמן לומר לכולכן תודה".

עידן ליפינר מאגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר אמר: "הרפורמה תעלה את שכר העוס"ים בממוצע ב-11%, תפתח אופק מקצועי ותאפשר קידום מהיר לעובדים מצטיינים. אנחנו מאמינים שמודל השכר החדש ישפר את מצבם של העובדים, ימשוך לשירות עובדים חדשים שימלאו את התקנים הפנויים ויביא לשיפור השירות שניתן לאזרחים".

תמי ברששת, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות רווחה ברשויות המקומיות הלינה על כך במסגרת הרפורמה הוסרה התוספת הייחודית לעובדי הרווחה ברשויות המקומיות, בטענה כי הדבר היווה תמריץ לגיוס עובדים. לדבריה: "אנחנו נמצאים היום בשעה הכי קשה שידענו אי פעם בשירותי הרווחה, עם חוסר של קרוב ל-10% במחלקות ולא מצליחים לגייס עו"סים". בתגובה לדבריה הסביר נציג משרד האוצר כי המודל החדש של מבנה השכר משפר את תנאיהם של כלל העובדים ומאפשר מעבר בין מקומות עבודה, מבלי לפגוע בשכר.

Back to top button