כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

"תגידו אתם נורמליים?": דיון סוער בוועדת הכלכלה בכנסת, רמי לוי הוצא מהאולם

בתום דיון סוער, במהלכו הוצא מהאולם הבעלים של רשת רמי לוי שיווק השקמה, הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, כי "בכוונת הוועדה לעסוק באופן מעמיק ושיטתי בנושא יוקר המחייה במטרה להוביל להורדת מחירים כי לא מספיק הרפורמות שעשינו". קודם לכן דרש היו"ר ביטון לדעת האם הרשתות עוסקות בתיאום מחירים ובתגובה לכך אמר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "תגידו אתם נורמליים? אני עונה לך על השאלה – לא".

הבוקר (רביעי) התכנסה הוועדה ביוזמת היו"ר ביטון לדיון מיוחד ביוקר המחייה, בין היתר על רקע הפרסום של מעיין פרתי שחשף פערי מחירים בתוך רשת שופרסל עצמה, בין מחירי מוצרים באתר שופרסל אונליין למחירים באתר שופרסל ישיר למהדרין, ועל רקע חקירת רשות התחרות שהפכה אתמול לגלויה. את הדיון פתח היו"ר ביטון ואמר: "אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל, לדעתי אנחנו בטלטלה. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחייה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון. האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה של מעיין פרתי של מחירים מוזלים ב20-30 אחוז באתר שופרסל מהדרין. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות. האירוע השני בו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מידית ולטפל בזה על בסיס שבועי".

כלכלנית מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בת חן רוטנברג, הציגה נתונים יש ירידה קלה בנתח השוק של הספקים הגדולים, לצד עלייה בריכוזיות ובנתח השוק של חמש חברות המזון הגדולות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל משרד הכלכלה, רון מלכא, אמר כי השרה שמה את המאבק ביוקר המחייה בסדר עדיפות עליון. "נצמצם בירוקרטיה נגביר שקיפות, נגייס את הצרכנים ונבצע אכיפה תקיפה במלא האמצעים", אמר. בתגובה לכך אמר היו"ר ביטון כי צריך מיקוד ברשתות השיווק והשאלה היא מה מתכוון המשרד לעשות מחר. מלכא השיב: "אנחנו מרימים כל אבן ולא נהסס להפעיל כל אמצעי שיש בידנו".

ממלאת מקום הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, התייחסה לחקירה ואמרה כי היא החלה עוד לפני שנקבע הדיון ותימשך בימים הקרובים. עם זאת, כהן סירבה להתייחס לחשדות ולפרטי החקירה ואמרה כי בכוונתה להביא לוועדה עוד תיקוני חקיקה שיאפשרו לרשות להתמודד עם יוקר המחייה. ח"כ יעקב מרגי אמר כי זו רוח חדשה שנשמעת מהרשות וכי הוא מקווה שיש לה כיסוי.

פרופ' ירון זליכה אמר כי הבעיה היא לא ברשתות השיווק אלא במחירים של היצרנים המונופוליסטיים, בתגובה לכך אמר אברכהן: "סוף סוף יש פה אמיצים". העיתונאית מעיין פרתי ציינה כי בתגובה לתחקיר שלה שופרסל בחרה להעניש את כולם, במקום לאפשר לכולם לקבל מחירים יותר טובים. לדבריה, "שופרסל לא תפשוט רגל אם תוריד מחירים".

היו"ר ביטון פנה ישירות לראשי רשתות השיווק ודרש לדעת האם עסקו בעבר בתיאום מחירים. אברכהן התפרץ והשיב: "תגידו אתם נורמליים? אני עונה לך על השאלה – לא". היו"ר ביטון שאל האם הרווחים לא מצדיקים הקפאת מחירים לשנים הקרובות ורמי לוי הגיב ואמר: "תקפיא גם את הארנונה והחשמל".

מנכ"ל שופרסל אברכהן התייחס גם הוא לכך ואמר כי הרווחיות בשנים 2020 ו-2021 הייתה שונה משנים קודמות, וכי עובדיו נתנו את הנשמה כדי לענות על הביקושים. הוא הוסיף כי הרווחיות ברשת לא שונה מרשתות בכל העולם. היו"ר ביטון התעקש ואמר כי בירוחם ובמצפה רמון המחירים של שופרסל גבוהים מהמרכז, במקומות בהן יש תחרות. אברכהן הגיב: "אתה מטעה את כולם. אתה לא צודק ולא אוותר לך לא באתי בכיוון הזה". היו"ר ביטון ענה כי זה קרה רק אחרי מחאה שהייתה. אברכהן התייחס לכך ואמר כי הוא התמנה אחרי המחאה ויצר מחירון סוציאלי והיו"ר ביטון השיב כי זה לא מספיק..

רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השקמה, אמר כי המדינה היא אחראית למחירים הגבוהים. הוא הוסיף כי לפני שנתיים אם לא היה מייבא עגבניות עגבניה הייתה נמכרת ב-25 שקל לקילו, ולא ב-2-4 שקלים. בתגובה לכך ביקשו היו"ר ביטון וחברי הכנסת רם שפע ואופיר סופר לדעת כמה הוא מרוויח. בתגובה לדברים של ח"כ סופר אמר לוי כי הוא לא מכיר אותו בכלל והיו"ר ביטון דרש להוציא את לוי הדיון.

ח"כ שפע התייחס לתקרית עם רמי לוי ואמר כי לוי בא לכעוס במקום להבין שכולם יחד וצריך לתת תשובות. ח"כ אופיר סופר אמר כי הוא נסער מהתקרית והוסיף כי החקלאים לא מאוגדים וצריך להפסיק להתייחס אליהם כאחראים ליוקר המחייה.

ח"כ אורי מקלב אמר כי הוא חושש שהחקירה שהתחילה ברעש גדול תגמר בקול ענות חלושה, וקרא לשופרסל לפתוח את אתר מהדרין לכולם. ח"כ יעקב מרגי הוסיף כי יש קמפיין של התייקרויות והתקשורת משתפת איתו פעולה עם אלה שמממנים אותה. על כך הגיבה פרתי ואמרה כי דווקא המפרסמים הגדולים מטופלים מדי ערב ולא בהקשר חיובי. ח"כ מרגי הוסיף כי היצרנים הגדולים משתלטים על המדפים וצריך אומץ לטפל בהם. ח"כ קרן ברק אמרה כי מנכ"ל משרד הכלכלה אמר מה יבחן ולא מה הוא הולך לבצע, ולמעשה לא נתן תשובות. ח"כ נירה שפק אמרה כי לא נעשה מספיק להגברת התחרות. ח"כ יעקב אשר התייחס לתחקיר ואמר כי כמו בכל דבר בסוף מאשימים את החרדים.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר המדינה היא שמעלה את יוקר המחייה ומטילה מסים חדשים. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הזכיר כי הייתה החלטה להקים שוק סיטונאי שלא יצאה אל הפועל, ואמר כי הוא היה יכול לתת את הפתרון.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, אמר כי הרשות הוציאה הודעות חיוב של 9 מיליון שקל ובסוף קנסה את הרשתות, על פרק שקיפות המחירים, ב-3-4 מיליון שקל. היו"ר ביטון אמר כי זה לא מזיז לחברות שמרוויחות מליארדים. סמנכ"לית לובי 99, מרב דוד, התייחסה לאכיפה ואמרה כי היא שמחה שרשות התחרות התחילה לפעול, אבל בשנים האחרונות ראינו את הרשות ישנה בעמידה ולא פועלת נגד הספקים והרשתות הגדולות.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

את הדיון סיכם היו"ר ביטון ואמר כי בכוונת הוועדה בכוונת הוועדה לעסוק באופן מעמיק ושיטתי בנושא יוקר המחייה במטרה להוביל להורדת מחירים, תוך התמקדות ברשתות השיווק והמזון הגדולות והספקים הגדולים. הוא הוסיף, כי "הוועדה קוראת למשרד הכלכלה להיערך להצגת תכניות מפורטות של המשרד לטיפול ביוקר המחייה, בישיבה שתתקיים בעוד כשבועיים בהשתתפות השרה, בה תוצג תכנית העבודה של המשרד ועיקרי פעילותו".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד אמר היו"ר ביטון, כי "הוועדה מברכת על הודעת מנכ"ל משרד הכלכלה על הקמת ועדה משותפת עם משרד האוצר ורשות התחרות לבחינת פערי התיווך בפירות וירקות. נעקוב אחר עבודת הוועדה כחלק מהבחינה השיטתית של נושא יוקר המחייה. נבקשכם לדווח לנו על מסקנותיכם. הוועדה מבקשת מרשות התחרות לדווח לה בעת שמתאפשר לה, מבלי לשבש הליכים, על נסיבות החקירה שהם מנהלים בימים אלה בתחום רשתות השיווק והמזון בלי לשבש את איכות החקירה ותוצאותיה. במסגרת הבחינה השיטתית של הוועדה של נושא יוקר המחייה בכוונתנו לקדם תיקוני חקיקה שימצאו כנדרשים, אם ביוזמתנו או ביוזמת משרד הכלכלה ורשות התחרות. כל הצעת חוק שתביאו לפה תוך שבועיים יהיה דיון. נעבוד על זה גם בלילות אם צריך. שרשרת המזון והשיווק היא שקובעת בתחנה הסופית את המחיר. מה שחשפה מעיין פרתי, וכתבים אחרים ולובי 99 והאזרחים זה שיש לנו לקונה. שרשרת המזון מהיצרן והיבואן לסיטונאי מגיעה לרשת המזון וכוחה הוא לשים תג מחיר ומתגלה שהוא לא שוויוני ואפשר להוזיל אותו. את התחנה הסופית אנחנו רוצים לחקור".

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button