חדשות הארץמבזקים

טקס לציון יום השנה ה-48 לפטירת דוד בן גוריון ז"ל התקיים בשדה בוקר

יום לציון 48 שנים לפטירתו של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן-גוריון ז״ל, התקיים היום (רביעי) במדרשת בן-גוריון שבשדה בוקר.

במהלך היום נערך טקס אזכרה ממלכתי בראשות נשיא המדינה, יצחק הרצוג וראש הממשלה, נפתלי בנט ובהשתתפות שר הביטחון, בני גנץ, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי וחברי פורום מטכ״ל.

טקס לציון יום השנה ה-48 לפטירת דוד בן גוריון ז"ל התקיים בשדה בוקר
צילום: דובר צה"ל

לאחר הטקס קיימו המשתתפים יום למידה, במעמד נשיא המדינה ושר הביטחון, שכלל שיח ולימוד משותף בהובלת הסופר והעיתונאי דב אלבוים ובהשתתפות מנכ"ל מדרשת בן-גוריון, דרור אלוני ויושב ראש מועצת המכון למורשת בן-גוריון, עמוס ידלין. בשיח דנו המשתתפים בערכי הממלכתיות בחברה הישראלית בכלל ובצה״ל בפרט, באתגרים שמזומנים לצה״ל כצבא העם ודרכי ההתמודדות עם אתגרים אלו. היום נועד לבטא את החשיבות הגבוהה שצה"ל ומפקדיו מייחסים לסולידריות ולערך הממלכתיות בצה״ל. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דוד בן-גוריון הינו מנהיג מעצב בחברה הישראלית והאחראי במידה רבה על עיצוב אופיה החברתי והדמוקרטי של מדינת ישראל. במהלך שנותיו, היה ממנהיגי תנועת העבודה, חבר במפלגות פועלי ציון ואחדות העבודה, מזכירה הכללי הראשון של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל,  עמד בראש הנהגת היישוב העברי בארץ בתקופת המנדט הבריטי, היה מנהיגה הראשון של מפא"י וכיהן כראש ממשלה ושר ביטחון במשך כ-10 שנים. 

בן-גוריון הביא את תפיסת הממלכתיות לשיאה בתחום הביטחון, דרך הכוח הצבאי שהתהווה בתקופתו – צה"ל. הארגונים הצבאיים השונים בתקופת הקמת המדינה הפכו לכח צבאי אחד, אשר כפוף לגוף נבחר. התהליך הביא עמו אירועים מכוננים ומשמעותיים בהקמת צה"ל והפיכתו לצבא ממלכתי, גם היום הממלכתיות הינה אבן יסוד במבנה הערכי של צה"ל.

טקס לציון יום השנה ה-48 לפטירת דוד בן גוריון ז"ל התקיים בשדה בוקר
צילום: דובר צה"ל

חזונו של בן-גוריון לפיתוח הנגב הינו חלק מהנושאים אותם צה״ל מוביל בשנים האחרונות. כחלק מכך, משרד הביטחון וצה״ל מובילים את תכנית ״מעבר צה״ל לנגב״ במסגרתה יעברו בשנים הקרובות בסיסים ויחידות נוספות לנגב. בנוסף, צה״ל מקדם שינויים והתאמות בתחומי כוח האדם על מנת לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות השונות ובין הפריפריה למרכז ופותח מגוון רחב של תכניות לעידוד גיוס למסלולים טכנולוגיים בפריפריה.

מדברי נשיא המדינה, יצחק הרצוג: ״השליחות לחיזוק הממלכתיות שלנו, מונחת במידה רבה על כתפינו, נבחרי הציבור ומנהיגיו. זוהי בעיניי שליחותו המרכזית של איש הציבור הישראלי בימים האלו: להשיב ממלכתיות ליושנה. ממלכתיות שרואה את הצרכים המשותפים. ממלכתיות שמעצימה את ה"יחד" שלנו. ממלכתיות שמאפשרת לנו לייצר סדרי עדיפות לאומיים. ממלכתיות שמכתיבה את התנהלותנו – יחד, עם ואל מול המדינה ומוסדותיה. אמון הציבור הוא קריטי. צבא העם, נהנה מהאמון הציבורי הגבוה ביותר שאפשר לתאר, הוא משקף בתודעה הלאומית את ההבנה העמוקה שהוא ממלא את ייעודו. אז אני מבקש מאוד לא להתרגש מכל מילת ביקורת, ולא מאיזה ציוץ ברשתות, הכל טבעי. הכל טבעי, הדילמות האלה תמיד היו. אני חושב שבתוך הקבוצות השונות בחברה הישראלית יש הבנה עמוקה מאוד שיש צורך בהבטחת קיומה של מדינתנו ובטובתה. הדמוקרטיה לא שייכת רק לצד אחד. היא שייכת לכולם. ולכל אחד יש את הפרשנות שלו, וחלק מתפקידינו כמנהיגים הוא לאפשר דו שיח, להכיר את הקבוצות השונות ולהושיט יד״.

מדברי שר הביטחון, בני גנץ: "האתגר של הממלכתיות בדורנו מתחבר למודל השירות בצהל שחייב להמשיך להיות גם משימה חברתית שתחבר את אזרחי המדינה. מערכת הביטחון רתומה לכך – ואנו נקדם את הנושא הזה באותה הרוח שהוביל בן גוריון אך גם ברוח התקופה והמציאות בישראל 2021. נמשיך לרתום את צה"ל למשימות הלאומיות ובהן גם חיזוק הנגב והפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל".

מדברי הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "בן גוריון מזוהה עם עיקרון הממלכתיות, עיקרון שמדינת ישראל חייבת לחזק ולבסס בכל עת. שירות החובה הופך את צה״ל לארגון ושיטה מרכזיים וחשובים ביותר לטיפוח הממלכתיות. אנשים מרוב האוכלוסיות והמגזרים משרתים ביחד ומפתחים סולידריות ואחדות מטרה. בה בעת, צה״ל חייב בעצמו ובקרב יחידותיו לפתח ולחזק את הממלכתיות באמצעות העקרונות הבאים: ראשית, משימתנו להגן על תושבי המדינה וריבונותה, לפיכך רק שיקולי הביטחון הלאומי ינחו את קבלת ההחלטות של החיילים והמפקדים בצה״ל. שנית, כל חייל וחיילת נדרשים להעדיף את זיקתם למדינה על פני כל זיקה אחרת ובכך מתבטא ערך הממלכתיות. לבסוף, צה״ל מעודד סובלנות ומאפשר לכל חייל וחיילת לשמור על זהותם הייחודית, אך לצד זאת צריך לזכור שהמחויבות למשימה גוברת״.

טקס לציון יום השנה ה-48 לפטירת דוד בן גוריון ז"ל התקיים בשדה בוקר
צילום: דובר צה"ל

Back to top button