מבזקיםפוליטי / מדיני

עקב תיקון חוק מיסוי משאבי טבע: 200 מיליון דולר שמעוכבים עקב מחלוקות עם התאגידים ישולמו

תיקון לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע עבר לפני זמן קצר (רביעי) בכנסת בקריאה שניה ושלישית, בזכות תיקון החוק, היטלים מעל ל-200 מיליון דולר שהתשלום שלהם מעוכב עקב מחלוקות עם רשות המסים ישולמו בשנים הקרובות לטובת כלל אזרחי ישראל.

התיקון לחוק מייעל את הליך גביית ההיטל ופותר את בעיית התמריץ החיובי שנוצר לחברות, להשיג ולערער על גובה השומה ובכך לדחות את מועד העברת התשלום במשך שנים. לפני התיקון, התאגידים יכלו לערער לבית-המשפט על גובה ההיטל שנדרשו לשלם בשומה בצו, וכל עוד לא התקבל פסק-דין, הם לא נדרשו לשלם את ההיטל שנמצא במחלוקת. התיקון פועל לפי עיקרון פשוט – קודם משלמים 75% מתוספת ההיטל שבמחלוקת ואחר כך מתווכחים.

תיקון משמעותי נוסף נכנס לחוק הינו הטלת קנס על גרעון. כאשר חברה מגישה דו"ח מס עם הערכת חסר לגובה התשלום השנתי שעליה לשלם, רשות המיסים תוסמך לגבות 15% מהפער בין הערכת החסר של החברה לבין הערכת רשות המיסים. תיקון זה יאפשר הרתעה וייתן תמריץ להגיש דוחות המשקפים נכונה את הרווחים שצברו החברות במהלך השנה. הערעורים הרבים של חברות משאבי הטבע הגדולות דחו את כניסת כספי ההיטלים שהיו אומרים להתקבל בגין מיסוי רווחי היתר, והציבור נפגע. התיקון בחוק שעבר היום, יחזיר את הכסף שמגיע לציבור ממשאבי הטבע של ישראל, וההערכה היא כי יתרום בשנים הקרובות לתשלום של מעל ל-200 מיליון דולר למדינה, שמתעכבים בשל מחלוקות בין התאגידים לרשות המסים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "כניסת החוק לספר החוקים הינה משמעותית ביותר. החוק מייצר מנגנונים להתמודדות עם דווחי מס בחסר של חברות בעלי הזכויות לניצול משאבי הטבע בישראל. עיקר התיקונים הכלולים בחוק הינם חובת תשלום של 75% מהמס אשר במחלוקת, ומנגנון הקנס על הגרעון. תיקון החוק יתמרץ את החברות ליעל ולדייק את הדיווחים שלהן לרשות המסים, ויהוו כלים חשובים להרתעה ויסייעו בייעול גביית ההיטל. בהיבט הכלכלי סט הכלים יאפשר את גביית ההכנסות הראויות מההיטל תוך קיצור ההליכים. אני מודה לשרת המדע על שיתוף הפעולה וקידום החקיקה שתאפשר לכלל אזרחי ישראל ליהנות מפירות משאבי הטבע הלאומיים".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: "זהו יום שאין להמעיט בחשיבותו מבחינתם של אזרחי ישראל – יום של בשורה חשובה – לאחר עבודה בה התחלתי לפני כשנתיים, הבאנו סוף סוף להשלמת המלאכה ולכניסת החוק לספר החוקים של מדינת ישראל. התיקון שיזמתי ימנע מהחברות הנהנות ממשאבי הטבע הלאומיים של המדינה להתחכם ולדחות במשך שנים תשלומי מס על רווחי היתר בשווי מאות מיליוני דולרים – בשל מחלוקת אינסופית על גובה המס. הגיע הזמן להבטיח כי כספי קרן העושר שמגיעים לנו, הציבור, אכן יעברו לידי קרן העושר. שתתרום לרווחתנו, לכלכלה ולמטרות טובות. בשביל רגעים כאלה חזרתי לחיים הציבוריים. אני מודה ליו"ר כחול לבן בני גנץ, לשר האוצר אביגדור ליברמן, ליו״ר ועדת הכספים אלכס קושניר ולשר האוצר לשעבר ישראל כץ, וכן מודה לעובדי רשות המיסים, עובדי אגף התקציבים, עובדי משרד המשפטים, החשב הכללי, שרי האוצר, ועדת הכספים, חברי הכנסת, שנרתמו למשימה".

צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

Back to top button