חדשות הארץמבזקים

הלמ"ס: בישראל חיים כמיליון וחצי אנשים בעלי מוגבלויות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, פרסמה היום (חמישי) את דו"ח הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות במדינת ישראל: תמונת מצב, והמלצות לכיווני פעולה. הדוח משותף לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, למשרד הרווחה, ולקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות באוניברסיטת בר אילן.
 
בישראל כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלות, כ 300 אלף מהם הורים לילדים בגיל 17 (בהתאם לנתוני הלמ"ס). הורים אלה מתמודדים לעיתים קרובות עם חסמים חברתיים וסביבתיים המוצבים בפניהם בתחום הקמת המשפחה וההורות. אנשים עם מוגבלויות שונות נתקלים בחסמים שונים בבואם לממש את זכותם להורות: חלקם נתקלים בחוסר נגישות פיזית, חלקם בחוסר נגישות של שירותים, וחלקם בסטיגמות חברתיות ויחס מפלה, אצלם חלקם אף מוטל ספק בנוגע למסוגלותם ההורית. ילדים להורים עם מוגבלות עשויים להיות מועדים להוצאה מהבית ואף לאימוץ יותר מילדים של אנשים ללא מוגבלות.
 
אמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות מדגישה את החובה לקדם את הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות. אולם, מפניות אשר הגיעו לנציבות לאורך השנים, עולה כי עבור אנשים עם מוגבלות ניצבים חסמים רבים למימוש ההורות. הדו"ח המתפרסם היום הוא תוצר של עבודת שולחן עגול שהקימה הנציבות בנושא, ולצורך כתיבתו נאסף מידע רב מהארץ ומהעולם ונערכו ראיונות עומק עם הורים עם מוגבלות.
 
הדו"ח מצביע על הפערים המרכזיים וכולל שורה של המלצות בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולאמנה הבינלאומית, וביניהם: הצורך לפיתוח שירותי תמיכה בהורים עם מוגבלות בהתאם לצרכיהם, פיתוח רצף שירותים הוליסטי, מתן תמיכה וסיוע כלכלי, התאמות והנגשות ההליכים הרפואיים, הטיפוליים והמשפטיים וכן ביעור הסטיגמות ושינוי העמדות בציבור.
 
דינה דומיניץ, מ"מ נציבת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים: "עבור לא מעט אנשים עם מוגבלות, הרעיון להפוך להיות הורים הינו עדיין בגדר שאיפה או חלום רחוק. אלו אשר אכן מחליטים להפוך להורים זוכים לצערי לא אחת ליחס שלילי, להרמת גבה, ולשאלות החודרות לפרטיותם ומנסות לתהות האם יוכלו או לא יוכלו לעמוד בכך, ובעיקר חווים תחושה של אי אמון ביכולתם. הדוח מציב חזון בר השגה אליו יש לשאוף, ולפעול לקידומו. אני מברכת את שותפינו לכתיבת הדו"ח ומקווה כי פרסומו יהווה תשתית להמשך שיתוף הפעולה וקידום הטיוב בתחום כל כך חשוב ועדין זה על ידי כל הגורמים, לטובת אנשים עם מוגבלות, ילדיהם, והחברה כולה".

צילום: freepik
 

Back to top button