כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

כנס המדינות התורמות לרש"פ יתקיים השבוע באוסלו, השר פריג' יוביל את המשלחת הישראלית

לאחר למעלה משנתיים בהן לא התקיים כנס המדינות התורמות באופן פרונטאלי בצל מגפת הקורונה, ובסימן מדיניותה החדשה של ממשלת ישראל לחיזוק כלכלת הרשות הפלסטינית, יתכנסו באוסלו נציגי המדינות התורמות, במטרה להגדיל את היקף תקציב הסיוע הניתן לפלסטינים, הסובל משחיקה משמעותית לאורך השנים האחרונות. בראש המשלחת הישראלית יעמוד השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', ואליו יצטרפו נציגי משרד החוץ, מתפ"ש, רשות המים, ומשרד האוצר.

כנס המדינות התורמות, המתכנס ברציפות מידיי שנה מאז החתימה על הסכמי אוסלו, עוסק בהשקעות ברשות הפלסטינית ויכלול 27 מדינות בהשתתפות נציגים בכירים, ביניהם: ראש ממשלת הרש"פ וכן שר הכלכלה של הרש"פ, ד"ר מוחמד איבראהים אשתייה ושוקרי בשארה, בהתאמה; סגן עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני ישראל-הרשות הפלסטינית, האדי עמר; שרת החוץ של נורווגיה – המובילה את הכנס – אניקן הוטפילד; שר החוץ וסגן ראש ממשלת ירדן, איימן חוסיין א-ספדי; שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, וכן שרים ושגרירים נוספים של המדינות השותפות, לצד נציגי הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.

הכנס מתקיים בסימן התחממות היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית בחודשים האחרונים, כאמור, כחלק ממדיניותה של הממשלה החדשה לחיזוק כלכלת הרשות במישור האזרחי ובחינת צעדים לייצוב מצבה הפיננסי, בשל המשבר החמור אליו נקלעה. בין יתר פעולות אלה, העלתה הממשלה מכסות העובדים הפלסטינים בבניין, תעשייה ושירותים, וכן הוביל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, בשותפות עם משרדי הכלכלה והביטחון, מכסה תקדימית לעובדים פלסטינים בהיי-טק הישראלי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בין הנושאים הצפויים לעמוד במוקד הכנס- הגדלת כספי הסיוע לרשות הפלסטינית (שעמדו בשנה החולפת על פחות מחצי מיליארד דולר); קידום פעילות מערכת E-Vat, שתאפשר ייעול מערכת התשלומים וצמצום אובדן הכנסות לרש"פ (המוערך בכ-104 מיליון דולר לשנה); העברה ישירה של משכורות העובדים הפלסטינים לחשבונות הבנק הפרטיים שלהם ברשות הפלסטינית, וכן נושאים נוספים.

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', אמר: "אנו מגיעים בתחושת אופטימיות גדולה על רקע השינויים הפוליטיים במרחב ובתוך כך ישראל. חיזוק כלכלת הרשות הפלסטינית הוא גם אינטרס של מדינת ישראל, מתוך הבנת הנגזרות הכלכליות והביטחוניות החיוביות עבורנו. הכנס מהווה הזדמנות משמעותית לחבר את הפלסטינים ל-'הסכמי אברהם' ולתועלות הכלכליות של השותפויות החדשות באזור, ואני מקווה כי נצליח להכפיל ואף יותר את כספי הסיוע, וכן להקל על כניסת מוצרי מזון וחשמל לרש"פ במסגרת בחינת הסכמי פריז, כהמשך ישיר ליוזמות שהובלנו בחודשים האחרונים, ביניהן פריצת הדרך החשובה בתעסוקת פלסטינים בהיי-טק הישראלי, הגדלה מכסות תעסוקה קיימות, וכן מהלכים נוספים שנועדו לשפר את רווחתם הכלכלית של תושבי הרשות הפלסטינית".

צילום: לואיז גרין

Back to top button