בריאותמבזקים

דיון סוער בוועדת הבריאות על חיסוני קורונה לילדים: "אנו הולכים לראות הרבה ילדים מתים"

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן, קיימה היום (שלישי) דיון סוער בנושא מתן חיסוני קורונה לילדים.

בראשית הדיון אמר ד"ר בועז לב, יו"ר צוות טיפול במגיפות במשרד הבריאות: "אין לנו סיבה ביולוגית טובה להניח על תופעות לוואי שונות לילדים מהחיסון בטווח הארוך. רוב האירועים קלים וחולפים ולא הייתה סבירות שזה ימנע את החלטת הצט"מ להמליץ על אישור החיסון. צפויות תופעות הנפוצות בהרבה חיסונים- בהן לדוגמא דימומים ושינויים במחזור החודשי בקרב נערות, זה מטריד אבל על פי כל הנתונים שנאספו עד כה אין פה שום השלכה על פוריות או דבר אחר". בהמשך הסביר: "החיסון הזה הוא חיסון ריאקטוגני, כזה שהגוף מגיב אליו. מייצר חום, כאב מקומי ואולי קצת חולשה".

עוד הוסיף ד"ר לב: "הילדים הם שאינם מחוסנים היום ולכן למעלה מ-60% מהנפגעים היומיים כרגע הם בגילאים האלה. הורה שרוצה לחסן את הילד יוכל לעשות זאת ולהיפך. אנחנו מכבדים את הזכות של ההורים להחליט".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי נתונים שמסרה לוועדה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, מתחילת המגיפה 206 ילדים הגיעו למצב קריטי בשל מחלת הקורונה (0-18), 42 מהם בגילאי 5-11. 11 ילדים נפטרו, כולם עם מחלות רקע. 4 מתוכם בגילאי 5-11. באשר לתופעת ה- PIMS שאובחנה אצל ילדים לאחר החלמה ממחלת הקורונה אמרה כי עד כה דווח בסה"כ על 277 מקרים. 195 מקרים נחקרו עד כה, מתוכם 99 היו בגילאי 5-11. לדברי ד"ר אלרעי פרייס- בשני מקרים ילדים נפטרו, לאחר שהתייצבו עם דלקת רב מערכתית סוערת מספר שבועות לאחר החלמה מקורונה. עוד לדבריה: "המטרה שלנו היא להראות את הנתונים בצורה הכי שקופה וגלויה לציבור ההורים כדי להגיד- אלה הסיכונים מהמחלה ואלה הסיכונים מהחיסון, ועכשיו כל הורה צריך לעשות את הבחירה שלו. יש קושי עם המחשבה שהמחלה הזאת היא לא מחלה משמעותית והיא לא מחלה של ילדים. זה לא נכון, הראנו נתונים, ילדים חולים, יכולים לחלות קשה ולחלות בתופעות אחר כך. 1 ל-3,000 ילדים בישראל שחלו יהיה להם PIMS. בסוף ההורה יצטרך לקבל את ההחלטה שלו. בישראל אין שום ניסיון לכפות חיסונים. יש מדינות שבהן התו הירוק תקף למחוסנים בלבד. אצלנו תמיד יש אפשרות להציג בדיקה".

דיון על חיסוני הילדים לקורונה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר ועדה ח"כ עידית סילמן אמרה: "גם כשמתחילים לחסן לוקח 5 שבועות להגיע למוגנות. מדובר בתקופת זמן שהובילה אותנו בגל האחרון מ-600 ל-6,000 מאומתים ביום, כך שגם אם אנחנו מחסנים תוך כדי גל עדיין ייקח זמן עד להגנה מלאה. מקדם ההדבקה של הנגיף הראשוני הגיע עד כדי 2.3 , של הדלתא כבר הגיע ל-5.8 – מקדמי ההדבקה גדלים מווריאנט אחד לאחר וגם את זה יש לקחת בחשבון".

דיון על חיסוני הילדים לקורונה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ גדי יברקן: "משרד הבריאות והמדינה צריכים לעודד דעות הפוכות ובמקום – כל מי שמעלה תהיה או מחשבה אחרת תוקפים ושמים אותו כאויב האומה. אני לא מתנגד לחיסונים. אני חליתי בקורונה וחוסנתי בחיסון ראשון, אבל אני שואל שאלות בשביל הציבור. אני לא מדבר רק למי שחושב כמוני ויש הלך רוח להפוך אותי לסהרורי. בתגובה לדברים אמרה יו"ר הוועדה ח"כ סילמן "זו הפעם ראשונה שאתה מגיע לוועדה, כאן כולם מקבלים את זכות הדיבור גם אם העמדה היא מנוגדת. הדיון הוא טוב ואף אחד לא מצייר אותך באף דרך".

דיון על חיסוני הילדים לקורונה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

חה"כ לשעבר משה פייגלין: "לאחרונה אמר ד"ר רוברט מלון, שהוא בסה"כ האיש שהמציא את טכנולוגיית החיסון כי "האמת המצערת היא שאנו הולכים לראות הרבה ילדים מתים לפני שאנשים יתעוררו. אנחנו רצים קדימה לעבר קדמה והרג ילדים". על פי דיווחי מערכת הדיווח האמריקאית הרשמית לתופעות לוואי בחיסונים יש למעלה מ16 אלף מתים בארה"ב לבדה וההערכה היא שרק אחוז אחד מדווחים במערכת. במדינת ישראל הדיווח על תופעות הלוואי מטואטא מתחת לשטיח. אני מקבל את המכתבים של אנשים שפוטרו כי לא התחסנו, של אנשים שנאלצו להפסיק את הלימודים – אז לומר שאין כפייה של חיסונים לעג אכזרי לרעש, אתם ועוד איך כופים. כפייה זה לא רק במקל. למנוע ממישהו פרנסה זה יותר מזה". בהמשך הדיון הטיח פייגלין האשמות בד"ר אלרעי פרייס ויצא מהדיון: "את לא אומרת אמת או שאת לא מודעת מה קורה סביבך. אני לא מאמין למילה שלך, איבדתם אמון לחלוטין".

דיון על חיסוני הילדים לקורונה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית: "ההורה הממוצע יעשה הכל כדי למנוע מהילד שלו להגיע לשערי המיון או לתחלואה קשה, ולא משנה אם הסטטיסטיקה מדברת על אחד ל-1,000, ל-5,000 או יותר. אחד על אחד, רופא מול הורים מודאגים- זו היחידה שתיבחן ואני בטוח שתוכיח את עצמה. אנחנו גדלנו וחונכנו על חיסונים ויודעים את הדרך ללבם של הורים חששנים. הורים מעוניינים להגן על הילדים וזה האינטרס העליון, למרות כל רעשי הרקע ברשתות החברתיות". עוד הוסיף כי "אין היגיון לייחס לחיסונים תופעות שקורות שנים אחר כך. מה שמשויך לחיסון קורה בשבועות הראשונים בלבד".

עו"ד אורן פסטרנק, מייסד מחאת הריבון: "אי אפשר להגיד שאין כפייה, ספרו את זה לאנשים שאיבדו את עבודתם בגלל שהיו צריכים להיבדק כל יום ולשלם על זה. הציבור הזה לא מאמין לשלטון כי במדינת ישראל בניגוד לבריטניה וארה"ב אין מערכת דיווח וולנטרית דו כיוונית למעקב על תופעות הלוואי שבה אנשים יכולים לראות את מלוא תופעות הלוואי שעליהן אחרים דיווחו. יש לי מידע מאוד מדאיג שמשרד הבריאות הסתיר לכאורה בנוגע לתופעות לוואי. אנחנו יודעים שארגון מדע"ת כתבו בעצמם במכתב מה-18 באוקטובר שיש מעל 3,000 דיווחים על שינויים במחזור החודשי לאחר חיסון, יכול להיות שאם יבדקו ימצאו שזה שום דבר, אבל אי אפשר להתעלם מזה".

פרופ' שושי אלטוביה, חוקרת ומרצה בבית ספר לרפואה באונ' העברית: "אני רוצה שתהיה אפשרות להורים לשקול האם לחסן את ילדיהם על פי שיקול בריאותי בלבד, בלי קשר לתו הירוק. אני לא יודעת אם מישהו יודע כמה סיפור הבדיקות מקשה על החיים. להגיד שאין כפייה זו אחיזת עיניים. אני מבינה שאין כוונה לכפות את החיסונים אבל בפועל אם ילד בן 16 לא יכול ללכת לסרט זו כן כפייה. מדובר בטכנולוגיה שהומצאה ב-2014 – נכשלה בחיסוני שפעת, ו-HIV, הצניעות מחייבת כי במדע אין שחור או לבן, יש הרבה מאוד אפור. 98% מאוכ' ישראל לוקחים את הילדים להתחסן בחיסוני שגרה. כאן זה מקרה אחר , נצטרך לחסן שוב ושוב ואת התוצאות של זה אנחנו לא יודעים".

Back to top button