מבזקיםפוליטי / מדיני

המחסור בעובדים זרים: "הוועדה ההומניטרית לא נותנת מענה, נשנה את החוק"

בדיון בוועדה לענייני עובדים זרים שהתקיים היום (שלישי) בכנסת, אשר עסק בוועדה ההומניטרית המטפלת בבקשות להארכת שהייה של מטפלים סיעודיים, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ אבתיסאם מראענה: "יש מחסור מאוד גדול במטפלים סיעודיים, ורשות האוכלוסין פשוט לא נותנת את המענה. משווקים לציבור סיפורים הומאניים, אבל האזרחים נתקלים בחומה ללא מענה. אנחנו בעיצומה של מגפת קורונה, ואלפי מטופלים מקבלים סירוב. השמיים נופלים עליהם והם נותרים לבד. הגיע הזמן לתקן את החקיקה".

רותם שחבר, בתה של חולת סרטן שנפטרה: "למשפחות החולים הסופניים אין את הפריבלגיה להזמין עובדים מחו"ל. אין לנו זמן. בוועדה ההומינטרית לא רוצים לשמוע על זה. דוחקים אותנו לפינה, וגורמים לנו להיות עבריינים. למה?". שחבר פרצה בבכי, ויו"ר הוועדה מראענה הבטיחה לה לסייע למאבקה.

המחסור בעובדים זרים: "הוועדה ההומניטרית לא נותנת מענה, נשנה את החוק"
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה שהוצגו בדיון: בשנת 2019 נדחו על הסף ולא הגיעו כלל לדיון בוועדה 779 בקשות, הגיעו לוועדה ואושרו 75% (1074 בקשות) והגיעו לוועדה ונדחו על ידה 25% (564 בקשות). בשנת 2020 נדחו על הסף 1,152, אושרו 90% (1,490), נדחו 10% (167). בשנת 2021 נדחו על הסף 1,070, אושרו 93% (2,234), נדחו 7% (161).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הוועדה ההומניטרית לסיעוד ברשות האוכלוסין וההגירה, עו"ד יוסף ויצמן: "אנחנו מתכנסים אחת לשבוע, דנים בכל תיק לגופו, לא לפי הכללות. אחת לתקופה יוצאים לשטח לביקורי בית ורואים את המטופלים בשעתם הקשה. אנחנו עושים את המקסימום שאפשר".

עו"ד שריי גבאי מהלשכה המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה: "לנכים קשים, בעיקר צעירים, יש הקלות בתנאי הסף להגשת בקשה לוועדה. אבל התפישה היא ברורה: אנחנו לא רוצים להשאיר כאן עובדים זרים לנצח נצחים"

עו"ס רענן שנהב טען כי "אין מגבלת זמן לתשובת הוועדה, יש לי בקשות שמחכות כבר שנה לתשובה". בתגובה אמרה מנהלת מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין, ענבל משש: "אין מקרה כזה".

עינת פרי, אם לילדים הסובלת ממגבלה סיעודית: "ראיינתי עשרות עובדות זרות ואף אחת לא הסכימה לטפל בי, כי יש לי ילדים ויש הרבה עבודה. בצר לי, לקחתי עובדת לא חוקית, פניתי לוועדה ההומניטרית, אבל הבקשה שלי נדחתה על הסף, כי אני נכה רק 50%".

עו"ד תומר ורשה, העוסק בתחום ההגירה: "יש הרבה עובדים זרים פנויים, אבל אי אפשר להיעזר בהם, בגלל שהחוק מגביל. הפתרון הוא לתת למשרד הפנים סמכות לאשר יותר מקרים, להגדיל את המכסות ולהרחיב את היקף הפעילות של הוועדה".

המחסור בעובדים זרים: "הוועדה ההומניטרית לא נותנת מענה, נשנה את החוק"
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button