מבזקיםצבא וביטחון

נשיא המדינה בטקס השבעת שופטים צבאיים: "ביום הזה הופך המשא שעל כתפיכם לכבד יותר"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הבוקר (שלישי), בטקס השבעת שופטים צבאיים שנערך בבית הנשיא. בטקס הושבעו ארבעה שופטים צבאיים חדשים. עוד השתתפו בטקס נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס, הפרקליטה הראשית, אלופה יפעת תומר ירושלמי, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.
 
נשיא המדינה הפתח ואמר: "המעמד שבו הופך אדם לשופט בישראל הוא מרגש ומעצב מאין כמוהו. ביום הזה, הופך המשא שעל כתפיכם לכבד יותר, למחייב יותר. מעתה  – העיניים תהיינה נשואות אליכם, יתלו בכם תקוות, יחכו למוצא פיכם, יראו בכם כתובת לפתרון עוולות, לעיתים אפילו מקור לישועה."

צילום: חיים צח/ לע"מ
 
הנשיא המשיך ואמר: ״עוצמתה של הרשות השופטת, זאת אשר לשורותיה אתם מצטרפים, הלכה למעשה, היא אינטרס מובהק בעבור כל מי שהדמוקרטיה שלנו יקרה לליבו. מי שיפגע במערכת המשפט צבאית ואזרחית כאחד  -כאילו פגע בליבה הפועם של המדינה. מערכת המשפט שלנו זקוקה לאמון הציבור כאוויר לנשימה  -אולי אף יותר מזה של כל הרשויות האחרות. חוסר אמון עלול לפגוע בתפקוד שלה, הוא עלול להביא להטלת ספק בצורך לקיים החלטות שיפוטיות, והחמור מכל – הוא עלול לערער את יסודותיו של המשטר הדמוקרטי שכה יקר וחיוני לכולנו. עוצמתו של אמון כזה נשענת בין היתר על היכולת של מערכת המשפט לראות לנגד עיניה כל העת את כלל גווניה של החברה הישראלית. הגיוון שאנו רואים קודם כל בצבא ההגנה לישראל, וכמובן כאן היום בשופטים הצבאיים שלנו – ראוי לציון, כי הוא מעיד על נקודת חוזק משמעותית של מערכת המשפט הצבאית.״

נשיא המדינה בטקס השבעת שופטים צבאיים: "ביום הזה הופך המשא שעל כתפיכם לכבד יותר"
צילום: חיים צח/ לע"מ
 
״שופטים ושופטות, עולים וותיקים, שופט צבאי חרדי – שזה בוודאי אות כבוד למדינתנו ולצה"ל. הגיוון הזה משמח את כולנו. אך אסור להתבלבל. אמון הציבור, שהגיוון בכל מוסדות המדינה תורם לו, אין משמעותו חלילה ריצוי הציבור, או קבלת החלטות בהתאם למדד הפופולריות שלהן. אתם – השופטים והשופטות –מוכשרים לאין קץ. נבחרתם בגלל איכותכם הניכרת. אתם ההוכחה שאמון הציבור תלוי דווקא בהיותה של המערכת  מערכת מקצועית, עצמאית, נטולת פניות.מערכת נקיית כפיים, מערכת, שהכול שווים בפניה הנאמנה לדין ולמשפט.״ הוסיף נשיא המדינה.
 
הנשיא סיכם את דבריו באומרו: ״אנא, עשו הכל על מנת לשמור על ייחודה וחוסנה של המערכת, אל תפחדו לשאול שאלות ולברר את הסוגיה עד תומה ומלאו את שליחותכם החשובה במקצועיות הנדרשת, ברגישות הראויה, ובמסירות המתבקשת.״
 
נשיא בית הדין הצבאי לערעורים דורון פיילס הוסיף: "שופטי בית הדין הצבאיים, ככל השופטים, נדרשים להיות בעלי ידע משפטי, יכולת ניתוח וניסיון. צריך שתהיינה להם הסגולות הנדרשות מכל שופט- חכמה ותבונה, ענווה, חוש צדק ואהבת אדם. אולם מעבר לכך, שופטות ושופטי בתי הדין הצבאיים אינם אך שופטים משפטאים- הם, כהגדרתם בחוק שופטים צבאיים משפטאים. הם קצינים בצבא, מפקדים על חיילים וחיים את ההוויה הצבאית. הם בעלי ניסיון במשפט צבאי, משרשרת התפקידים שמילאו עד שמונו לכהונתם- בתביעה, בסנגוריה ובייעוץ ובעזרה המשפטית. אלה מעניקים להם הבנה עמוקה, טבעית כמעט- של ערכי הצבא ורוחו, של הנורמות הנדרשות ממפקדיו ומחייליו, של המשמעות הערכית והמעשית של הפרת אותן הנורמות ובד בבד- יש להם גם הבנה אותנטית, של נפש הנאשמים, רקעם ומניעיהם, וגם של סיכויי השיקום שלהם."
 
נשיא המדינה בטקס השבעת שופטים צבאיים: "ביום הזה הופך המשא שעל כתפיכם לכבד יותר"
צילום: חיים צח/ לע"מ

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
Back to top button