מבזקיםפוליטי / מדיני

הקואליציה הפילה חוק לעידוד הקלות ותמריצים לבניית ממ"דים

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית, את הצעת החוק לעידוד הקמת מרחבים מוגנים דירתיים, של חבר הכנסת אבי דיכטר וקבוצת חברי הכנסת. 40 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 47 שהתנגדו.

מוצע כי המדינה תסייע לאדם אשר נטל הלוואה לשם בניית ממ"ד באמצעות מימון הריבית על ההלוואה, וכן מוצע לקבוע פטור מארנונה על שטח הממ"ד (כאשר מדובר בממ"ד חדש וראשון בדירה).

בדברי ההסבר נכתב: " כניסתם של טילים תלולי מסלול אל תוך זירת העימות וההשקעה הרבה בפיתוח טילים אלו על ידי אויבינו, מחייבת את מדינת ישראל להכיר באחריותה לחזק את הגנת העורף הפסיבית לצד ההגנה האקטיבית. המקלטים הציבוריים ששימשו את העורף בעבר אינם עונים על הצורך העתידי, במיוחד נוכח שדרוג הטילים שבהם מחזיק האויב שצפויים לכסות את כל שטחה של מדינת ישראל. לכן, יש צורך ביצירת תכנית המקלה עם כל אזרח להקים מרחב מוגן דירתי צמוד לביתו. כאשר בוחנים את הצרכים הביטחוניים, עולה כי דווקא השכונות הצפופות בערים ברחבי ישראל זקוקות לפתרון מידי. זאת, מאחר שהוקמו לפני שנת 1992 שבמהלכה נתקבלה ההחלטה שלפיה הקמתם של מבני מגורים חדשים חייבת לכלול מרחב מוגן מפני התקפות אוויר והתקפות טילים שזמן ההתרעה מפניהן קצר מכדי לאפשר גישה למקלט תת-קרקעי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ דיכטר: "כדי להביא ממ"דים למקומות הנדרשים בעדיפות עליונה, הווה אומר לפחות ב-40 ק"מ מגבול לבנון וב-40 ק"מ מגבול עזה, שתי החזיתות שמאפיינות את הצורך הזה או מייצרות את הצורך הזה, אפילו ברמת הרגולציה, אדוני היושב-ראש, קבע משרד הפנים שיתקן תקנות מצילות חיים. שרת הפנים הנוכחית אילת שקד דיברה על קיצור לוחות-הזמנים בהוצאת היתר לממ"ד בכל דירה בצורה מהירה ופשוטה. אלא מאי, הבעיה בסופו של דבר שמישהו צריך לממן את זה. ממ"ד בממוצע, ממ"ד מינימלי, הוא סדר גודל של 100,000 שקל."

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין השיב: "ועדת השרים לחקיקה לא קבעה עדיין עמדה לגבי הצעת החוק הזו, אלא ביקשה להמשיך את הדיון בעוד מספר חודשים כדי לנצל את הזמן הזה למציע לבוא בדברים עם הגורמים הרלוונטיים, וללבן מספר סוגיות לא פשוטות ומורכבות להתלבטות. אני מבין את ההערה שהזמן לא מחכה וגם האויבים שלנו לא מחכים, אבל כוחה של ההערה הזאת היה יפה גם בשנים הרבות שקדמו לתקופה המצומצמת שהממשלה הזאת פעילה. אם זה חיכה עד עכשיו, אני לא חושב שזה אסון אם הדיון הזה ילובן, ובאמת ייווצר מוצר שהממשלה תוכל בלב שלם לסמוך עליו את ידה ולתמוך בקידום החקיקה. כרגע זה לא המצב."

צילום: אלי סבתי

Back to top button