צרכנות

קופת גמל להשקעה – יתרונות מול חסרונות

איך אתם מגדירים את עצמכם? חוסכים לטווח ארוך או חושבים על ההווה, או לפחות העתיד הלא רחוק במיוחד?

אם אתם לא בטוחים לאיזה סוג חסכנים אתם משתייכים – אתם לא לבד, ובדיוק בשבילכם קיימת האופציה של חיסכון בקופת גמל להשקעה, שמאפשרת לכם להיות ספונטניים, זורמים, לא החלטיים או פשוט מתאימים את החיסכון למה שמדויק לכם בכל רגע נתון.

בעבר היו קופות הגמל מאפשרות למשוך את הכסף שהושקע בהן לאחר תקופה ארוכה, במקרה הטוב לאחר עשור וקצת, ובמקרה הגרוע – רק בגיל הפרישה. מאז 2016 אישר משרד האוצר מוצר חיסכון חדש, גמיש יותר ומחובר יותר לצרכי מי שבוחר בו, וכיום קיימים לא מעט חברות ביטוח ובתי השקעות המציעים אותו ללקוחותיהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמה פרטים יבשים על קופת גמל להשקעה

מטרת אפיק החיסכון הזה היא עידוד החיסכון הפנסיוני, לצד מתן תנאים נוחים וגמישים בהשוואה לרוב אופציות החיסכון הפופולאריות בישראל (קרנות השתלמות, תכניות חיסכון שמציעים הבנקים, קרנות נאמנות או פוליסות החיסכון השונות). בקופת גמל להשקעה יוכל אדם להפקיד עד 70 אלף שקל בשנה, בין אם בהפקדה חד פעמית ובין אם בתשלומים פר חודש.

אז מהם היתרונות העיקריים של קופת גמל להשקעה?

גמישות ונזילות – את שני היתרונות הבולטים כבר ציינו. כאמור, אפשר לפדות את החיסכון בכל זמן מבלי שצריך לחכות עד לגיל הפרישה או לשלם קנס על משיכה מוקדמת. עם זאת, עדיין אפשר, כמובן, לחסוך עד לגיל הפרישה ולמשוך את הכספים כקצבה חודשית וליהנות מהטבת מס.

התניידות בין קופות גמל – הגמישות באה לידי ביטוי גם במעבר נטול הקנס בין קופות גמל להשקעה, המתנהלות בחברות הביטוח או בתי ההשקעות.

דמי ניהול הוגנים – אחוז דמי הניהול של קופות הגמל להשקעה הוא נמוך בהרבה, בהשוואה לאלו הנלקחים באפיקי חיסכון אחרים.

לא נדרש סכום הפקדה מינימלי – תוכלו להפקיד בקופת גמל להשקעה גם סכום נמוך מאחר ואין הגבלת מינימום, אך חשוב לזכור כי הסכום הגבוה יותר להשקעה, כאמור, הוא 70 אלף שקלים בשנה.

מגוון מסלולים להשקעה – תוכלו לבחור את מידת ה"נועזות" שלכם בחיסכון, מאחר וישנם לא מעט ממסלולים להשקעות כמו כאלה המושתתים על מניות ומהצד השני – כאלה סולידיים המושקעים באגרות חוב ועוד.

ובכל זאת, האם יש חסרונות בקופת גמל להשקעה?

ובכן, אם תתאמצו – תמצאו. בניגוד לאפיקי חיסכון אחרים, קופת גמל להשקעה לא כוללת בתוכה מוצרים כמו כיסוי במקרה של אובדן כושר עבודה, כך שאם תבקשו לרכוש אותם, תיאלצו לעשות זאת בנפרד.

בנוסף, המגבלה בסף 70 אלף שקל למקסימום הפקדה שנתית יכולה להיות כרועץ למי שהיו רוצים להשקיע ולחסוך יותר. חיסרון בולט נוסף הוא שההפקדה נעשית ישירות מהמשכורת, לאחר ניכוי מס, ולא תקבלו הטבות מס שונות במועד ההפקדה (בשונה ממוצרי חיסכון אחרים).

בשורה התחתונה, היתרונות של קופת הגמל עולים חסרונותיה, אך חשוב שתעשו הערכה והתאמה מדויקת של הצרכים שלכם מול מה שמהמוצר מציע. מי שיוכל לתת לכם הכוונה מקצועית הוא יועץ פנסיוני שיבחן את כל הנתונים וימליץ לכם, לבסוף, האם ללכת על אפיק חיסכון זה או לבחור באחד אחר.

Back to top button