מבזקיםמשפטי/פלילי

נתונים מעודדים: בשנת 2021 חלה ירידה במקרי "פמיסייד" – רצח נשים בשל היותן נשים

נתונים שנאספו על ידי "התצפית הישראלית על רצח נשים" בראשות ד"ר שלוה וייל מהאוניברסיטה העברית מראים כי השנה נרצחו בישראל 15 נשים לעומת 19 בתקופה המקבילה אשתקד. מחצית מהנרצחות הן ממוצא יהודי. גילן הממוצע מבוגר יותר בהשוואה לשנה שעברה. תופעה חדשה ועגומה היא שבשליש מהמקרים מדובר באימהות שנרצחו על ידי בניהן.

מאז 2020, "התצפית הישראלית על רצח נשים", גוף מחקרי שהוקם על ידי ד"ר שלוה וייל מביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית, אוסף מדי שנה נתונים על מגפת רציחות הנשים שתופסת כותרות בישראל בשנים האחרונות. כעת מתפרסמים נתונים על רציחות נשים עד כה בשנת 2021, המצביעים על אופטימיות זהירה לגבי רצח על ידי בן זוג, אך זעזוע לגבי העלייה ברצח אימהות המכונה "מטריסייד". חשוב לציין כי התצפית אוספת נתונים על מקרי רצח בהם הקורבן היא בגירה מעל גיל 18, ומקרי רצח כתוצאה מתאונות, רשלנות או פלילים אינם כלולים בנתונים.

מתחילת שנת 2021 עד ליום הבינלאומי למיגור אלימות, נרצחו 15 נשים בלבד, כאשר בשמונה מהמקרים מדובר בבני זוג אלימים ובשני מקרים אחרים מדובר בחברי משפחה שגויסו למטרת "כבוד המשפחה". התפלגות הזהות האתנית של הרוצחים דומה לזו של הקורבנות. כך שלמעט מקרה אחד מקהילת העבריים, 50% מהנרצחות היו יהודיות, ו-50% היו ממוצא ערבי או דרוזי. בכשליש מהמקרים השנה נרצחו הנשים על ידי אקדח, כשליש נדקרו וכרבע נחנקו. גיל הנרצחות הממוצע עמד על 45.6. הנרצחת הצעירה ביותר הייתה בת 27, והמבוגרת ביותר הייתה בת 76.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מחצית ממקרי רצח הנשים השנה נעשו על ידי בני הזוג של הנשים ו-13% על ידי אחיהן. שליש מכלל רציחות הנשים השנה בישראל היו רציחות אימהות.

מספר מקרי הרצח של נשים בישראל בשנת 2021 נמוך משיעור רציחות הנשים אשתקד בשיא הקורונה. בשנה שעברה ביום הבינלאומי למיגור אלימות נגד נשים, התצפית הישראלית על רצח נשים דיווחה על 19 מקרי פמיסייד בישראל (התווספו עוד שניים עד סוף 2021), כלומר 1.7 מקרי רצח נשים לחודש לעומת 1.3 מקרים בשנה הנוכחית. זאת ירידה של 24% ברצח נשים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ייתכנו כמה הסברים לירידה של שעור רצח נשים בישראל. אחד מהם הוא הפסקת הגבלות הקורונה ותום הסגר. סיבה נוספת היא הסיקור התקשורתי חסר התקדים של רציחות נשים ופעילות משמעותית של ארגוני הנשים.

"בשנה החולפת נחשפנו להד תקשורתי רב בישראל בנוגע לאלימות נגד נשים בעקבות פעילות משמעותית של ארגוני הנשים", אמרה ד"ר שלוה וייל. "המודעות לנושא גוברת, גם בישראל וגם בעולם. העיסוק הציבורי ברצח נשים כמגפה לכל דבר הדורשת טיפול והתייחסות נרחבת אט אט מקבל תנופה. התופעה המזעזעת השנה היא רצח אימהות בישראל."

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button