צרכנות

חמישה טיפים לניהול זמן יעיל במהלך התואר

סטודנטים אשר מגיעים לשנתם הראשונה באקדמיה, לומדים על עובדה מצערת במיוחד – זמן הוא משאב סופי. עולם שלם של מטלות, עבודות, קורסים, משימות ועוד שלל מחויבויות נכנסים כולם ב-24 שעות. הפעם, נדבר על אסטרטגיות יעילות לניהול זמן נכון. כך, יתאפשר לך לא רק ללמוד באופן מיטבי, אלא גם לישון, לאכול ולעשות ספורט. נשמע טריוויאלי? אז זהו, שלא. מיומנויות ניהול זמן הן אמנם נרכשות, אך מדובר בכלי שסטודנטים רבים מתקשים לאמץ. אז איך באמת עושים את זה נכון?

קובעים סדר עדיפויות

תכנון, ארגון וקביעת סדר עדיפויות הם העקרונות הבסיסיים ביותר לניהול זמן יעיל וחכם. בשל העומס במהלך שנת הלימודים האקדמאית, לרוב איננו יכולים להקדיש את מירב תשומת הלב שלנו לכל קורס וקורס. לכן, מומלץ לערוך סדר עדיפויות על פי הקריטריונים הבאים:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
  • מספר נקודות זכות.

  • קורס מעשי/עיוני.

  • רמת העניין.

כן, לפעמים נצטרך לערוך כמה שיקולים קרים לגבי המערכת שלנו, כדי לצלוח אותה על הצד הטוב ביותר. לדוגמא, אם מדובר בתואר במדעי החברה כמו לימודי פסיכולוגיה, מומלץ לתעדף את קורסי הסטטיסטיקה בתואר הראשון ובהמשך את הקורסים בעלי מספר נקודות הזכות הגבוהה ביותר. כך ניתן יהיה להשיג את הממוצע השנתי לו אנו זקוקים באופן מושכל.

ככל שנוכל להתארגן מראש ולהחליט איזה מהמקצועות יקבל את נתח הזמן המשמעותי ביותר, בין אם מתוך עניין או חישוב ממוצע, נדע טוב יותר כיצד לנהל את הסמסטר הזה.

בונים לו"ז שבועי או חודשי – ועומדים בו!

כאשר אנו מתמודדים עם משימות במהלך התואר, אנו עלולים לשקוע בהן ולדחות משימות אחרות שקבענו. בדיוק כך נוצר כדור שלג של משימות. אולם, אם נדע כיצד לחלק את היום שלנו לשעות קבועות, בהן נקדיש את תשומת הלב הדרושה להתקדמות בכל קורס – נוכל להשתלט באופן יעיל יותר על יותר חומר.

בניית לו"ז היא משימה לא פשוטה. אנו נדרשים לארגן במשבצות את כל היום שלנו, לתחום בשעות ולקבוע מראש כמה זמן נקדיש לכל מטלה. גם אם צלחנו את משימת שיבוץ המשימות בהתאם לימים ולשעות בטוב, החלק הקשה באמת הוא לעמוד בלו"ז ולהתמיד בו.

מנהלים הפסקות חכמות

כדי שנוכל להיות יעילים במיוחד, המוח שלנו זקוק להתאווררות מדי פעם. אולם, מומלץ להכניס גם את ההפסקות הללו ללו"ז הקבוע ולתרגל אותן. איך מתרגלים הפסקה? פשוט מאוד, לומדים להניח בצד לרבע שעה את כל מה שקשור ללימודים ויוצאים לסיבוב קטן, עושים מתיחות, או אוכלים ארוחת צהריים רחוק מהמחשב. ההפסקות הקטנות הללו מעניקות לנו את האנרגיה הדרושה לריכוז מרבי. הפסקות הן לא מותרות, הן חלק הכרחי בסדר היום שלנו.

מחסלים את הסחות הדעת

לרוב, מדובר ברשתות החברתיות, המכשיר הנייד ושלל הפסקות הקפה הנמתחות בין לבין. יש כמה דרכים לנטרל את אותן הסחות דעת ולוודא שהזמן שקבענו בלו"ז להקדיש ללימודים – אכן יתממש.

  • להרחיק את הטלפון ולסגור את הוואטסאפ במחשב.

  • להתקין תוכנות חסימת אתרים לפי הגדרה (כך ניתן לחסום נקודתית גלישה בפייסבוק, אתרי חדשות ועוד).

  • ללמוד להגיד את צמד המילים "לא עכשיו" כשמציעים לך להצטרף להפסקת הקפה השישית.

  • בוחרים מקום קבוע בספריה או בבית, נקי מפיתויים.

שומרים על כושר

רגע, אנחנו מדברים על לימודים – אז מה הקשר לכושר גופני? אז מסתבר שיש ביניהם קשר הדוק במיוחד. שמירה על כושר עוזרת לנו להתמודד טוב יותר עם מתחים וחרדות ובאופן כללי לתפקד טוב יותר. לכך נצרף תזונה מאוזנת ושעות שינה סבירות. מומלץ לא להתפתות ללילות לבנים, גם כשנראה שאין ברירה והעומס גובר. כסטודנטים (וכבני אדם), אנו מתפקדים טוב יותר כאשר הגוף שלנו מקבל בדיוק את מה שהוא צריך.

Back to top button