מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת החוק להגבלת כהונת רה"מ קיבלה פטור מחובת ההנחה

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך, אישרה הערב (שני) פטור מחובת הנחה להצעת חוק-יסוד: הממשלה, בעניין הגבלת כהונת ראש הממשלה, הפטור אושר בתמיכתם של שישה ח"כים ללא מתנגדים או נמנעים.

על פי הצעת החוק, מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים, לא יהיה רשאי עוד לכהן בתפקיד. עוד קובעת ההצעה, כי יראו כמה תקופות כהונה, כתקופת כהונה אחת רצופה, אף אם חלפו פחות משלוש שנים בין תקופת כהונה, לזו שאחריה. תקופה שבה כיהן אדם בתפקיד ראש הממשלה, שחלה לפני יום תחילתו של חוק זה, לא תובא בחשבון לצורך חישוב התקופה המרבית לכהונה לפי הצעת חוק זו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים, אינה בגדר כהונה כראש ממשלה, לעניין ההסדר המוצע. ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר, אני לא מצליח להבין , אם יהיה ראש ממשלה טוב, למה למנוע ממנו להמשיך ולכהן. הניסיון במדינות אחרות הראה שיש ראשי מדינות מאוד מוצלחים שכיהנו תקופות כהונה ארוכות יותר. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר, יש בהצעת החוק בשורה משמחת. סוף סוף גם בקואליציה מבינים שהם בדרך לבחירות. אחרת למה הבהילות בחקיקת החוק. לא מסוגלים להגיע להסכמה בשום נושא למעט בשנאה לנתניהו ולדתיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) ציטט את רוה"מ מנחם בגין שאמר: "שלטון ממושך הוא מסוכן לחירות האומה מוסר בניה ושלטון ממושך מסוכן שבעתיים כי הוא מוליד שחתות. אני חושש שיום אחד יקום איש בליכוד שיבקש להסיר את תמונתו של מנחם בגין ממצודת זאב ותכריזו עליו כאישיות בלתי רצויה. לכל אדם יש תחליף. המלכות אינה קיימת עוד."

ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר: "אתמול כולנו כאבנו על הרצח שאירע בירושלם. במקום לדבר על הרצח, הקואליציה מבקשת לשנות את השיח לכיוון של קציבת כהונת ראש ממשלה. זה יותר דחוף. אין לכם סבלנות להמתין אפילו 48 שעות לפני הדיון בהצעת החוק. מה הבהילות? זה רק התנהלות שערורייתית של הקואליציה שמבקשת לשנות את השיח הציבורי. זה ניצול מסגרת חוקית."

לשאלת ח"כ קיש השיבה היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד ארבל אסטרחן ואמרה שתקנון הכנסת קובע שהפטור יוענק במידה שחברי הוועדה שוכנעו כי קיימת חשיבות או דחיפות לחקיקת החוק. ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר: "האיום הכי גדול עליכם, הוא הזכות לבחור ולהיבחר. אחוז החסימה מתקרב וצבי האוזר מודאג מסידור עבודה."

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר, "יש ציטוט אחר של מנחם בגין: "הדמגוג, כל עוד יש לו רוב, רוצה להבטיח לו ולעצמו יד חופשית. הוא אינו רוצה להעלות על הדעת שבאחד הימים הוא יהיה במיעוט. ואילו המדינאי יודע שרוב ומיעוט במדינה מתחלפים ומשתנים. בהיותו במיעוט הוא מקבל את דין הרוב, אבל הוא יודע שהוא זכאי לתבוע לעצמו זכויות מסוימות. הוא מוכן לקבל אותן מתוך הנחה שכאשר יהיה הוא ברוב, ייתן את אותן הזכויות למיעוט." אתם יודעים שהרוב שלכם הינו מקרי שנאסף בגניבה אתם מנסים לעשות הכל כדי שאכול ושתו היום כי מחר נמות. הדרך היחידה שלכם לנצח את היריב הפוליטי שלכם, הוא בתפירת תיקים וחקיקת חוקים שיזרקו לפח האשפה כיון שאנחנו נשנה אותם ביום שנחזור לשלטון."

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר כי "מדובר בשינוי בחוק יסוד, למה למהר". מלכיאלי אמר ליו"ר הוועדה, "אתה לוקח את הוועדה ככל שרת לתחזוקת הקואליציה בחוקים אנטי ביבי. הרי החוק רלוונטי רק לאיש אחד."

ח"כ משה ארבל (ש"ס) שאל את היועמ"ש של הוועדה, לאחר פס"ד שפיר שקבע והגדיר כיצד נכון וראוי לכונן חוקה במדינת ישראל, האם הצעת החוק לא עולה לפחות לכדי קושי משפטי? בארה"ב לקח ארבע שנים לשנות את החוקה. מכוננים חוקה במשאל ואצ-אפ. האם כך אנחנו רוצים שחוקת מדינת ישראל תיראה? היועמ"ש של הוועדה השיבה, שהכלל הוא, שפטור מחובת הנחה הוא הליך חריג. חוקי יסוד צריכים להיות מחוקקים בדיון יסודי. נדרשת זהירות יתירה בחוקי יסוד. זה לא חריג בהליכי חקיקה בכנסת.

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר, ההצעה מבקשת להגביל את העם לא את כהונת ראש הממשלה. מבוקש פה להגביל את ריבונותו של העם כפי שזו נהוגה בשיטה דמוקרטית.

בדיון שנערך בשעות אחה"צ, קבעה הוועדה סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, בדיון בהצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) במליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית. ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ביקש מהוועדה לקבוע סדרי דיון מיוחדים לדיון בהצעת החוק. קושניר נימק את הדחיפות בחקיקת החוק, עקב ריבוי העסקאות של משקיעים בשוק הנדל"ן. לדבריו, הצורך בקביעת סדרי דיון מיוחדים נובע מכך שהסתייגויות רבות הוגשו להצעת החוק, מדובר בדיון שעשוי להיערך מאות שעות במליאת הכנסת. אמר קושניר.

צילום: לשכת עורכי הדין

Back to top button