מבזקיםפוליטי / מדיני

פעילים למען בעלי חיים בוועדת החינוך: "שהצרכנים ישלמו על בשר חזיר יותר כסף"

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ שרן השכל, אמרה היום (שלישי) בדיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת בנושא מצבם של החזירים בדירים בישראל, כי יש להוציא מחוץ לחוק פרקטיקות שמתעללות בחזירים. בנוסף דרשה ממשרד החקלאות לסגור בתי גידול שמטיחים חזירים ברצפה על מנת להמיתם. ממשרד המשפטים דרשה לדאוג להגנה על חושפי התעללויות בבעלי חיים.

בדיון הוצגו הפרקטיקות הנפוצות בגידול החזירים בתעשיית המזון. "תעשיית המזון במדינת ישראל היא תעשייה שמתעללת בבעלי חיים. יש להוציא מחוץ לחוק פרקטיקות גידול מתעללות", אמרה היו"ר השכל. ד"ר דגנית בן דב ממשרד החקלאות אמרה: "חזירים הן אחת מחיות המשק שהכי סובלות מהממשק האינטנסיבי. מדובר על ענף שהתקדם מאוד בשנתיים האחרונות; כרגע אין בשירות הוטרינרי איש מקצועי שהמומחיות שלו היא חזירים ולכן קשה מאוד להביא את התעשייה מהמאה ה-20 למאה ה-21. מדובר על מגדלים בחברה הערבית ועל אנשים פשוטים וקשיי יום ולכן קשה ללמד אותם פרקטיקות חדשות". על כך העירה ח"כ יסמין פרידמן: "מדובר בתירוץ עלוב". עוד אמרה ד"ר בן דב כי אי אפשר לאכול בעלי חיים מבלי לפגוע בהם, וציינה כי שר החקלאות מקדם נושאים של צער בעלי חיים והיא מקווה שגם נושא זה יקודם.

תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול חזירים והחזקתם לצרכים חקלאיים) – הותקנו ב-2014 ונכנסו לתוקף ב-2015, בעקבות עתירה לבג"צ שהוגשה ע"י "תנו לחיות לחיות" ו"אנימלס". הכללים שנקבעו בתקנות מהווים שיפור לעניין רווחת החזירים, אך לצד זאת מאפשרים פרקטיקות פוגעניות. לאור זאת נקבע בתקנות כי תוך שנתיים מתחילתן, ידווח שר החקלאות ופיתוח הכפר לוועדת החינוך, התרבות והספורט על תוצאות מחקרים שערך משרדו, במטרה לבחון חלופות שימנעו את הצורך בפעולות הריסון, קיטום הזנבות, קיטום ושיוף הניבים והסירוס המותרות במגבלות לפי התקנות. מחקרים שנעשו הציגו מסקנה חד משמעית, לפיה קיימות חלופות הגורמות סבל פחות לכל אחת מהפרקטיקות הללו. יותר מזה, לפי המחקר צמצום הפרקטיקות הפוגעניות שגורמות סבל רב לחזירים אף צפוי להגדיל את הערך הכלכלי למגדל החזירים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עדו סמילנסקי המשרד להגנת הסביבה

Back to top button