מבזקיםפוליטי / מדיני

חברת דלק קידוחים שילמה בשנת 2021 מקדמות מס רווחי יתר בסך כ-600 מיליון ש"ח

הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, בראשות ח"כ מוסי רז, דנה היום (שלישי) בנושא פיתוח מאגרי הגז. הוועדה שמעה היום סקירה של חברת הפקת הגז בארץ.

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז אמר: "לוועדה יש אג'נדה והיא הקרן לאזרחי ישראל. אנחנו מעוניינים שיהיו כמה שיותר הכנסות לקרן ולמדינה. עוד אמר ח"כ רז, יש לנו אג'נדה של בחינת הפליטות והמחירים הסביבתיים שהמשק משלם, כתוצאה מפליטות וכריית גז, מתוך מטרה לצמצם את הפליטות. כל זאת בהנחה שתוך 28 שנה, לא נשתמש יותר מגז."

יו"ר הוועדה שאל את נציגי חברות הגז, כמה כסף החברות הוציאו לצורך פיתוח מאגרי הגז ומה ההוצאות שהוכרו ע"י רשויות המס לצורך חישוב מיסי רווחי היתר. והאם החברות מסכימות לשקיפות של הנתונים. ח"כ רז אמר: "על שולחני מונחת הצעת חוק שתחייב שקיפות, אולם אני מעדיף לקבל את המידע מרצון."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעניין ההשפעות הסביבתיות של הפקת הגז, יו"ר הוועדה שאל, האם מדידת הפליטות נעשית בצורה אובייקטיבית, והאם המדידה נעשית רק בשדה או גם בתהליך ההולכה והאם החברות מסכימות לביצוע מדידת פליטות שתיעשה מטעם ממשלתית.

מנכ"ל חברת דלק קידוחים יוסי אבו אמר: "בעניין השקיפות, החישוב פשוט וקבוע בחוק. ניתן לראות בדוחות הרבעוניים שלנו שמפורסמים לבורסה, כמה אנחנו מעבירים למדינה לפי פילוח של מס הכנסה, תמלוגים והיטל. כך גם בנושא מדידת הפליטות, המדידות נעשות עפ"י דרישות החוק והרגולציה וכי כל המידע מפורסם בזמן אמת באתר האינטרנט של החברה. אבו לא מסר לוועדה נתונים מספריים על גובה ההוצאות ועל נתוני הפליטות."

"להערכתי", אמר אבו, "בשנת 2030 מדינת ישראל תגיע לצריכה שנתית של כ-20 BCM. עוד אמר אבו, להערכתנו, ההכנסות לקרן העושר ממאגר תמר, יעברו השנה את מיליארד ₪. לדבריו, השנה שילמנו מקדמות בסך כ-600 מיליון ₪. אבו גילה כי דלק מתכוונת להשקיע באנרגיות מתחדשות ובטכנולוגיות חדשות לייצור מימן."

מנכ"ל חברת פטרוליום ליעמי ויסמן אמר: "מאגר תמר הפחית את רמת הפליטות בצורה משמעותית. נמשיך לפעול עפ"י החוק, בהתאם לנוהל המקובל של התעשייה. בעניין הדיווח על תשלומי מקדמות אמר ויסמן, כי אין לו התנגדות."

מנכ"ל חברת אינרג'יאן שאול צמח אמר: "אין לנו סיבה להתנגד לבחינה אובייקטיבית של רמת הפליטות כמו גם לפרסום התשלומים שהחברה תעביר למדינה."

גם סגן נשיא לעניינים אזוריים בחברת שברון מר בנימין (ביני) זומר אמר, כי אין לחברת שברון התנגדות לפרסום הנתונים.

ניב מאירסון מארגון מגמה ירוקה אמר: "אני מציע לא לסמוך על אף אחד מהנתונים שנמסרו לוועדה. יש לא מעט תחקירים שהצביעו על כך שהנתונים מטעים. צריך לקחת בערבון מוגבל כל נתון שנמסר פה."

מרב דוד מארגון לובי 99 טענה, כי לחברת דלק יש מחלוקת עם רשות המיסים על תשלום מס בסך 100 מיליון דולר בגין מקדמות לשנת 2020.

אופק קרן ממחאת הנוער למען האקלים אמר: "כל מאגר חדש, יגביר את הנזקים עשרות שנים קדימה, דבר שנוגד את האינטרס של המדינה ואת ההחלטה של ראש הממשלה להפסיק את הפליטות בשנת 2050. אופק אמר לחברות הגז, אתם מוכרים את העתיד של הילדים שלכם."

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז סיכם את הדיון ואמר: "אשמח לעקוב בתחילת השנה הבאה , מהו המכנה של מאגר לוויתן. זה הסיבה המשמעותית להגעה באיחור של הכספים לקרן לאזרחי ישראל. אני מרוצה מנכונות החברות לדווח לוועדה על המקדמות שהחברות ישלמו למדינה. לדעתי, חשוב שהחברות יסכימו לבדיקת פליטות אובייקטיבית לרבות בהולכה."

קרדיט: pixabay

Back to top button