סקר אור ירוק: 42% מהציבור חוששים לחצות את הכביש
סקר חדש שערכה עמותת אור ירוק חושף כי לא רק מסוכן ללכת ברגל בישראל אלא בעיקר מפחיד – כמעט אחד מכל שני נשאלים (42%) הודה כי הוא חש לא כל כך בטוח או כלל לא בטוח כשהוא חוצה כביש במעבר חציה. הסקר נועד לבחון את מידת הביטחון שחש הציבור בעת שימוש במעבר חציה בכביש, ואת שיעור האנשים שנפגעו או כמעט נפגעו בעת מעבר חציה בכביש.
מהסקר עולה עוד כי 43% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע/כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה. בפירוט: 14% דיווחו כי הם נפגעו או כמעט נפגעו כשחצו את הכביש, 23% דיווחו כי אדם שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש ו-6% דיווחו כי גם הם וגם אדם שהם מכירים נפגע/ כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה (סה"כ 43%).
מהסקר עולה כי:
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
- 51% מתושבי השרון דיווחו כי בשנה האחרונה הם או מישהו שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה.
-
48% מהולכי הרגל באזור הצפון חשים כלל לא בטוחים או לא כל כך בטוחים כשהם חוצים את הכביש במעבר חציה.
-
28% מהנשאלים באזור המרכז הולכים יותר ברגל מאז הקורונה.
-
45% מהנשאלים באזור הדרום ציינו כי בקרבת מגוריהם אין פסי האטה או שישנם אך לא מספיק.
-
74% מהנשאלים באזור ירושלים חושבים שצריך להוסיף פסי האטה באזורים עם ריבוי ילדים וקשישים.
עוד עולה מהנתונים כי 77.7% מהנפגעים בעת חציית כביש (2,021 בני אדם), נפגעו במעבר חצייה (1,571 בני אדם); מתוכם 14.9% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור (234 בני אדם).60% מהאנשים שנהרגו בעת חציית כביש, נהרגו במעבר חצייה. מבין הילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש (347), 66.3% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65 ומעלה – 71.7%.
על פי עמותת אור ירוק, 87 הולכי רגל נהרגו מתחילת שנת 2021 בתאונות דרכים לעומת 76 הולכי רגל שנהרגו בתאריך המקביל בשנה שעברה – עליה של 14%. 27% מההרוגים מתאונות דרכים השנה הם הולכי רגל – אחד מכל ארבעה. פילוח ההרוגים חושף כי 35 אזרחים ותיקים (65+) 12 ילדים (0-14) נהרגו כהולכי מתחילת השנה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "הסקר ממחיש עד כמה הציבור חושש מפעולה מאוד פשוטה – לחצות את הכביש. הקורונה שינתה הרגלים רבים ובהם את הרגלי ההליכה. ככל שהתשתיות תהיינה בטוחות יותר להולכי הרגל הן יחזקו את תחושת הביטחון ורבים יותר יבחרו ללכת ברגל במקום לנסוע ברכב. מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להליכה מבין מדינות ה-OECD ואת הנתון הזה חייבים לשנות על ידי שינוי החשיבה והאסטרטגיה שנותנת עדיפות לכלי הרכב במקום להולכי הרגל. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים וברשויות המקומיות חייבים לתת עדיפות להולכי הרגל ובעיקר לחזק את תחושת הביטחון שלהם על ידי ריסון והפחתת מהירות הנסיעה. שינוי סדרי עדיפויות משמעו יותר כסף לבטיחות בדרכים בתקציב המדינה הקרוב. הגיע הזמן לתכנן שכונות מנקודת מבטם של הילדים והאזרחים הוותיקים כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה שלהם כאשר הם חוצים את הכביש".