חדשות חוץמבזקים

ברבדוס הפסיקה להישבע אמונים למלכה אליזבת – והפכה לרפובליקה לראשונה בתולדותיה

מדינת האי הקריבית ברבדוס הפסיקה להישבע אמונים למלכה אליזבת השנייה, השילה שריד נוסף מעברה הקולוניאלי והפכה לרפובליקה בפעם הראשונה בהיסטוריה, כך דווח בסוכנות הידיעות AP. מנהיגים, מכובדים ואמנים, כולל הנסיך צ'רלס והזמרת הברבוסית ריהאנה, השתתפו בטקס שהתקיים היום (שלישי) בכיכר מרכזית בה הוסר בשנה שעברה פסלו של לורד בריטי ידוע על רקע מגמה עולמית למחיקת סמלי דיכוי.

זיקוקי דינור מילאו את השמים בחצות כשברבדוס הפכה רשמית לרפובליקה, ומסכים הוצבו ברחבי האי כדי שאנשים יוכלו לצפות באירוע שהציג תזמורת עם יותר מ-100 נגנים ומספר רב של זמרים, משוררים ורקדנים. האירוע שודר ברשת האינטרנט, מה שגרם לשפע של הודעות נרגשות מברבוסים המתגוררים בארה"ב, קנדה ומחוצה לה. "יום עצמאות שמח וחופש לכולם", כתב אחד הצופים.

השאיפה להפוך לרפובליקה החלה לפני יותר משני עשורים והגיעה לשיאה עם הבחירות לפרלמנט של האי בחודש שעבר בנשיא הראשון שלו אי פעם ברוב של שני שלישים. המושלת הכללית של ברבדוס, סנדרה מייסון, הושבעה לפני עלות השחר, כאשר האי מציין את יום השנה ה-55 שלו לעצמאות מבריטניה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מייסון אמרה: "עלינו לשאוף להגדיר מחדש את ההגדרה שלנו של עצמי, של מדינה ושל המותג ברבדוס, בעולם מורכב יותר, שבור וסוער. … על המדינה והעם שלנו לחלום חלומות גדולים ולהילחם כדי להגשים אותם".

מייסון, 72, היא עורכת דין ושופטת ששימשה גם כשגרירה בוונצואלה, קולומביה, צ'ילה וברזיל. היא תעזור לראש הממשלה מיה מוטלי להוביל את האי הקריבי המאוכלס ביותר מ- 300,000 איש ותלוי בתיירות, ייצור ומימון.

ברבדוס לא נזקקה לאישור מבריטניה כדי להפוך לרפובליקה, למרות שהאי יישאר חבר בממלכת חבר העמים. זה אירוע שהקריביים לא חוו מאז שנות ה-70, כשגיאנה, דומיניקה וטרינידד וטובגו הפכו לרפובליקות.

צילום: Jeff J Mitchell PA via AP

ברבדוס הפכה לעצמאית מהממלכה המאוחדת בנובמבר 1966, יותר משלוש מאות שנים לאחר שמתיישבים אנגלים הגיעו והפכו את האי למושבת סוכר עשירה המבוססת על עבודתם של מאות אלפי עבדים אפריקאים.

בעשורים האחרונים, האי החל להתרחק מעברו הקולוניאלי. בשנת 2005, ברבדוס נטשה את המועצה החסית שבסיסה בלונדון ובחרה בבית המשפט הקריבי לצדק בטרינידד כערכאת הערעור האחרונה שלה. ואז, ב-2008, היא הציעה משאל עם בנושא הפיכתה לרפובליקה, אך הוא נדחה ללא הגבלת זמן. בשנה שעברה הודיעה ברבדוס על תוכניות להפסיק להיות מונרכיה חוקתית והסירה את פסלו של סגן האדמירל הבריטי הורציו נלסון מכיכר הגיבורים הלאומיים, מקום האירוע של החגיגות.

"מהימים האפלים ביותר של העבר שלנו והזוועות המחרידה של העבדות, שמכתימה לנצח את ההיסטוריה שלנו, תושבי האי הזה פילסו את דרכם בחוזקה יוצאת דופן", אמר הנסיך צ'ארלס, שהודה לפקידי ברבד שהזמינו אותו ואמר כי הוא מעריך את מה שהם השיגו. "חופש, צדק והגדרה עצמית היו המדריכים שלכם."

צילום: Jeff J Mitchell PA via AP

במהלך הטקס, העניק ראש הממשלה לכוכבת הפופ ריהאנה את הכבוד של הגיבורה הלאומית של ברבדוס, ואמר לה, "תמשיך לזרוח כמו יהלום", כדומה לשירה הידוע, בעוד שניהם צחקו.

הדגל, הסמל וההמנון הלאומי של ברבדוס יישארו זהים, אך התייחסויות מסוימות ישתנו, לפי סולימאן בולבוליה, בעל טור בעיתון ברבדוס טודיי. הוא כתב שהמונחים "מלכותי" ו"כתר" לא ישמשו יותר, ולכן כוח המשטרה המלכותי של ברבדוס יהפוך לשירות המשטרה של ברבדוס ו"אדמות הכתר" יהפכו ל"אדמות מדינה".

"זו תחילתו של עידן חדש", כתב. "כל ברבודי יכול לשאוף עכשיו להיות ראש המדינה שלנו".

Back to top button