מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית: איסור על השטת כלי שייט ואופנוע ים בשכרות

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה טרומית, את הצעת חוק לתיקון פקודת הנמלים של חברי הכנסת צבי האוזר ומאיר יצחק-הלוי. 36 תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכלכלה.

מוצע לאסור השטת כלי שייט בשכרות או תחת השפעת סם מסוכן, ולהסמיך שוטר לדרוש דגימת נשיפה, רוק או דם לשם בירור חשד להשטה כאמור. לפי המוצע, השטת כלי שייט בשכרות או תחת השפעת סם מסוכן תהיה עבירה פלילית שלצידה עונש מאסר של עד חמש שנים.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות התרחשו בישראל תאונות שייט קשות אשר ברקע להן הייתה מעורבת, ככל הנראה, שתיית אלכוהול. לא ניתן להמעיט בסיכון הגלום בהשטת כלי שיט תחת השפעת אלכוהול או סמים. במדינות העולם המפותחות קבוע בדין הלאומי של המדינה איסור על השטת כלי שיט תחת השפעת אלכוהול או סמים, ופעולה זו מהווה עבירה פלילית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, נכתב: "במדינת ישראל קיים איסור לגבי בצוע תפקיד בכלי שיט תחת השפעת סמים או אלכוהול, אולם איסור זה אינו מספק, משתי סיבות עיקריות: ראשית, האיסור קבוע בחוק הספנות ולפיו ימאי שהתייצב למילוי תפקידו כשהוא שיכור או מסומם יואשם בעבירת משמעת בלבד. העונש עבור עבירת משמעת הינו התראה, נזיפה, שלילת חופשת חוף שלא תעלה על 72 שעות, קנס או פסילה למילוי תפקיד או לשירות בכלי שייט, לצמיתות או לתקופה מוגבלת. נוסף על כך, קיימת קבוצה של אנשים המשיטים כלי שייט המורכבת ברובה מאנשים פרטיים שאינם עוסקים בימאות, שלגביהם הסנקציה הקיימת אינה רלוונטית, בין משום שהם כלל אינם כפופים לסמכות רב החובל, המפקח על הימאים ובית הדין המשמעתי לימאים, ובין אם משום שהעונשים שהללו מוסמכים לפסק אינם מרתיעים לגביהם."

ח"כ צביקה האוזר: "כיום השטה בשכרות או תחת השפעת סמים היא בעצם עבירת משמעת בלבד, ועל פי חוק הספנות היא מושתת רק על אוניות גדולות. אבל בכנרת, בחופי אילת ולאורך החופים הזהובים של ים תיכון, הפלגה בשכרות תוך כדי סיכון המתרחצים ותוך סיכון אנשים שנמצאים איתך על הסירה או מאחוריך על אופנוע ים, היא התנהגות מותרת ולצערנו תופעה שכיחה. האבסורד הוא אפילו יותר מכך, אין היום סמכות לשוטרי השיטור הימי לעלות על סירה או לעצור מי שנוהג על אופנוע ים ולעשות לו בדיקת ינשוף או בדיקת סמים. כמובן אין מה לדבר על ענישה. אופנוע הים והסירות בכנרת, באילת, בחופי הים התיכון, הם טריטוריה אקס-טריטוריאלית, לא חלים בהם אותם כללים בסיסיים שמטרתם למנוע פגיעה באזרחים."

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button