כלכלהמבזקים

האם כ-100 עובדים זמניים הם צוואר הבקבוק ליוקר המחיה בישראל?

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום (רביעי) דיון על ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל, וזאת כחלק מסדרת הדיונים שהיא מקיימת על הנקודות הבעייתיות אשר מעלות את יוקר המחייה בישראל.

יו"ר הוועדה ביקש לקבל נתונים עדכניים על מצב התורים בכניסה לנמלים, והשיב עופר אליישר ממשרד התחבורה כי בכל העולם זו בעיה, אך יש שיפור מבחינה זו, שכן לפני כמה חודשים היו 60 אוניות בהמתנה, חלקן מעל חודש ימים, והבוקר ישנן 38 אוניות מחוץ לנמלי אשדוד חיפה ומספנות ישראל, וההמתנה מגיעה עד שבועיים.

משה זנה, מנכ"ל נמל אשדוד, אמר: "התור התפעולי פחת משמעותית וההישג הזה בא בזכות מלחמה של שרת התחבורה והמשרד, מול ההסתדרות, לגייס עובדים. 90 עובדים שגייסנו לנמל אשדוד, והכשרנו אותם בכל ההסמכות בהליך מאוד מזורז, הפכו את הלימון ללימונדה. לצערי בסוף החודש הזה הם מסיימים את החצי שנה שסוכמה להם, מתוך ההבנה ששני הנמלים האחרים ייפתחו. כרגע לא מאריכים להם והארכה יכולה להיות בשורה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ניר אבני, מנכ"ל צים, ציין: "הנמלים החדשים אכן יהוו תחרות, אבל בואו נזכור שהם לא באמת פעילים כרגע, רק מתרגלים פינוי מכולות ריקות. כמו שיש תבואה שמסיעים מחיפה לאשדוד על הכבישים, כך יש גם מכולות ריקות שמוסעות מאשדוד לחיפה, כדי שיפנו אותן. אין בכלל צפי בשנתיים הקרובות של הגעת רכבות לנמלים החדשים, כך שהתשתיות שם לא באמת יהיו מוכנות. ובכל מקרה, גם מרגע הפעלת נמל, ועד שמגיע ליעילות, זה לפחות חצי שנה."

יו"ר הוועדה ביקש להבין מדוע לא מאפשרים את פעילות הרציפים החדשים, ובמיוחד במצב של עומסים. עופר אליישר השיב: "כל הפתרונות עלו ונבחנו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר, ויש הסבר לכל דבר. יש אילוצים מכרזיים, יש אילוצים הנדסיים, ועוד היבטים רבים ואנחנו ממשיכם לפעול כדי לפתור אותם."

דנה דובר, מאגף תקציבים במשרד האוצר הוסיפה: "למרות שטרם התחילו לפעול, הנמלים החדשים קיבלו כתבי הסמכה למכולות הריקות כדי לצמצם עומסים לוגיסטיים בנמלים הקיימים ואת הביקוש למכולות, שהוא חלק מחסור עולמי במכולות. הנמלים החדשים פועלים להשלים את הדרישות הרגולטוריות, ובאמצע דצמבר צפויה להגיע אונייה מלאה ראשונה לנמל המפרץ. אנחנו בוחנים את מכלול השיקולים והאפשרויות להביא את התחרות הטובה ביורת בשוק הנמלים, תוך שמירה על השירות הטוב ביותר שניתן לתת כעת."

סגן השר, ח"כ אביר קארה, אמר: "תגידו שתהיה שביתה בנמל אשדוד אם ייפתחו הרציפים החדשים. בכל הסכמה שתגיעו עם ההסתדרות לגבי העובדים, אני מצפה יוסכם שלא יהיו עיצומים בפתיחת הרציפים. יש גם עובדים מצוינים בנמל אשדוד, שלחלקם אף מגיע שכר גבוה יותר, אבל חייבים להכפיל שם משמרות ולחדש ציוד. שהנמל יעבוד 24/7, יעלה כמה שיעלה."

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון סיכם את הדיון: "הוועדה תקיים דיון מעקב על הנושא בעוד שלושה חודשים, שכן נותרה מוטרדת מהעומס בנמלי ישראל והשלכותיו על יוקר המחיה. הוועדה מצפה ממשרדי התחבורה, האור וכלל הגורמים להירתם לנושא ולהציג התקדמות עד הדיון הבא."

הוועדה חוזרת על בקשתה מההסתדרות להאריך את העסקת אותם 130 עובדים זמניים לפתרון צוואר הבקבוק בנמלים. אם לאחר מכן הביקוש בנמלים יימשך, אני גם לא רואה סיבה למה לא ייקלטו עובדים אלה, שהם כבר מוכשרים ומנוסים, כעובדים קבועים. אך בכל מקרה, במצב של אבטלה כפי שישי היום, לא ייתכן שמחסור במאה עובדים ייצור איום על כל המשק.

הוועדה מבקשת לאשר את הפעלת הרציפים להקלת העומסים, וכן לעשות בדק בית בכל הקשור לקבלת ההחלטות של סדר פריקת האוניות, כדי לוודא שאין כאן שרירותיות או ניצול כח.

צילום: דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

Back to top button