מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכספים קיימה דיון ראשון ב"צווי הפחמן": מסי הדלק יעלו משנת 2023?

ועדת הכספים קיימה היום (שלישי) דיון ראשון ב"צווי הפחמן", במסגרת ישיבה במתווה מדורג שבמסגרתו יועלו שיעורי מס הקנייה והבלו המוטלים על סוגים שונים של דלק בהדרגה החל משנת 2023 עד 2028, במטרה להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה בישראל, הציגו נציגי הממשלה שורה של צעדים תומכים בתעשייה ובשכבות המוחלשות, בעלות של מאות מיליוני שקלים, במטרה לגשר על ההתייקרות, ולמזער פגיעה באוכלוסיות אלה.

נציגי הממשלה ציינו כי המס לבדו יוביל להפחתה של 70% בפליטות גזי החממה בישראל, וכי שריפת דלקים הינה המקור העיקרי לפליטות פחמן בישראל, וכי עליית מחירי החשמל לציבור כתוצאה ממיסוי תגיע בשיאה לכל היותר ל-5% בשנת 2028, וכי ניתנת תקופת הסתגלות ארוכה לתעשייה, וצפויה השפעה זניחה על הצמיחה במשק.

מנגד תקפו נציג התעשיינים את הצו וטענו כי בעוד באירופה מפעלים המגיעים ליעדי ההפחתה זוכים לפטור ממיסוי, בישראל צפויה פגיעה קשה בייצוא: "גם אם נשלם פחות נוכח הסיוע של המדינה, עדיין נשלם יותר מהמתחרים שלנו בעולם שמשלמים 0, מי האדם שישקיע מהכסף שלו כדי לא להיות תחרותי בסוף?! אנחנו נהייה מדינה נחמדה שמתהדרת בסיסמאות, ולא נפחית פליטות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "שמעתי כמעט מכל חברי הכנסת שהם בעד החוק, עם הרבה סייגים גם בנושא התעשייה וגם בנושא השכבות החלשות, זה דיון פתיחה, יש הרבה סוגיות שצריך לברר ולבדוק. בסוף נצטרך להגיע לפתרונות, גם נקודתיים לסקטורים כאלה ואחרים בתעשייה וגם לעניין השכבות החלשות. נקיים דיונים ופגישות עבודה כדי לפתור את הסוגיות השונות ולקדם את הצו".

צילום: freepik

Back to top button