מבזקיםפוליטי / מדיני

חה"כ קריב קרא להחיל את חוק הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה על בתי הדין השרעיים

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) את תקנות הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (תיקון), התשפ"א-2020. החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה נועד לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחת ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית. במהלך הוראת השעה שנמשכה שלוש שנים, בשני הדיווחים השנתיים לכנסת, המחויבים בחוק, דווח על ירידה משמעותית של כ-50% בהיקף התובענות בענייני משפחה המוגשות לבימ"ש לענייני משפחה ולבתי הדין הדתיים. לאור הצלחתו נכנס החוק לתוקפו כהוראת קבע בספטמבר 2020. במסגרת זו נערכו מספר תיקונים מצומצמים ובהתאם לכך נדרשים תיקונים לתקנות.

התקנות מסדירות בין היתר את סדרי הדין לעניין פגישות המהו"ת, משמעות אי התייצבות לפגישות מהו"ת, סדרי הדין לעניין בקשות לסעד זמני ולסעד דחוף ולעניין קיצור או הארכת תקופת עיכוב ההליכים. תקנה 12 מסדירה את העניינים בהם ניתן להגיש בקשה לסעד דחוף, בו ניתן יהיה לדון ללא המתנה לתום תקופת עיכוב ההליכים. העניינים המנויים בתקנה הם בקשה לאישור פעולה רפואית דחופה בקטין, בקשה לסעד בעניין מזונות או הבטחת קשר של קטין עם כל אחד מהוריו במקרים חריגים שבהם המתנה לפגישת מהו"ת תגרום נזק של ממש לצדדים או לילדיהם, בקשה להנפקת דרכון לקטין ולאישור יציאת קטין מהארץ לפעילות חינוכית או לצורך אחר שלא היה צפוי ותובענה דחופה לגירושין כשהנתבע מתגורר מחוץ לישראל ונמצא כעת בישראל.

מוצע כעת להוסיף לרשימה סגורה זו גם בקשה של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות להחזיק בילדיה עמה לקבל החלטות הנדרשות לתקופת השהות במקלט וכן, בקשה לסעד דחוף לרישום ילד למוסד לימודים כשהבקשה מוגשת בסמוך לתחילת שנת הלימודים. כמו כן, מוצע להבהיר כי בקשה למזונות זמניים או הבטחת קשר של קטין עם כל אחד מהוריו, לא תוגש בתקופת עיכוב ההליכים אלא כבקשה לסעד דחוף (והיא אינה יכולה להיחשב כבקשה לסעד זמני).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התקנות אושרו פה אחד בתמיכת היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים ענבר בזק (יש עתיד), בני בגין (תקווה חדשה), אורי מקלב (יהדות התורה).

היו"ר ח"כ גלעד קריב: "אי אפשר לחיות עם מציאות של הפלייה בוטה בין אזרחי ישראל היהודים לדרוזים ולשרעיים".

ח"כ אוסאמה סעדי שניהל את דיוני חקיקת החוק בוועדה: "בושה וחרפה שעד היום החוק לא מיושם בגלל מחסור בתקנים. נאמר שיש תקציבים ועומדים להחיל את החוק, יש ללכת במסלול של חיפוש אקטיבי של מועמדים".

יהודית אסף, מנהלת יחידות הסיוע ליד בימ"ש לענייני משפחה: "אחרי שנתיים ללא תקציב ומאמצים רבים קיבלנו 12 תקנים בתיאום עם מנהל בתי הדין השרעיים, הקאדי ד"ר איאד זחאלקה, המכרזים פורסמו, והם נמצאים בבדיקת המועמדים ואני מקווה שהצו יוחל בקרוב".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button