חדשות הארץמבזקים

שירותי מומחים והוספת שעות ייעוץ: הוצגה תוכנית למניעת אלימות בבתי הספר

בכנס מקוון שקיימו היום (רביעי) שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל המשרד, תא"ל (מיל') יגאל סלוביק עם מנהלי בתי הספר, הוצגה התכנית המערכתית למניעת אלימות "לא מרימים ידיים – באים בטוב".

התכנית גובשה על רקע העלייה החדה, התכופה והמוקצנת באירועי האלימות, שפקדו את מערכת החינוך בתקופה האחרונה, ולאור מדיניות המשרד המתמקדת השנה באופן מיוחד בהיבטים הרגשיים והחברתיים של תלמידי ישראל. בעניין זה יצויין, כי על רקע הסגרים הממושכים, הלמידה מרחוק ובכלל משבר הקורונה, תלמידים מתקשים להסתגל ללמידה רציפה, חלה עליה חדה במצוקות הרגשיות והחברתיות שלהם. כמו-כן, נרשמה ירידה ברמת החוסן הרגשי שלהם.

בשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך קושרים בין הניתוק הרגשי של התלמידים לבין העלייה באירועי האלימות, ולכן חלק ניכר מהתכנית יתמקד במענים לקשר זה. התכנית תתמקד גם במענים למנהלים ולצוותי חינוך שחווים קושי אישי ומקצועי מאז פרץ משבר הקורונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שרת החינוך ד"ר שאשא ביטון הקצתה לטובת התכנית 438 מיליון ש"ח מתוכם:

• 258 מיליון ש"ח הועברו במהלך החודש האחרון לטובת תגבור שעות הייעוץ, ימי הדרכה, אימון צוותים לשעת חירום, תקציב תוספתי לשירות הפסיכולוגי ייעוצי והכשרות בתחום הרגשי חברתי.

180 מיליון ש"ח הנוספים אשר יוקצו בקרוב לבתי הספר יהוו תקציב שקלי גמיש במסגרתו הם יוכלו לרכוש שירותים שונים שעונים שלהם על הצרכים. זו חלוקת התקציב:

• 123 מיליון ש"ח לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים.

• 27 מיליון ש"ח לבתי הספר בחטיבה העליונה.

• 30 מיליון ש"ח לטובת תגבור שעות הייעוץ בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.

התכנית תתמקד ב- 3 זירות מרכזיות: תלמידים, צוותי החינוך והורים.

  1. בפעולות המתמקדות בתלמידים יוכלו בתי הספר

• להקצות שעה שבועית לטובת פעילות רגשית חברתית.

• להקצות שעה שבועית לטובת פעילות גופנית להפגת המתח והפחתת הלחץ.

• לשלב למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת.

• להקצות חלק מהשיעורים הפרטניים לשיחות אישיות עם תלמידים.

• להעניק טיפוליים פסיכולוגים פרטניים או קבוצתיים לתלמידים.

  1. בפעולות המתמקדות במנהלים ובצוותי חינוך יוכלו בתי הספר.

• להקצות למורים 10 מפגשים עם איש מקצוע לחיזוק החוסן הרגשי. להקצות למנהלים 30 מפגשים על ידי אבני ראשה לצורך ליווי ותמיכה.

• ייפתח קו סיוע רגשי לאנשי החינוך (*6552).

הקו יפעל בימים א-ה, בשעות 20:00-8:00, בימי שישי 14:00-8:00

• יתבצעו התאמות בחוזר מנכ"ל אקלים בדגש על מצבי קונפליקט ואלימות, תוך הרחבת טווח התגובה והדגשת חשיבות הגיבוי לצוות החינוכי.
(יסתיים עד מרץ 2022)

  1. בין הפעולות המתמקדות בציבור ההורים

• הרצאות שבועיות מקוונות של יועצים פסיכולוגים ומדריכים מומחים.

• הרצאות וסדנאות במוסדות החינוך.

• קו סיוע רגשי להורים (*6552).

יפעל בימים א-ה, בשעות 20:00-8:00, בימי שישי 14:00-8:00.

לגיבוש התכנית היו שותפים אנשי מקצוע במטה המשרד, מנהלי המחוזות, השלטון המקומי, נציגי הארגונים, מומחים לחינוך, נציגי מנהלים, מורים, הורים ותלמידים. כולם יחד לקחו חלק בגיבוש עקרונות התכנית.

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, אמרה: "בתי הספר צריכים להיות סביבה מוגנת ותומכת ולא זירה של אלימות ופחד. זו המחוייבות שלנו לתלמידות, לתלמידים ולצוותים החינוכיים, וזו מטרת התוכנית "לא מרימים ידיים – באים בטוב" – לעקור את האלימות והבריונות ממערכת החינוך. השנתיים האחרונות הביאו עמן גם הקצנה של מצוקות ואתה גם הקצנה של התנהגויות אלימות. כעת הגיעה שעת המבחן שלנו – למגר את האלימות ולאפשר לכל תלמידה ותלמיד סביבת לימודים מעצימה ומוגנת. המאבק הזה הוא מאבק על דור העתיד של מדינת ישראל, כי אם נכשל במשימה החשובה הזו, נכשל בלתת לתלמידים את האפשרות לצמוח."

עוד אמרה: "מי שחש מאוים או מפוחד, לא יצליח למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. גם מי שנוהג באלימות גם הוא קורבן של מערכת שלא מקשיבה לו מספיק ושנכשלת בלתת מענה למצוקות שמביאות אותו להתנהגות האלימה. אנחנו משקיעים 438 מיליון ₪ בשורה של פעולות ופרויקטים שמטרתם אחת – לייצר סביבת לימודים בטוחה ולתת מענה למצוקות ולקשיים של התלמידות והתלמידים. מערכת החינוך תיתן גיבוי, תמיכה וליווי מרביים לכל נשות ואנשי החינוך שבה, לצד הכלים הנדרשים להתמודדות. רק ביחד, עם כל שותפינו בהם גם ההורים והרשויות המקומיות נוכל להחזיר את הילדים והנוער לשגרה הטובה והבריאה שכל כך נחוצה ומגיעה להם".

מנכ"ל משרד החינוך, תא"ל במיל' יגאל סלוביק, אמר: "העלייה בהיקף אירועי האלימות במערכת החינוך היא אחד מהתסמינים לבעיה עמוקה ורחבה יותר, ששורשיה נעוצים בקשיים הרגשיים והחברתיים של תלמידי ישראל, שהעמיקו והתרחבו כתוצאה ממשבר הקורונה.
חיזוק מערכת החינוך ביכולות ללמידה רגשית-חברתית תיצוק בה את התשתית החיונית ליצירת המענים הנדרשים בחוויה הלימודית, על האקלים החיובי בבית הספר והפחתה של התנהגויות אלימות. במסגרת התכנית נקצה משאבים רבים לטובת חיזוק שדרת הניהול והצוות החינוכי אשר עומדים בחזית החינוכית, לאורך כל משבר הקורונה. הם עושים מלאכתם לילות כימים, במסירות ובהתמדה כדי להבטיח לתלמידי ישראל רצף ושגרת לימודים. לתרומתם חלק משמעותי בחיזוק החוסן של ילדיי ישראל".

צילום: pixabay

Back to top button