מנכ"ל אור ירוק: "הקיצוץ בכסף שמופנה להצלת חיי אדם עלול לעלות בחיי אדם"
הימים האחרונים היו גשומים במיוחד דבר שגורם לכבישים להיות רטובים ובוציים. מצב זה בו הכבישים חלקים לאחר הגשמים, מגביר באופן משמעותי את הסיכון לתאונות דרכים בעקבות איבוד שליטה על כלי הרכב והחלקה.
אחת הבעיות של החורף הישראלי, היא המרווחים הגדולים שבין הגשמים, הגורמים לכך שכל גשם שיורד משפיע על הדרכים כמו "הגשם הראשון" המאופיין בסכנת החלקה רבה יותר. טיפות של שמן ואבק יחד עם טיפות הגשם, יוצרים שכבה דקה של נוזל צמיגי על פני הכביש. שיפור התשתית – ניקוי הכבישים, פתיחת בורות ניקוז אשר ימנעו שלוליות בכבישים היא קריטית וחשובה ליכולת של כלי הרכב לאחוז בכביש בצורה טובה אשר תמנע ממנו להחליק. תשתית טובה ותקינה יכולה לפצות על טעויות הנהג אם זה נוסע במהירות שלא תואמת את תנאי הדרך ומאפשרת לו, גם במקרה של טעות ,להינצל מתאונה קשה או קטלנית.
בכדי להקטין את הסיכוי לתאונה בכבישים רטובים, על הנהג להוריד את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך. כאשר הכביש רטוב או בוצי יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שמלפנים כיוון שבלימה פתאומית וגסה עלולה לגרום לנעילת הגלגלים ולהחלקה מסוכנת. בנוסף יש להקפיד לנסוע לאט יותר ובהילוך נמוך לפני כניסה לשלוליות כיוון שמתחת לשלולית עשויים להיות בורות בלתי צפויים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון (2011-2020) נפגעו קרוב ל-14 אלף בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 251 בני אדם נהרגו – 25 בני אדם מדי שנה בממוצע. 1,012 בני אדם נפצעו באורח קשה בכבישים החלקים והבוציים בעשור האחרון.
על פי הנתונים, מעל מחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים נפגעים דווקא בתוך תחומי הערים והישובים. בירושלים נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) 728 בני אדם בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים, בתל אביב-יפו נפגעו 598 בני אדם ובחיפה נפגעו 532 בני אדם בכבישים רטובים / בוציים. בכל התחום העירוני נפגעו 7,238 בני אדם בכבישים רטובים, מהם 86 בני אדם נהרגו ו-526 נפצעו באורח קשה.
בירושלים נפגעו בעשור האחרון (2011-2020), בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 728 בני אדם, ארבעה נהרגו ו-67 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 78 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים – מספר הנפגעים הגבוה מזה שמונה שנים.
בתל אביב-יפו נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 598 בני אדם, שמונה נהרגו ו-72 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 78 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים – מספר הנפגעים הגבוה בעשור.
בחיפה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 532 בני אדם, שבעה נהרגו ו-36 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 58 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים.
בפתח תקווה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 233 בני אדם, ארבעה נהרגו ו-17 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 27 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים – מספר הנפגעים הגבוה מזה חמש שנים.
באשדוד נפגעו בעשור האחרון (2011-2020), בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 236 בני אדם, שני בני אדם נהרגו ועשרה נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 29 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים – מספר הנפגעים הגבוה מזה חמש שנים.
בבאר שבע נפגעו בעשור האחרון (2011-2020), בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 214 בני אדם, ארבעה נהרגו ו-14 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 23 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים.
בנתניה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020)בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 209 בני אדם, שניים נהרגו ו-15 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 19 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים.
בחדרה נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 186 בני אדם, שניים נהרגו ו-18 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 15 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים – מספר הנפגעים הגבוה מזה חמש שנים.
בראשון לציון נפגעו בעשור האחרון (2011-2020) בתאונות דרכים בכבישים בוציים או רטובים 185 בני אדם, שניים נהרגו ו-15 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בעיר 14 בני אדם בתאונות בכבישים רטובים/בוציים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כבישים חלקים ובוציים מגבירים את הסיכון להתרחשות של תאונת דרכים. שיפור התשתית בכבישים תאפשר לצמצם את הסיכון באופן משמעותי. תשתית רעועה גורמת להיווצרות של שלוליות ענק בכבישים שמובילות לאיבוד שליטה על הרכב ולהחלקה וכך גם במקרה שלא מקפידים לנקות את הכביש משאריות של בוץ. בשנה שעברה קוצץ הכסף שמופנה לאחזקת הכבישים ולטיפול בקטעי הכבישים האדומים והמסוכנים וזאת למרות שלא נרשמה ירידה משמעותית בהרוגים בתקופת הקורונה. הקיצוץ בכסף שמופנה להצלת חיי אדם עלול לעלות בחיי אדם. במשרד התחבורה צריכים לזכור שהם אחראים גם על הבטיחות בדרכים וחייבים להחזיר את התקציב לשיפור תשתיות הכבישים ולהצלת חיי אדם".