צרכנות

הכול חוץ ממנוע רגיל: האפשרויות החשמליות לנסיעה על הכביש

אמצעי הנעה חליפיים למנוע בנזין הם כבר מזמן חלק אינטגרלי מהשיח בנוגע למכוניות. כלי־רכב בעלי מנוע חשמלי או חצי חשמלי הם חלק מהנוף והם כאן כדי להישאר ואף כדי להחליף את המכוניות המונעות בדלק בעתיד הלא כל־כך רחוק. כדי לעשות מעט סדר בבלגן, נציג בפניכם את מבחר האפשרויות העומדות ברשותכם כחלופה למנוע הבנזין.

מכוניות בעלות מנוע חשמלי

מדברים רבות על רכב חשמלי , טווח הנסיעה שלו, אפשרויות הטעינה השונות, הפחתת זיהום האוויר וכדומה. נדמה כאילו כולם אמורים לדעת מהו רכב חשמלי בדיוק ולחוות על כך דעה. אך ישנם אנשים רבים אשר לא לגמרי מבינים מהו רכב חשמלי ומה ההבדל בינו לבין הרכב ההיברידי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נקדים ונאמר שרכב חשמלי מונע לחלוטין על־ידי אנרגיית הסוללה הנטענת שלו. בכל המכוניות החשמליות מותקנת סוללת ליתיום נטענת, אשר באמצעותה מקבל הרכב את האנרגייה הדרושה לו לצורך נסיעה, הפעלת מערכת השמע והמיזוג, סגירה ופתיחה של החלונות ועוד. כלי־רכב אלו אינם נשענים כלל על מנוע בערה פנימית – מנוע הבנזין הידוע. כלומר, כל עוד יש אנרגייה בסוללה הרכב יוכל להמשיך בנסיעה. רכב חשמלי מתאים למי שיש ברשותו האפשרות להציב עמדת טעינה ביתית ולהטעין בה את הרכב מידי יום או לילה, כאשר הרכב אינו בשימוש.
כלי־רכב היברידיים

רכב היברידי הוא הכלאה של רכב חשמלי ורכב בנזין. כלי־רכב זה נהנה מכל העולמות, הוא נוסע על שני מנועים במקביל – מנוע בנזין ומנוע חשמלי – כאשר השילוב הזה מאפשר גם טווח נסיעה גדול הודות למנוע הבנזין וגם פחות זיהום אוויר הודות למנוע החשמלי. תדלוק הרכב נעשה בתחנות הדלק הרגילות ואין צורך בטעינת הסוללה החשמלית שכן היא נטענת תוך כדי הנסיעה.

רכב היברידי מתאים במיוחד לנסיעות עירוניות, איטיות יותר תוך כדי עמידה מרובה בפקקים ובעומסי תנועה. אלו מצבים שבהם מנוע הבנזין מבזבז הרבה דלק כאשר בפועל אינו מתקדם. מנוע החשמל ברכב ההיברידי ינצל את זמני העמידה בפקק ובנסיעה האיטית כדי לחסוך בדלק ולפיכך גם להימנע מזיהום אוויר מיותר.

מהו רכב היברידי נטען?

רכב היברידי נטען – PHEV – הוא שילוב מתקדם אף יותר בין מנוע חשמלי למנוע בנזין, אך במכוניות אלו הסוללה החשמלית ניתנת לטעינה. בכלי־רכב היברידי הסוללה החשמלית קטנה יחסית ואינה נטענת כיוון שהיא נועדה בעיקר לחפות על מנוע הבנזין בזמן הנהיגה. ברכב היברידי נטען, הסוללה נטענת בעמדת טעינה – ביתית או ציבורית – ממש כמו ברכב חשמלי, והמעבר בין מנוע אחד לשני נעשה תוך כדי נסיעה, על־ידי מחשב הרכב, בהתאם לצורכי הנסיעה או לצורכי הרכב, למשל במקרים שבהם הסוללה הנטענת מתרוקנת, נעשה מעבר למנוע הבנזין. רכב זה מתאים לנהיגה למרחקים ארוכים יותר מאשר נהיגה עירונית בלבד, שכן צריכת הדלק מאפשרת טווח גדול יותר, ומנוע החשמל שומר על נהיגה שקטה, הפחתת זיהום האוויר וחיסכון בדלק בעת הצורך.

מגוון האפשרויות העומד בפני רוכשי המכוניות למיניהם הוא גדול ומאפשר התאמה אישית לכל אחד לפי צרכיו, יכולתו הכלכלית והעדפתו האישית. יצרניות הרכב הבינו כבר מזמן את הלך רוחו של השוק ובכל שנה מייצרות יותר ויותר דגמים חשמליים והיברידיים. שוק המכוניות בישראל נוטה אף הוא לכיוון זה ומציע ללקוחות הישראלים היצע מכובד של כלי־רכב לבחירה כמו גם הטבות מבחינת מיסוי והכנת תשתיות במבני ציבור ובבתי מגורים פרטיים. כל שנותר לכם הוא לבחור את יצרנית הרכב המועדפת עליכם, את הדגם בעל האבזור המפנק ביותר לדעתכם ואת המנוע החליפי הנטען המתאים ביותר לצורכיכם.

צילום: pixabay

Back to top button